4242
Sök

Bilstereo/dvd förvränger ljudet

505 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Tja!

Försöker hjälpa polaren med hennes bilstereo. Det är en sådan här "no-brand" stereo med utfällbar skärm och alla möjliga uttag på fronten. Har själv hjälpt henne koppla in den så rätt sladd är på rätt plats iallafall.
Stereon fick hon av sin svärfar och den var absolut inte ny, antagligen något han hade på hyllan sedan tidigare.
Bilen det sitter monterat i är en Volvo 850, inga konstigheter.

Problemet är att stereon spelar upp ljudet i ett mörkare tonläge, men i rätt tempo.
Ni vet som när man har sänkt uppspelningshastigheten på en dvd, så det blir mörkare röster.
Har letat som en dåre efter en knapp att ställa uppspelningshastigheten på, men såklart går det inte på denna högkvalitativa stereo. Spolat fram och tillbaka, provat alla knappar minst 8a gånger. kopplat ur strömmen och återkopplat allting men utan resultat. Provade även att koppla ur sladden som ska jordas i handbromsen för att förhindra filmtittning under färd. Jordade såklart den direkt i chassit, men när jag tog loss den så funkade inte skärmen, så allting verkar ju vara på sin plats där!

Saken är att detta händer endast när man lyssnar eller ser på film från CD-skivor.
Spelar man upp via AUX eller bara radio så är problemet borta.

Stereon luktar oerhört bränd och jag är rädd att något är sönder på insidan. Men fläkten där sitter på baksidan fungerar iallafall, finns ingen säkring heller för den delen.
Och som alltid när man får något begagnat så "självklart funkade den innan". Vet inte om hon själv hört den spela rätt förr men enligt svärfar är den kanon!?

Har helt slut på ideer, och kan tänka mig att här inte sitter många på garaget en lördagkväll..
Min gissning är helt enkelt att den är sönder, och borde slängas.

Den har förresten suttit monterad i hennes bil i ca 1 månad och det har varit likadant sedan dess.
Men tills nu så har hon stått ut med problemet tydligen, för hon har inte nämnt det för mig.

Tack på förhand!
MVH/

16 197 Inlägg
26 maj 2012
står de inget fabrikat på den alls?

tyvär så brukar kvaliten på dessa "kina spelare" inte vara de bästa.

å dom brukar ha MASSOR med finesser så för att hålla prislappen nere så tar man avkall på ljudet, dvs sämre komponenter i förstärkaren mm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

505 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
står de inget fabrikat på den alls?

tyvär så brukar kvaliten på dessa "kina spelare" inte vara de bästa.

å dom brukar ha MASSOR med finesser så för att hålla prislappen nere så tar man avkall på ljudet, dvs sämre komponenter i förstärkaren mm.

Nej jag har vänt ut och in på den nästan och det ända jag hittade var ett serienummer. Men när jag googlade det kom det upp något med mediciner.

Det var just så jag tänkte också faktiskt. Ville bara få det bekräftat, och se så jag inte missat något enkelt.

505 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Provat att blåsa ur den lite försiktigt med tryckluft??

Nej det har jag inte, skulle det kunna hjälpa?

9 117 Inlägg
26 maj 2012
kristoffersson skrev:
Putteliten skrev:
Provat att blåsa ur den lite försiktigt med tryckluft??

Nej det har jag inte, skulle det kunna hjälpa?

Har du tur så, kan ju va damm i den om den legat ett tag. Annars är det nog som Dr. Evil säger....

Sök