3183
Sök

Dumpventil på Corrado G60

366 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan hejsan!

Har precis köpt mig en Corrado G60 med en Eaton m65 kompressor.
Det sitter en dumpventil på den, ser ut att vara en sån model som ska återcirkulera då det är en slanganslunting och inte en tratt på ventilen.
Hur som helst dumpar den luften rakt ut.

Är det ens nödvändigt med en dumpventil på en kompressormatad bil? Eftersom att den står öppen på tomgång, när man håller jämn gas och vid motorbroms. Den stänger när man gasar såklart.

Kan väl tycka att det låter härligt att den dumpar men inte att den pyser hela tiden.

Vill ha det som är bäst för motor och för effekten, så vad är bäst att göra?

366 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#2
Vet nu att den int ska dumpa ut luften utan ledas tillbaks. Men vart ska den ledas in i igen?

Här är två bilder som kanske kan hjälpa:
http://i.imgur.com/qi9jfl.jpg

http://i.imgur.com/zq3iql.jpg
Senast redigerat av zagzer (1 juni 2012)

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
2 juni 2012
#3
Dumpventil skall inte användas tillsammans med kompressor. Det finns en återcirkulering i original spjällhus på undersidan, den ska gå tillbaka in i insuget.


366 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#4
Ska det ledas tillbaka till kompressorn isåfall?
Har ett lock på den, runt 5x5cm, om det ska sitta en slanganslutning där kanske?

Här är en bild vart lock sitter, vid den röda ringen.

http://i.imgur.com/hhZy1.jpg

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
3 juni 2012
#5
Spelare ingen roll vart det går in, bara det går in i insugsröret före kompressorn.


366 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#6
Men hur blir det med vevhusventilationen om jag drar in det före kompressorn? Då den också sitter där.

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
6 juni 2012
#7
zagzer skrev:
Men hur blir det med vevhusventilationen om jag drar in det före kompressorn? Då den också sitter där.

Så sitter det original.



Sök