Jag har ganska nyligen köpte en Mercury Cougar XR7 av årsmodell 1975. Och jag har nu kommit fram till att det är en 351C och inte en 351W. Den har en två ports förgasare original, vilket då gör den till en v2 (?) och min fråga då är: * Vad är det för nm och vad är det för hk i den motorn?
BMW macht frei!!
Wenn Sie arbeitet...
I can't promise I'll try, but I'll try to try
Är du säker på att det är en 351C-motor? De slutade tillverkas 1974, men kan naturligtvis ha blivit monterade i en 1975:a. En visuell skillnad på 351W och 351C är att den övre kylarslangen går till motorblocket på 351C. På 351W är slangen ansluten till insuget.
Vridet och antal hästar i en nästan 40 år gammal motor lär vara mindre jämfört med en fabriksny motor. ;-) Jag har för mig att en 2-ports 351C hade 240 hp vid 9.1:1-kompression.
Troligtvis är motorn en 351M. Om den är originalen. (Oktober) 1973 var året då det blev OPEC embargo och panik i USA för att förminska bensinförbrukningen. Då blev det goodbye 351C efter 1974 och hello Ford Pinto, Chevy Vega, importering av Datsun osv.
Är du säker på att det är en 351C-motor? De slutade tillverkas 1974, men kan naturligtvis ha blivit monterade i en 1975:a. En visuell skillnad på 351W och 351C är att den övre kylarslangen går till motorblocket på 351C. På 351W är slangen ansluten till insuget.
Vridet och antal hästar i en nästan 40 år gammal motor lär vara mindre jämfört med en fabriksny motor. ;-) Jag har för mig att en 2-ports 351C hade 240 hp vid 9.1:1-kompression.
Tackar!! Jag är helt säker på att det är en 351C, då jag kollat att kylarslangen inte går till insuget. Jag blev också glatt överraskad när jag kollade under huven och såg att det inte var en Winsor.
AutoCool skrev:
Troligtvis är motorn en 351M. Om den är originalen. (Oktober) 1973 var året då det blev OPEC embargo och panik i USA för att förminska bensinförbrukningen. Då blev det goodbye 351C efter 1974 och hello Ford Pinto, Chevy Vega, importering av Datsun osv.
Jo, jag vet. SMOG-motorerna. Men jag tror dock ändå att det är en C. Men hur kan man se skillnad på en C och en M?
BMW macht frei!!
Wenn Sie arbeitet...
I can't promise I'll try, but I'll try to try
Framdelen av motorblocket. Du ser var termostathuset bultas fast samt fördelaren. Kolla kanten där insuget sitter den är mer än 25mm högre på 351M än på 351C. Blocket är också bredare.
Det synns ingen skillnad mellan en 351M och en 400M, men du skrev att du har en 351...
Vill du kunna läsa och förstår Fords system för reservdelar så kan du leta efter "ford part number breakdown" ..
Jag har nu hittat hur många hästar det är i motorn, men har än så länge inte inte hittat hur mycket vrid det är i motorn. Men det var en otroligt givande och intressant sida. Kul att kunna läsa lite om historien om dessa motorer.
Jag har hittat nu att det är en 351 och inte en 400, så det har jag på papper, men inte specifikationerna.
BMW macht frei!!
Wenn Sie arbeitet...
I can't promise I'll try, but I'll try to try