3716
Sök

Saab 9000 Rycker vid gaspådrag

1 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
har en saab 9000 cs 2.0 97a 18k mil 235 hk. Problemet med att bilen börjar rycka när jag gasar på ordentligt, kan gasa på lugnt utan att det händer något men som sagt när jag trampar på rycker det till 1-3 gånger inte jätte kraftigt dessutom hör man ett vinande ljud från turbon?Låter mer än innan iaf.

Jag har bytt tändstift även provat att koppla ur magnetventilen så den går på GLT, hade även en slang som va sönder från magnetventilen som är bytt, kollat min wastegate också den kärvar inte går att röra på staget och kollat resten av slangarna hittade dock inget(kan missat någon säkert) ska testa och byta tändkasset tror inte att det är den med vem vet:rolleyes:. Även en halvtaskig koppling hmm

Funderat på om det är någon vacuum slang eller hela turbon med inte kunnat diagnoserat något, den visar inga felkoder!

Läst om liknande problem men inte riktigt hittat desamma..

så är tacksam för all hjälp!
Senast redigerat av Bumpac (16 mars 2012)

29 Inlägg
7 juni 2012
Har exakt samma problem med min (2,3T -97)
Spanar runt på nätet som faan för tillfället men hittar ingen vettig info och så snubbla jag på denna tråd utan någon info men som är exkt det problem som jag har! =/

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
7 juni 2012
Bumpac skrev:
har en saab 9000 cs 2.0 97a 18k mil 235 hk. Problemet med att bilen börjar rycka när jag gasar på ordentligt, kan gasa på lugnt utan att det händer något men som sagt när jag trampar på rycker det till 1-3 gånger inte jätte kraftigt dessutom hör man ett vinande ljud från turbon?Låter mer än innan iaf.

Jag har bytt tändstift även provat att koppla ur magnetventilen så den går på GLT, hade även en slang som va sönder från magnetventilen som är bytt, kollat min wastegate också den kärvar inte går att röra på staget och kollat resten av slangarna hittade dock inget(kan missat någon säkert) ska testa och byta tändkasset tror inte att det är den med vem vet:rolleyes:. Även en halvtaskig koppling hmm

Funderat på om det är någon vacuum slang eller hela turbon med inte kunnat diagnoserat något, den visar inga felkoder!

som du säger, kan va turbon som börjar på dem sista verserna =/

Go Hard Or Go Home

14 Inlägg
7 juni 2012
Tjena!

Min 9-3 uppträdde liknande tidigare, men vid byte av styrboxen försvann det.

29 Inlägg
8 juni 2012
Bumpac skrev:

Vill bara tillägga lite info...
Kollade över motorn idag och för min del så visade det sig att det var vacuumslangen som går in i dumpen som spökade till det för mig.. (:
Men vill även tillägga att min "ryckte" när man gasade på kraftigt (gjorde hela tiden) och när man började komma över 3000 i varvtalet.
Hoppas det är någon info som kommer till nytta för någon där ute som kommer stöta på liknande/samma strul som jag fick och som har lika lite erfarenhet som en annan ;P

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

Sök