3715
Sök

Seriekoppla eller paralell koppla 4 stycken högtalara på 2 utgångar.

258 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
tjabba tänkte höra med er som kan. Jag har tänkt att sätta 4 stycken högtalare fram. 2 i varje dörr. har dock bara 2 utgångar kvar från huvudenheten. vilket är de för front högtalarna. så nu tänkte jag höra om det går att koppla de på något sätt utan att pajja något och fortfarande få ljud i alla 4 högtalarna. grejjerna jag använder mig av är

Huvudenhet:
http://cdon.se/hemelektronik/denver_cad … risjakt_se

Högtalare 4x:
http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha526.html

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Det står bara "4-8 Ohm" i specifikationen när man kollar på deras hemsida, då får du nog seriekoppla högtalarna i vardera dörr. smile

258 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det står bara "4-8 Ohm" i specifikationen när man kollar på deras hemsida, då får du nog seriekoppla högtalarna i vardera dörr. smile

Du menar alltså att jag bara ska tvinna kablarna och sätta dem i huvudenheten eller ska jag fixa kablar som går från en högtalare till den andra och från den till huvudenheten?

21 761 Inlägg
9 juni 2012
Vid seriekopling kopplar man ihop ena högtalarens plus med andra högtalarens minus, sedan dras kabel från ena högtalarens minus och andra högtalarens plus till stereon. smile

258 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vid seriekopling kopplar man ihop ena högtalarens plus med andra högtalarens minus, sedan dras kabel från ena högtalarens minus och andra högtalarens plus till stereon. smile

Tack så mycket big_smile

120 Inlägg
9 juni 2012
hade det inte varit bättre å koppla det på ett steg? så får man ju även ut lite effekt ur de med smile för vad är vitsen med att ha dubbla högtalare å sen driva på stereo effekten?

men annars är de ju som sagt seriekoppling som gäller, å de blir ju inte ngn värre kabeldragning heller så.

Rösta gärna och kommentera :)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 juni 2012
Teoretisk så skulle det spela lägre med fyra högtalare istället för två i detta fallet då varje högtalare får betydligt mindre effekt var.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 juni 2012
ExtraKim skrev:
Teoretisk så skulle det spela lägre med fyra högtalare istället för två i detta fallet då varje högtalare får betydligt mindre effekt var.

Men hur blir det i verkligheten? Blir inte "känsligheten" högre.. alltså att det spelar högre med 1 watts tillförd effekt med tanke på den öka konarean? Eller är jag bara ute o snurrar nu?

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Teoretiskt sett ökar känsligheten med dubbla element jämfört med ett element, men eftersom impedansen fördubblas så blir slutresultatet ungefär samma som med ett element. I teorin. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 juni 2012
Har funderat lite på detta och jag blev lite osäker.

4ohm 50W + en högtalare = 120dB
Samma effekt (25W per högtalare) + två högtalare = 123dB

Men i detta fallet så har vi följande:
8 ohm = troligen 25W (med andra ord 12.5W per högtalare).

Då borde det vara 120dB även i detta fallet.

Förvirrande det där wink

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 juni 2012
ExtraKim skrev:
Har funderat lite på detta och jag blev lite osäker.

4ohm 50W + en högtalare = 120dB
Samma effekt (25W per högtalare) + två högtalare = 123dB

Men i detta fallet så har vi följande:
8 ohm = troligen 25W (med andra ord 12.5W per högtalare).

Då borde det vara 120dB även i detta fallet.

Förvirrande det där wink

Yes verkligen.
Detta är dock teorin.
Ska inte säga att jag är någon expert. Men halveras verkligen effekten med fördubblad impedans.
I 100% teori så borde det spela lika högt. Men I praktiken ändras väl förusättningarna?
Det blir ju helt annorlunda montering, dörren blir mer anpassad (då den är alldeless för stor för 1 element egentligen).
Sen sätter man dit 2 element har man ju bättre förusättningnar för framtiden att spela högt! (med steg)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 juni 2012
Mindre lådvolym = mer trögdriven högtalare.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
11 juni 2012
ExtraKim skrev:

Ja men bara i basområdet.

inte i mellan o diskant!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 juni 2012
ExtraKim skrev:

Jo men.. ett element i 30L låda spelar väl ändå mycket sämre midbas än ett element i en 10L låda.
Eller har jag fel?

6 851 Inlägg
12 juni 2012
Nitromast skrev:
ExtraKim skrev:

Jo men.. ett element i 30L låda spelar väl ändå mycket sämre midbas än ett element i en 10L låda.
Eller har jag fel?

Beror på hur elementet är konstuerat. Är det gjort för att lire i 30L låda (som de flesta kitt system idag är gjorda för) så spelar det troligen bättre i 30L en vad det gör i 10L wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 juni 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
ExtraKim skrev:

Eller har jag fel?

Beror på hur elementet är konstuerat. Är det gjort för att lire i 30L låda (som de flesta kitt system idag är gjorda för) så spelar det troligen bättre i 30L en vad det gör i 10L wink

yes självfallet. Kräver ett 6.5" element en 30L låda? Det är ju större än många basar.

6 851 Inlägg
13 juni 2012
Ja det låter knas va? Men om vi nu då tar en 6x9 högtalare då? Spelar de bäst i låda, eller direkt i hatthyllan? De flesta 6,5 högtalarna som är i ett kit är ju tillverkat för att sitta i en dörr, som alltid är lite läckande. Detta har troligen tillverkaren tagit hänsyn till och även gjort spec. efter detta.
Enkelt förklarat..

Men sedan ska man ju även tänka på en sak. Alla märken har ju inte egna utvecklingsavdelningar, vilket då kan bli lite olika förutsättningar när man ska köpa ett kit.

Oj, detta vart längre en tänkt. :-P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2012
Dom flesta midbasar som inte är gjorda för lådbruk vill ha ungefär 30-40L att spela i, alltså en normal bildörr. Vet att iaf Amegas midbasar vill ha den volymen för att prestera.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 juni 2012
TT-Avant skrev:
Ja det låter knas va? Men om vi nu då tar en 6x9 högtalare då? Spelar de bäst i låda, eller direkt i hatthyllan? De flesta 6,5 högtalarna som är i ett kit är ju tillverkat för att sitta i en dörr, som alltid är lite läckande. Detta har troligen tillverkaren tagit hänsyn till och även gjort spec. efter detta.
Enkelt förklarat..

Men sedan ska man ju även tänka på en sak. Alla märken har ju inte egna utvecklingsavdelningar, vilket då kan bli lite olika förutsättningar när man ska köpa ett kit.

Oj, detta vart längre en tänkt. :-P

Jag skulle nog kunna sträcka mig till att säga att du får betydligt bättre stamp i en ordentlig låda till ett 6x9" element (I de flesta fall). Självfallet varierar det mellan märkena också..

Vet dock inte hur många av de "billigare" kiten som verkligen är anpassade efter en dörr...
Kan ju vara min delning som är för låg. Men jag tycke då de flesta element bottnar ganska så fort i en stor dörr..
(I detta fall alla jag använt) Oavsett delning som på så högt som 80hz.

6 851 Inlägg
13 juni 2012
Finns så klart undantag. Men ofta så är ett kit gjort för att spela ut i en dörr. Men man måste så klart göra det bästa av dörren och monteringen för att det ska bli som tillverkaren tänkt (inte riktat mot någon). Det är ofta där man kan göra den stora skillnaden. ;-)

Sök