3100
Sök

Motor går trögt opel commodore

Plymouth De Luxe -37
10 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har bytt ramlager och vevlager på min opel commodore6 -68 2.5L
efter jag hade bytt lager kändes det som motorn gick rätt trögt, det var precis så jag orkade dra runt motorn för hand. Jag tänkte att detta skulle "slita in sig" så fort den fått rulla några varv så jag ställde motorn i noll läge, stoppade i den i bilen och skulle starta den. Då märkte jag att motorn gick runt väldigt trögt. Kan det vara så att jag har vart för snål med olja på lagrena när jag satte dit veven? för jag markerade alla lager överfall osv så allt skulle komma på samma ställe. någon som har några tips om vad felet kan vara? motorn gick runt fint med dom gamla lagrena. Jag är 100% på att det är rätt tjocklek på dom nya lagrena och jag vet att jag har dragit med rätt moment, Men jag är väldigt fundersam på om jag var för snål med fett på dom nya lagrena. Startmotorn orkar dra runt motorn men det går alldeles för trögt för att den skall tända! Vad kan felet vara? å måste jag riva ner motorn igen eller kan jag ha sån tur att det bara är till att dra runt motorn så det släpper?

Lantis föfan

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juni 2012
#2
Låter mer som att nåt hamnat fel, den ska så lätt när man monterar ihop. Riv isär, gör om & gör rätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Jävel
2 018 Inlägg
16 juni 2012
#3
Tyvärr, den ska gå mycket lättare än du beskriver även om du inte har nån olja alls. Ett vanligt fel är väl kanske att du satt något ramlageröverfall åt fel håll.
De passar bara på ett sätt. Har du tur kan du få loss tråget när motorn sitter i bilen och så skruva underifrån.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juni 2012
#4
Fördelen är att man brukar se direkt var det gått tungt vid demontering, blir ganska tydliga märken om man vrider ett halvvarv när det går tungt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

88 Inlägg
16 juni 2012
#5
Lossa lagren ett o ett, prova att vrida vid varje demonterat lager tills du lokaliserar problemet nåt är fel...sad

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 juni 2012
#6
Det finns inga lager i en bilmotor som "sliter in sig" utan det skär och blir stopp. Gör om, gör rätt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök