3315
Sök

Knackningar V8

8 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena, Gammelforden började knacka för några dagar sen efter långa sträckor och varm motor. Böt oljan idag till Mineral 15W40 och slog i Whynns oljetillsats för hydraliska lyftare. Startade och lät bra på tomgång, ut och körde en bit och maskinen började knacka mer än någonsin, men bara på tomgång på Park,N och motorbroms, så fort jag gasar lite tystnar hon. Frågan lyder då, byta till tjockare olja?
Oljan kanske dock inte var den finaste, Ullared 109kr för fem liter.
Lite orolig för vev eller staklager men borde inte det uppfattas med kall/ljummen motor också?!
Låter jag den stå och bli varm på tomgång så är den också tyst.
Några rekomendationer på olja till en gammal sliten packåsna på 6,4 liter? smile
MVH Mattias


17 Inlägg
5 juni 2012
#2
Tillsats för hyd.lyftare har nog motsatt effekt på en sån motor!
Känns ju helt klart som du har för lågt oljetryck!
Bytade du filter också?
Funkar oljetryckslampan?
Ta av sumpen o kolla silen, byt olja igen, tillsatsen gör oljan tunnare!

Dekadent barpianist
71 Inlägg
6 juni 2012
#3
Säker på att det kommer från motorn så det inte är turbinen?

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

8 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#4
Okej aa jag böt filter också, iof ett filter med rätt gänga från biltema, lite mindre än det som satt innan men kan det spela in tro? För det är lika stort in och lika stor diameter på O-ringen. aa jag läste det om tillsatsen efter att jag slagit i den, men jag har lika högt/lågt oljetyck på orginalmätaren som alltid bara att knackningarna kom tidigare nu efter oljebytet.
Nej jag vet inte vart ljudet kommer ifrån men turbinen säger du, kan den avge sig ett knackande, och varför skulle den mot förmodan göra det. Är det pga oljenivån i lådan är för låg?
Får ta och kolla oljenivån i lådan igen smile
Tack så hemsk mycket för era svar. MVH Mattias


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2012
#5
De kan ju vara en tillfällighet att den knackar, lösa bult på turbinen? Riktigt slut kamdrivning?
De gånger jag hade knack i min gamla motor så var det vid olika tillfällen: 1, Kasst filter på motor, dåligt tryck. 2, För tunn olja för en sliten V8. 3, Lösa bult på turbin.
Oljan jag körde i den var helt vanlig 20-50 mineral från biltema vill jag minnas, den motorn var om vi säger så grundligt inkörd....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
Okej, men lösa bult låter väl när den är kall också?
Ska byta ut oljan igen i maskinen, och byta till rätt filter, vad säger ni pojkar om att tömma lite olja å slå på med diesel för att skölja rent motorn invändigt? självklart bara på tomgång ett tag.
Gamla insuget var bra fint med sot på undersidan när jag böt till Edelbrock så en invändig tvätt skulle nog inte skada tror jag.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2012
#7
Att tvätta ur en motor bör inte göras med diesel, bättre att du gör extra täta oljebyten ett par gången. Lösa bult ger ju konstanta ljud men fel i t.ex turbinen kan komma och gå med tempen. Tjock jävla olja fick ju min gamla att tystna iaf...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Dekadent barpianist
71 Inlägg
17 juni 2012
#8
Inget säger att det måste vara turbinen men min började föra oväsen efter att bilen bara stått still.
Vad innebär den där tillsatsen? Är det "anti-knack" sats? I så fall borde det göra oljan lite tjockare och därmed verkar det märkligt om det var lagerknack efter oljebytet (om nu du inte hade otroligt tjock olja tidigare)

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby


Sök