Jag håller på att renovera min motor till min SAAB 9000 -93 och har fått tag i 2 uppsättningar med smidda kolvar och stakar ett set från en 2,3 litermaskin årsmodell mellan -94 och -98 och de andra setet från en 2,0 liters från -96. som sagt så är alla kolvar o stakar från bägge seten smidda men där finns vissa skillnader förutom längde på stakarna, kolla bilder. motorn är en 2,3 Aero från -93 och de 2,3 setet har suttit i här tidigare.
2,0 till vänster och 2,3 till höger
2,3 till vänster och 2,0 till höger
nu till frågan vilka kolvar är dem bästa? att köra med ventiluttag eller vad de heter eller med de välvda? som bilden visar har även 2,3ans kolvar ett "jack" på ena sidan, vad gör detta? jag har själv hört att 2,3ans kolvar ska vara de bästa men undrar på vilka baser som de skulle vara detta?
Det får vi hoppas för en sugmotor med så stor dish hade varit riktigt tråkig
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ja bägge är från turbo motorer. Där satt smidda kolvar o stakar orginal i Saab 9000 mellan -94 och -98 samt Aero -93. Där är ca 11 bar komp med 2,3 ans kolvar.
Ja bägge är från turbo motorer. Där satt smidda kolvar o stakar orginal i Saab 9000 mellan -94 och -98 samt Aero -93. Där är ca 11 bar komp med 2,3 ans kolvar.
Det är inte smidda kolvar original, det är gjutna. Stakar och kolvar klarar c:a 500hk innan de ger med sig. Men ska du upp i de effekterna rekomenderar jag att byta till smidda kolvar och h-profil stakar, så behöver du inte oroa dig.
Problemet med originalkolvar och 500 hk är att några misständningar kan förstöra allt. Uppåt 600hk resulterar i böjda stakar.