3567
Sök

Oljeval till hårt trimmade bilar? (skyline)

103 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Har införskaffat mig en rwd bil tillslut:P
Å nu kom jag över ett hyffsat nyckelfärdigt projekt:) en gul skyline r33 gts ned rb25 NEO botten å det topp.

Finns att beskåda här för mer motorspec:  www.garaget.org/sleepy

Nu är jag mest hajj på Saab å dess motorer.
Å jag har bäst pris på Statoil oljer å har jämt kört dom i mina extrem motorer.. En sk Statoil hp raceway 25-50w som jag ger 70kr litern för.

Å nu undrar jag vad ni brukar köra på för märke å viskositet:)?
Alla castrol förslag går rakt ner i spilloljetunnan där den hör hemma...totalt värdelös å svin dyr olja:S

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

486 Inlägg
8 juli 2012
#2
Varför kan du inte köra på statoil-oljan du brukar använda då?

Castrol oljorna är inte värdelösa, men överprissatta är dom tveklöst.
Som min lokala oljehandlare sa; Det castrol är bäst på är att göra reklam. Och han säljer ändå castrol wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 juli 2012
#3
på jobb köper vi castrols edge 5w-30 för 60kr litern, sen säljer vi den för 180kr litern. vilket är marknadspriset...

helt sjukt


Pedal To The Metal
750 Inlägg
486 Inlägg
9 juli 2012
#5
Revotech skrev:
TWS Motorsport.... Bra olja..

Får man fråga varför?

Det är väldigt många som säger att castrols 10W/60 är den bästa oljan, men det är aldrig någon som kunnat förklara för mig varför.

Jag är övertygad om att det är en väldigt bra olja, för det är t.ex många racingteam använder den. Jag vill bara veta varför den är bättre än t.ex shells helix ultra 10W/60 och Mobil 1 15W/50.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

7 277 Inlägg
9 juli 2012
#6
Jag tror att det är ytterst sällan att motorn rasar pga oljevalet.
Hur som helst så kör jag på castrol power1 racing 4t 10/50w. Står visserligen att den är till för MC men den fungerar bra för mig.
Kostar väl mig 70-90kr/L.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 juli 2012
#7
Min erfarenhet.. Det varierar säkert en massa och folk har andra åsikter men detta är varför enligt MIG!

TWS oljan (som JA castrol tillverkar) skummar inte lika mycket som exempelvis Edge. När veven piskar med väldiga varv har jag upplevt med edge att jag tappar tryck och att tryckarna börjar rassla. Med TWS i uppstår inte det alls. Plus att jag enligt min mätningar ( inte alls proffisionella på nåt sätt) tycker att den är enklare att få fason på temperaturen med.

Thats why

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

486 Inlägg
9 juli 2012
#8
Revotech skrev:
Min erfarenhet.. Det varierar säkert en massa och folk har andra åsikter men detta är varför enligt MIG!

TWS oljan (som JA castrol tillverkar) skummar inte lika mycket som exempelvis Edge. När veven piskar med väldiga varv har jag upplevt med edge att jag tappar tryck och att tryckarna börjar rassla. Med TWS i uppstår inte det alls. Plus att jag enligt min mätningar ( inte alls proffisionella på nåt sätt) tycker att den är enklare att få fason på temperaturen med.

Thats why

Jaha. Ja men det är väl ett alldeles utmärkt svar smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

293 Inlägg
9 juli 2012
#9
Revotech skrev:
Min erfarenhet.. Det varierar säkert en massa och folk har andra åsikter men detta är varför enligt MIG!

TWS oljan (som JA castrol tillverkar) skummar inte lika mycket som exempelvis Edge. När veven piskar med väldiga varv har jag upplevt med edge att jag tappar tryck och att tryckarna börjar rassla. Med TWS i uppstår inte det alls. Plus att jag enligt min mätningar ( inte alls proffisionella på nåt sätt) tycker att den är enklare att få fason på temperaturen med.

Thats why

Håller med om detta, för egen del med en "inte helt orginal" Golf Vr6 skiljer det runt 10 grader i oljetemp vid lite inspirerad körning mellan vamlig Edge och TWS, köper man sedan oljan direkt från Tyskland är prisskillnaden mellan dessa kvalitéer marginell.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
10 juli 2012
#10
Japp.. Privatimport av TWS från tyskland så blir det inte alls dyrt... smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

513 Inlägg
10 juli 2012
#11
Tror när vi pratar om dom bra märkena så spelar det ingen roll vad man väljer.
Men hur som helst så spelar det roll hur oljan funkar vid olika tillfällen, vill man ha en olja som funkar bra till sin nya bil som man använder varje dag vintertid uppe i norrland. vill man ha en olja som klarar av en 2000 hk dragmotor.
Minns när bilsport hade en artikelserie om "Muppen" och där dom körde dom med en mineralolja dom dom gillade dess egenskaper som bland annat var att kunna återhämta sig något som inte en syntet kan.
Gissar att du kommer köra din r33 på sommaren så tänk i dom banorna vid ditt val av olja. härlig bil annars.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
11 juli 2012
#12
skulle säga Castrol 10W/60 till dig, du kan även gå in på skyline.se och fråga. där säger även 90% att det är den oljan som gäller då RB motorerna är väldigt känsliga ang olja.


39 Inlägg
12 juli 2012
#13
Någon som har erfarenheter utav Fina's 5 5w-50 helsynteet motorolja?

39 Inlägg
12 juli 2012
#14
Någon som har erfarenheter utav Fina's 5 5w-50 helsynteet motorolja?

135 Inlägg
15 juli 2012
#15
Beror lite som sagt på vad du ska använda den till.
Jag har kört Statoil raceway 25W-50 och Castrol 10W-60 och haft bra tryck och jämn temp vid hård bankörning.
Däremot så hade jag varierande tryck med Mobil1 15W-50.


Sök