3145
Sök

Bygga om 945 turbo till manuell?

119 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena

Har köpt mig en volvo 945 turbo med automat och fick för mig att ja vill ha manuell i bilen vad är  det jag behöver och vad ska göras för att få det att funka bra? jag har redan svänghjul koppling och m47 vxl låda så vad är det mer som behövs och vad ska göras för att få ihop det? tacksam för svar
mvh anton smile


262 Inlägg
2 juli 2012
#2
Beror lite på om du vill köra med hydraulisk eller Wire koppling, Wire är lättast att mecka ihop medan hydraulisk är bättre om du vill köra stabilare koppling längre fram

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

119 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#3
wire tror ag att det blir eftersom det är enklast har du gjort det förut? behöver lte hjälp med hur ja ska gå till väga.


262 Inlägg
2 juli 2012
#4
anton966 skrev:
wire tror ag att det blir eftersom det är enklast har du gjort det förut? behöver lte hjälp med hur ja ska gå till väga.

Hjälpt min far.

Du behöver:
*Pedalställ från tex 740 (wire)
*kopplingskitt + svänghjul, glöm ej lagret ;-) (turbo koppling)
*v-låda (m46/47 eller m90) + kardan
*wire

Typ detta smile sedan är ett tips att kolla vart Wiren går in på en 740 så man vet var man ska borra tongue

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

119 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#5
okej låter perfekt mycket av det har jag redan men det saknas fortfarande lite grejer men det kan ja lösa men tack för hjälpen smile

du vet inte hur det funkar i besiktningen när du har byggt om till manuell?


262 Inlägg
4 juli 2012
#6
Man måste reg-bes har jag för mig smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Montör
664 Inlägg
6 juli 2012
#7
323micke skrev:
Man måste reg-bes har jag för mig smile

Ja, egentligen skall det reggas om, men ofta kan man göra ett försök att bara köra in. Tveksamt om besiktningsmannen ens tänker på det, och om han gör det, så är det ju ganska tveksamt om han orkar bry sig.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Likbärgare
375 Inlägg
6 juli 2012
#8
Glöm inte bygla förbi startspärren!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Montör
664 Inlägg
6 juli 2012
#9
Tvattekorg skrev:
Glöm inte bygla förbi startspärren!

Just det, bra sagt. Du har inte möjlighen koll på vilka kablar det är man byglar? Kan vara bra även för mig som inte har skapat tråden att få läsa.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Likbärgare
375 Inlägg
8 juli 2012
#10
berthelsen skrev:
Tvattekorg skrev:
Glöm inte bygla förbi startspärren!

Just det, bra sagt. Du har inte möjlighen koll på vilka kablar det är man byglar? Kan vara bra även för mig som inte har skapat tråden att få läsa.

Tyvärr ingen aning, Men där sitter en kontakt på automaten, Antagligen är det den man kopplar förbi.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

119 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#11
hur kopplar jag då förbi den? sitter det bara en kontakt på lådan?


Likbärgare
375 Inlägg
17 juli 2012
#12
anton966 skrev:
hur kopplar jag då förbi den? sitter det bara en kontakt på lådan?

Ja där sitter en kontakt på lådan, Den jordar troligtvis något när lådan ligger i park, Så förslagsvis kan du pröva jorda sladden som går in i kontakten!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

119 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#13
okej ja får kolla hur det ser ut när ja slänger ner lådan men nu så ska jag göra klart det första projektet men tack för svar det hjälper mycket mvh anton


1 319 Inlägg
17 juli 2012
#14
Rätta mig om jag har fel, men man behöver väll inte byta pedalställ när man gör detta på 740? Har för mig att man kan hänga på kopplingspedalen och få det att lira.

_----------'

119 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#15
de vette fan men bromspedalen är ju typ dubbelt så bred som på manuell smile



Sök