Hjälp med kostnader och råd, första bil ska köpas, Ford Probe

Jepposk
14 juli 2012 · 8 Inlägg

Har nästan bestämt mig för att köpa en Ford Probe 93'a V6 24v
Gått 18000..

Lite småfix finns som tex handbromsen, ett hjullager,  och ena framlyktan men har en ny som följer med!
Den har ingen rost och ägs av en brud som inte vågar köra den.

Jag själv är väldigt okunnig när det gäller bilar och vill gärna ha lite hjälp med kostnader osv.. hjullager, lätt att få tag i? kostar?   Hur mkt soppa dricker den?
Den är just nu avställd, och jag känner mig som en idiot som köper en avställd bil (har varit avställd några månader bara), men den gick igenom förra bes. utan anmärkningar.


Jag får bilen för nerprutat från 6000:- till 4000:-.

tack på förhand!
Jesper

Evildan
14 juli 2012 ·

meca.se
där finns nya reservdelar såsom hjullager och bromsdetaljer.

laga.se
där finns begagnade delar.

runt litern skulle jag uppskatta att den vill ha blandad körning, mindre om du kör snällt och mera om du kör hårt wink

Jepposk
14 juli 2012 · 8 Inlägg

Tackar! smile Fler tyck och tänk uppskattas!

baltis
15 juli 2012 · 1 948 Inlägg

Jepposk skrev:
Tackar! smile Fler tyck och tänk uppskattas!

KÖP INTE! är min första tanke, att som okunnig gå och köpa en bil med flera fel är inte direkt något att rekommendera, i 9 fall av 10 så är det dyrare att köpa en bil "billigt" bara för att det är fel på den...

Big_JN
15 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Tänk på att Ford Probe är en förklädd Mazda och att många reservdelar köpes billigare ifrån Mazda än hos Ford! Bara ett litet tips!

mp-pettersson matte
15 juli 2012 · 294 Inlägg

jag skulle köpt den. ford probe är otroligt roliga bilar att köra jag hade en ford probe 2.0a och den gick otroligt bra o ganska billigt. skulle tro att v6an ligger på litern milen max om du kör nurmalt. om du inte känner någon som har bil erfarenheter utav att bytta hjullager och så så skulle jag nog ge ett par tusen för en som det inte är så svåra saker att bytta på. annars är det väldigt lätt mekade bilar enda nakdelen är vell att halva bilen är en mazda och halva ford;) mvh

volvo 945 tic
Volvo 945 TIC "TICEN" (1993)
caromania Forummoderator
15 juli 2012 · 9 296 Inlägg

mp-pettersson skrev:
enda nakdelen är vell att halva bilen är en mazda och halva ford;) mvh

Det låter som två nackdelar? wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mp-pettersson matte
15 juli 2012 · 294 Inlägg

caromania skrev:

mp-pettersson skrev:
enda nakdelen är vell att halva bilen är en mazda och halva ford;) mvh

Det låter som två nackdelar? wink

nja ford ee de inge fel på bara mazda som ee lite knepiga

volvo 945 tic
Volvo 945 TIC "TICEN" (1993)
Isaksson5 Ungdoms Räser
15 juli 2012 · 425 Inlägg

mp-pettersson skrev:

caromania skrev:

mp-pettersson skrev:
enda nakdelen är vell att halva bilen är en mazda och halva ford;) mvh

Det låter som två nackdelar? wink

nja ford ee de inge fel på bara mazda som ee lite knepiga

"Ingen ford på våran gård" som farsan säger tongue
Mazda är väll bra bilar? wink

Knugcab
15 juli 2012 · 5 111 Inlägg

mp-pettersson skrev:

caromania skrev:

mp-pettersson skrev:
enda nakdelen är vell att halva bilen är en mazda och halva ford;) mvh

Det låter som två nackdelar? wink

nja ford ee de inge fel på bara mazda som ee lite knepiga

Med tanke på att Ford från den tiden brukar få bottenbetyg för sin kvalitet medans Mazda snarare toppade statistiken samtidigt, så undrar jag om det inte är tvärt om? tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Squidspeed #GoodToBeBad
16 juli 2012 · 856 Inlägg

Man kan välja att se det som så att Proben blev BÄTTRE pga att Ford hade samarbete med Mazda på den tiden..? smile

Jag skulle tippa på att bilen dricker kanske 1.2-1.5l/mil när man kör "som man gör". Baserat enbart på 626 V6 (samma drivlina som i Proben) så skulle jag säga att den är rätt törstig. Tror iofs att Proben väger något mindre, men ändå. Äldre bilar dricker mer soppa.. smile

Köp bilen säger jag! Den är billig, och det är kul att hålla på och pilla med såna där bilar.. Behöver inte kosta mycket alls, och man lär sig oftast något på vägen. Skulle du misslyckas helt så får du troligen igen de flesta av de få kronor du lagt, om inte - så har du förlorat väldigt lite pengar ändå. smile Typ..

mp-pettersson matte
19 juli 2012 · 294 Inlägg

Squidspeed skrev:
Man kan välja att se det som så att Proben blev BÄTTRE pga att Ford hade samarbete med Mazda på den tiden..? smile

Jag skulle tippa på att bilen dricker kanske 1.2-1.5l/mil när man kör "som man gör". Baserat enbart på 626 V6 (samma drivlina som i Proben) så skulle jag säga att den är rätt törstig. Tror iofs att Proben väger något mindre, men ändå. Äldre bilar dricker mer soppa.. smile

Köp bilen säger jag! Den är billig, och det är kul att hålla på och pilla med såna där bilar.. Behöver inte kosta mycket alls, och man lär sig oftast något på vägen. Skulle du misslyckas helt så får du troligen igen de flesta av de få kronor du lagt, om inte - så har du förlorat väldigt lite pengar ändå. smile Typ..

håller med du får nog ut det du lägger på den ifall något går åt skogen. ford har inte krånglat för mig oavsett årmpddel förutom en esckort men det är vell för den bilen hade haft dåliga brukare innan mig:) bensin kosnader är nog hur man kör som person. jag får min 945a att drika mindre än när morsan kör den även om jag gasar som satan så du kommer få lista ut hur mycket just den drar för allt sådant har med inkärnig sa min fordoms lärarae;)

volvo 945 tic
Volvo 945 TIC "TICEN" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang