Jag säger som MB, byta grejer i systemet själv brukar inte vara så svårt.
Alltid när man tar isär nåt i ac-systemet så bör man sätta dit nya packningar i skarvarna som öppnats. När systemet varit tomt så ska alltid torkfiltret bytas oxå. På en gammal häck kan det väl gå att testa olika "fulmetoder" men har man lite mer vettig bil så bör man göra en seriös fyllning. i samband med fyllningen brukar det fyllas på en liten skvätt olja oxå (följer med runt i systemet men är till för att smörja kompressorn). Många företag fyller även i ett spårmedel, detta medel gör det mycket lätt att hitta läckage nästa gång man får problem med ac:n.
Så oerhört dyrt är det inte heller att få den fylld korrekt. Jag letade runt lite här i trakterna när min suburban skulle fyllas efter att jag bytt kompressorn, betalade till slut 1500 kr för fyllning av gas, olja och spårmedel. Kanske hade gått att hitta ändå billigare, men gynnar gärna mindre och lokala verkstäder när dom har vettiga priser.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...