4234
Sök

El fel på golfen!!

Jocke
35 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Har en golf gti 16v 89:a som suger ur batteriet på en natt ungefär.
Tar jag bort säkring 3 som är till klocka, radio, c-lås, belysning så försvinner problemet men utan radio och belysning vill man ju inte vara.
Har kollat allt, sterion, belysningen, och c-lås finns inte ens. är det någon som kan säga mig var problemet ligger.

Tacksam för svar/Jocke

Administratör
2 978 Inlägg
12 mars 2007
ingen lampa som ligger o lyser ex i bagaget? Eller så kan du testa koppla ur stereon en natt och se vad som händer om batteriet inte dras ur när stereon är urkopplad är det nått fel på stereon ju !

En kopp av den svarta såsen...

21 761 Inlägg
12 mars 2007
Har du alltså testat att koppla ur en sak i taget(klocka/radio/belysning) och mätt om det slutar att dra ström?

Oj, lite sen.
Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2007)

217 Inlägg
12 mars 2007
Kan ju vara en massa saker tex att generatorn laddar dåligt/inte orkar fylla batteriet ordentligt

Jocke
35 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Har kopplat ur en sak i taget men inget fungerar förutom att dra ur säkringen.
Har bytt generator och jag har bytt batteri 3ggr.
Funderar på om set kan vara nåt fel i säkringsdosan?

143 Inlägg
12 mars 2007
Hej Jocke!   Om du har ett mätinstrument så hittar du lätt felet. Ladda först batteriet och kolla sedan batterispänningen med motorn i tomgång, ska vara ca 14 volt. Slå av motorn och koppla en milliamperemeter med den ena kabeln (den svarta) till batteriets minuspol den andra mätkabeln kopplar du till den lossade batteriminuskabeln. Ställ först in instr på 1 A eller 10 A. Troligen har du en viloström på minst 1 A om batt laddar ur på en natt. Plocka sedan bort en efter en av de strömförbrukare som hör till säkring 3. Kolla så inte nån dörr är öppen. Nu kommer du att hitta vad som är fel. Min erfarenhet är att man bör komma ned till en viloström på ca 0,05 A (50 mA) eller mindre.    Lycka Till!

21 761 Inlägg
12 mars 2007
Mejsel_ skrev:
Har kopplat ur en sak i taget men inget fungerar förutom att dra ur säkringen.
Har bytt generator och jag har bytt batteri 3ggr.
Funderar på om set kan vara nåt fel i säkringsdosan?

Kan det ju vara, men det kan finnas något annat som är kopplat till den säkringen också. Något som inte är original.

Jocke
35 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Tack för alla tipps! tror att jag har hittat felet nu, bytte nämligen baklucka för ett tag sen och den trycker inte ner brytaren till belysningen i bagaget fick jag se.
Man lär av sina misstag;)

Sök