Här kommer min lilla guide om hur man sätter in ett snyggt och praktiskt bakre cigguttag i en 9000 CS. Bilen här är min CS från -95 men det är exakt likadant på alla 9000 då dom ju, som vi alla vet, genomgick otroligt få ändringar interiört genom åren.
Det första man måste göra är att lägga vantarna på ett extra askfat.
Bakifrån ser man att uttaget sitter fast med en låsring som man får bort lättast genom att lossa bit för bit och jobba runt "hylsan". Till slut så har man uttaget löst och förhoppningsvis även låsringen då den kan behövas senare.
Såhär ser det ut när man har uttaget med låsring löst. Jag har ett extra som jag tänkte göra något annat kul med, kanske stoppa in ett uttag i handskfacket också ?? Vem vet var det hamnar, den som lever får se
Plockade så mycket jag kunde av kablarna till det ena uttaget, speciellt kontakten och skyddsslangen är skönt att ha...
Petade ur jordstiftet och klippte bort jordkabeln till lampan då jag inte ska ha någon lampa till bakre uttaget.
Började förlänga kablarna den bit som saknades. Mina skarvar är kanske lite unika men det funkar bra för mig, skalar och tvinnar ändarna på kablarna och sedan "skruvar" jag in ändarna i varandra. Därefter värmer jag kopparn med lödkolven och sen tillsätter jag lod så smälter det in mellan trådarna och blir förbannat starkt samtidigt som det leder bra. Avslutas lämpligen med krympslang så har man en välisolerad, hållbar och framförallt rak skarv.
Det färdiga kablaget, här ser man resultatet av skarvningen. Eftersom jag bara hade grön kabel så satte jag en bit krympslang på jordkabeln för att veta vilken som är vad. Satte den en bit in för att ha lite marginal ifall jag tex skulle behöva kapa sladden lite.
Där det räfflade området är kommer uttaget att sitta så här ska det borras! Värt att notera är att gjutringen runtom räfflorna har samma diameter som kanten på hylsan och att räfflorna har samma diameter som hylsan är invändigt.
*Pro tip* Använd räfflorna som mall när du gör hålet till hylsan...
Fick för j-la ont i fötterna av att sitta på huk och jobba så fixade en enkel men förbannat skön arbetsstol
Här har jag slaktat ordentligt med först 10mm borr och sen sågen på min Victorinox. Hade inget att slipa upp det sista av hålet med så "man tager vad man haver"
Det gör inget ändå eftersom kanten på hylsan täcker det.
Hylsan monterad och även låsringen ordentligt påpressad bakifrån för att verkligen hålla den på plats, vore ju för j-la tattigt om man skulle dra ur sin laddare och hela uttaget följer med
Vred även hylsan så att plusblecket sitter horisontalt, det är ju detaljerna som gör hela grejen
Första provmontering i bil, sexigt värre. Passar såklart klockrent och detta är allt man kommer se när allt är klart.
Nästa steg är att skruva lös ramen som askkoppen sitter i (4st Torx 20?) och borra ett hål i den för kablarna. Här har jag borrat med 10mm borr och dragit igenom kablarna inklusive "slangen" som sitter på kablaget i bilen. Lämnade dock en bit av slangen inne i ramen så sitter den bra fast där och skyddar kablarna mot vassa kanter.
Bättre bild på själva kablarna och slangen.
Utifrån/underifrån ser det ut såhär. Denna kommer ut i tomrummet inuti konsollen och sen är det bara att dra kabeln förbi handbromsen, vid växelspaken och sedan fortsätta upp bakom instrumentpanelen.
Monterat i bil blir det såhär.
Kabeltestning på gång för att se att allting funkar.
Allting klart utom sista biten som ska sitta mellan kontakten till originaluttaget och uttaget men här var det slut för dagen så jag isolerade ändarna och tejpade fast dom ovanpå stereon så dom inte skulle försvinna bland all skit därbak
Dagen efter så fortsatte jag med inkopplingen genom att göra dom två bitarna som ska sitta mellan kontakten och första uttaget. Biltemas helisolerade kabelskor med krymphölje och smältlim inuti är faktiskt helt ok.
Här har jag klämt dit småbitarna och gör en sista funktionstest innan jag limmar kablarna i dom blå kabelskorna så jag slipper klippa om det skulle bli skit.
Allting fungerade som det skulle och såhär blev det när jag hade smält fast kablarna ordentligt. Det genomskinliga klägget man kan se vid slutet av isoleringen är alltså limmet som finns i kabelskorna.
Satte sen tillbaka allting där det ska vara och testade cigguttagen igen, fram funkade fint...
Och likaså bak fungerade det helt perfekt!
Och därmed så var det roliga över för denna gången och jag hoppas att fler blir inspirerade att extrautrusta sina saabar med denna praktiska detalj