dfine skrev:
tiimmiiee skrev:
Tack för svaren!
Det lutar åt BMW om jag hittar en prisvärd.
Vad bör jag tänka på vid köp av begagnad BMW.
Några speciella slitagedaler vid 7 - 9 000 mil ~~ ?
Något missljud jag bör lyssna efter vid provkörning etc?
Vad jag har läst så har dem kamkedja & skall hålla upp till 20 000 mil,
är detta korrekt?
Nej! Den ska hålla längre än vad resten av bilen gör, kamkedja är ingenting man generellt sett brukar byta på bilar MEN som med allt annat KAN den också gå sönder eller behöva bytas ut.
Vid dom miltalen ska det väll egentligen inte behöva bytas slitdelar än utan fortfarande bara vanlig service, men det beror på hur bilen är servad och omhändertagen innan.
Som Dfine skriver skall en kamkedja hålla motorns livslängd, och bilens slitdelar brukar hålla längre än 10.000mil upp emot 15-20.000mil lite beroende på hur bilen varit körd och hur petig man är. Ta stötdämpare och fjädrar som ett exempel på det senare, en del menar att de skall bytas så fort bilen börjar kännas det minsta svampig medan andra kör tills bilprovningen säger ifrån (Och då har det gått långt!).
Runt 10.000mil brukar det vara dags för den stora servicen på en BMW, det är svårt att säga exakt när eftersom en BMW räknar ut servicebehovet efter hur bilens körs. Kör du hårt och mycket kortsträckor blir det tätare mellan service än om du pendlar långt i lugn takt till exempel. Det är dock ingenting att vara rädd för, eftersom BMW inte har kamrem eller något liknande att byta kostar den inte mycket mer än en vanlig service. Prisindikation från min X3: Cirka 2000:- för en oljeservice och 4000:- för en stor service, inte så farligt när en stor service med kamremsbyte utan problem kostar över 10.000:- för en Audi/VW?
En dieselbil har dock ett partikelfilter av miljöskäl, det byts när filtret blivit såpass fullt att bilens elektronik känner att det är onormalt högt motstånd i filtret. Filtret rengörs dock endast när motorn blivit riktigt varm (Och bilen känner att det behövs), så åter igen körs bilen mycket korta sträckor blir filtrets livslängd kortare. Beroende på hur bilen körts kan filtret behöva bytas mellan allt från 15.000-25.000mil generellt, eventuellt att det behövs bytas ännu tidigare på grund av tidigare nämnda kortsträckor. Kostnad runt 10.000:- på BMW, sedan kan det variera mellan verkstäder och utbudet av piratdelar som är billigare än original blir fler och fler.
På 1-serie E87 finns det dock ett dyrt fel som inträffat på ett par bilar, pumpen som sköter stabilitetskontrollen ger upp med resultatet att antispinn och antisladd inte fungerar. En ny pump monterad på BMW-verkstad kostar runt 10.000:-, och BMW brukar envisas med att byta allt. 1-serie ägare har dock kommit på att man endast behöver byta den del av pumpen som går sönder, kan man övertala verkstaden om det har en del ägare kommit undan med 2-3.000:-. Det finns att läsa om ämnet på BMW-forumet
www.autopower.se.
Lycka till!