4310
Sök

Bmw 1 Serie vs Audi A3, KÖP AV NY BIL.

26 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag skall köpa mig en ny bil den här månaden, köper står mellan BMW 116d / 118d eller Audi A3 sportback 1,6tdi.

Framförallt vill jag ha en billig bruksbil, funktionell och driftsäker.
Enda kravet utöver standard utrustning såsom AC, fjärrlås & dyl. Är väl armstöd,farthållare elhissar fram & bak ex.


Hade tänkt mig prisklassen 100 - 135 000 kr
Årsmodell från 2006
Mil 0 - 10,000


Vad tycker ni om båda bilarna, för & nackdelar?
I vilken bil får jag mest för pengarna?

Tack på förhand!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Audi A3 har bättre utrymmen i Sportback-utförande men är du inte i behov av en praktisk bil ger 1-serie mycket mer körglädje per krona. 116d och 1.6TDI är bra trötta motorer medan 143hk sätter fullt godkänt med fart på 118d, och så länge du inte köper något snikutrustat exemplar skall utrustningen du söker finnas till både Audi och BMW.

Båda modellerna stämmer in på det du söker, det handlar nog mer om att provköra och själv bilda sig en uppfattning om respektive bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
8 augusti 2012
#3
Tycker att du bör ändra din rubrik! Trodde du skulle beställa en helt ny bil när jag gick i i tråden... roll

Jag tycker att du ska provköra båda modellerna med de motorer som du är intresserad, endast du vet vad som passar dig så jag tycker att du bör åka till en firma/några firmor som har dessa bilar och testa!

Volvo - For Life

Thorssa
8 augusti 2012
#4
Min kusin har en Audi A3, visserligen 2,0T, men den har det varit otroligt mycket problem med. Driftsäkerheten på Audin kanske ska undersökas lite närmare? När det gäller 118d så vet jag inte om de har haft samma problem med huggande koppling som de haft på 3-serien. Sök på huggande koppling eller clutch judder så hittar du information. Edit: Har även en komips som har en A3 1,9 Tdi och den har han haft mycket motorproblem med.
Senast redigerat av Thorssa (8 augusti 2012)

4 637 Inlägg
8 augusti 2012
#5
1-serie! Varför köpa kopian? smile

Men med tanke på att du använder ordet "skall" kanske du ska kika åt något mer adligt? wink
Senast redigerat av Navkapsel (8 augusti 2012)

26 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#6
Tack för svaren!
Det lutar åt BMW om jag hittar en prisvärd.

Vad bör jag tänka på vid köp av begagnad BMW.
Några speciella slitagedaler vid 7 - 9 000 mil ~~ ?
Något missljud jag bör lyssna efter vid provkörning etc?
Vad jag har läst så har dem kamkedja & skall hålla upp till 20 000 mil, är detta korrekt?


BMW entusiast
579 Inlägg
8 augusti 2012
#7
tiimmiiee skrev:
Tack för svaren!
Det lutar åt BMW om jag hittar en prisvärd.

Vad bör jag tänka på vid köp av begagnad BMW.
Några speciella slitagedaler vid 7 - 9 000 mil ~~ ?
Något missljud jag bör lyssna efter vid provkörning etc?
Vad jag har läst så har dem kamkedja & skall hålla upp till 20 000 mil, är detta korrekt?

Nej! Den ska hålla längre än vad resten av bilen gör, kamkedja är ingenting man generellt sett brukar byta på bilar MEN som med allt annat KAN den också gå sönder eller behöva bytas ut.

Vid dom miltalen ska det väll egentligen inte behöva bytas slitdelar än utan fortfarande bara vanlig service, men det beror på hur bilen är servad och omhändertagen innan.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2012
#8
dfine skrev:
tiimmiiee skrev:
Tack för svaren!
Det lutar åt BMW om jag hittar en prisvärd.

Vad bör jag tänka på vid köp av begagnad BMW.
Några speciella slitagedaler vid 7 - 9 000 mil ~~ ?
Något missljud jag bör lyssna efter vid provkörning etc?
Vad jag har läst så har dem kamkedja & skall hålla upp till 20 000 mil, är detta korrekt?

Nej! Den ska hålla längre än vad resten av bilen gör, kamkedja är ingenting man generellt sett brukar byta på bilar MEN som med allt annat KAN den också gå sönder eller behöva bytas ut.

Vid dom miltalen ska det väll egentligen inte behöva bytas slitdelar än utan fortfarande bara vanlig service, men det beror på hur bilen är servad och omhändertagen innan.

Som Dfine skriver skall en kamkedja hålla motorns livslängd, och bilens slitdelar brukar hålla längre än 10.000mil upp emot 15-20.000mil lite beroende på hur bilen varit körd och hur petig man är. Ta stötdämpare och fjädrar som ett exempel på det senare, en del menar att de skall bytas så fort bilen börjar kännas det minsta svampig medan andra kör tills bilprovningen säger ifrån (Och då har det gått långt!).

Runt 10.000mil brukar det vara dags för den stora servicen på en BMW, det är svårt att säga exakt när eftersom en BMW räknar ut servicebehovet efter hur bilens körs. Kör du hårt och mycket kortsträckor blir det tätare mellan service än om du pendlar långt i lugn takt till exempel. Det är dock ingenting att vara rädd för, eftersom BMW inte har kamrem eller något liknande att byta kostar den inte mycket mer än en vanlig service. Prisindikation från min X3: Cirka 2000:- för en oljeservice och 4000:- för en stor service, inte så farligt när en stor service med kamremsbyte utan problem kostar över 10.000:- för en Audi/VW?

En dieselbil har dock ett partikelfilter av miljöskäl, det byts när filtret blivit såpass fullt att bilens elektronik känner att det är onormalt högt motstånd i filtret. Filtret rengörs dock endast när motorn blivit riktigt varm (Och bilen känner att det behövs), så åter igen körs bilen mycket korta sträckor blir filtrets livslängd kortare. Beroende på hur bilen körts kan filtret behöva bytas mellan allt från 15.000-25.000mil generellt, eventuellt att det behövs bytas ännu tidigare på grund av tidigare nämnda kortsträckor. Kostnad runt 10.000:- på BMW, sedan kan det variera mellan verkstäder och utbudet av piratdelar som är billigare än original blir fler och fler.

På 1-serie E87 finns det dock ett dyrt fel som inträffat på ett par bilar, pumpen som sköter stabilitetskontrollen ger upp med resultatet att antispinn och antisladd inte fungerar. En ny pump monterad på BMW-verkstad kostar runt 10.000:-, och BMW brukar envisas med att byta allt. 1-serie ägare har dock kommit på att man endast behöver byta den del av pumpen som går sönder, kan man övertala verkstaden om det har en del ägare kommit undan med 2-3.000:-. Det finns att läsa om ämnet på BMW-forumet www.autopower.se.

Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

plankan
8 augusti 2012
#9
BOLIN_ skrev:
Tycker att du bör ändra din rubrik! Trodde du skulle beställa en helt ny bil när jag gick i i tråden... roll

Ja den åkte jag också på big_smile

Själv har jag eftermonterad multijusterbara stolar från en MY 08 1 serie i min gamla saab smile

Är resten av bilen bara lika bra som stolarna -
ja så är det nog en toppenbil tongue
Senast redigerat av plankan (8 augusti 2012)


Sök