4334
Sök

Hur pass illa är en Subaru impreza GT?

4 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjo på er! Har tänkt att skaffa mej en Subaru Impreza GT -00. Jag har hört och läst att dom är dåliga dittan och dattan medans andra säger att det är inga problem med den, så man vet inte riktigt vad man ska tro på hmm

Men iallafall, så har jag hört att lådan är rutten. HUR pass rutten är den? Vissa säger att den rasar lätt och rasar skit lätt om man trimmar upp'an en smula. Men nu är jag inte så intresserad av att trimma upp'an utan ha't som han är, orginalt.

Så hur pass är ras risken för lådan om man kör normalt. Ska man behöva vara orolig när man kör den??



Tack för alla svar smile

MVH
_______________________
Drullmatte
Senast redigerat av Drullmatte (10 augusti 2012)

Hellre fårga och verka dum än att inte fårga och förbli dum
__________________________________________
Långt ifrån proffs, men jag försöker iallafall

1 365 Inlägg
10 augusti 2012
#2
Problemet är inte att bilarna är dåliga utan att bilarna är så jävla bra att folk troligtvis inte bytt många saker på dem. Lägg därefter till att de oftast körs som as så är det inte konstigt att saker och ting går sönder efter 20k mil. Växellådan är bra för orginaleffekt. Problemen kommer kring 300 hk.



Drullmatte skrev:
Tjo på er! Har tänkt att skaffa mej en Subaru Impreza GT -00. Jag har hört och läst att dom är dåliga dittan och dattan medans andra säger att det är inga problem med den, så man vet inte riktigt vad man ska tro på hmm

Men iallafall, så har jag hört att lådan är rutten. HUR pass rutten är den? Vissa säger att den rasar lätt och rasar skit lätt om man trimmar upp'an en smula. Men nu är jag inte så intresserad av att trimma upp'an utan ha't som han är, orginalt.

Så hur pass är ras risken för lådan om man kör normalt. Ska man behöva vara orolig när man kör den??



Tack för alla svar smile

MVH
_______________________
Drullmatte


1 319 Inlägg
10 augusti 2012
#3
Sen är det ju så att Subaru ligger i topp i nöjdast antal ägare, dom ligger även i topp hos bilprovningen i besiktningsstatistiken. Subaru är ju lite legend inom tillförlitlighet.

_----------'

458 Inlägg
10 augusti 2012
#4
Lådan rasar inte om man vet hur man ska växla, samt håller sej undan från att dumpa kopplingen på torr asfalt, ett jäkla bett i fyrkrafsare smile
Annars finns det ju sti låda. ... wink


4 822 Inlägg
10 augusti 2012
#5
det största problemet med dom 5 växlade lådorna är 3ans växel och det beror väll till största delen av att 3ans drev är 2 delad, sen håller dom som sagt inte jätte bra om man håller på och gör banzaj starter vid varje rödljus.

det är ingen större skillnad på dom 5 växlade sti lådorna förutom att det är annan utväxling i dom vilket gör att dom håller lite bättre, vill man ha en växellåda/drivlina som värkligen håller så sätter man i en drivlina ifrån en new age sti (dom är 6 växlade) wink

Drullmatte du är välkommen att ställa dina frågor och funderingar på vårat forum www.subaruclub.se/forum där vi har flera duktiga medlemmar som kan hjälpa dig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

619 Inlägg
11 augusti 2012
#6
Har snackat med flera olika som äger GTs dom säger att dom äldre (mellan 95-97) ska vara sämre än dom nyare


Forummoderator
18 009 Inlägg
11 augusti 2012
#7
Christian S skrev:
det största problemet med dom 5 växlade lådorna är 3ans växel och det beror väll till största delen av att 3ans drev är 2 delad, sen håller dom som sagt inte jätte bra om man håller på och gör banzai starter vid varje rödljus.

det är ingen större skillnad på dom 5 växlade sti lådorna förutom att det är annan utväxling i dom vilket gör att dom håller lite bättre, vill man ha en växellåda/drivlina som värkligen håller så sätter man i en drivlina ifrån en new age sti (dom är 6 växlade) wink

Drullmatte du är välkommen att ställa dina frågor och funderingar på vårat forum www.subaruclub.se/forum där vi har flera duktiga medlemmar som kan hjälpa dig.

Haha! Men bra bilar är det tycker även jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
11 augusti 2012
#8
Dieselsmurfen skrev:
Christian S skrev:
det största problemet med dom 5 växlade lådorna är 3ans växel och det beror väll till största delen av att 3ans drev är 2 delad, sen håller dom som sagt inte jätte bra om man håller på och gör banzai starter vid varje rödljus.

det är ingen större skillnad på dom 5 växlade sti lådorna förutom att det är annan utväxling i dom vilket gör att dom håller lite bättre, vill man ha en växellåda/drivlina som värkligen håller så sätter man i en drivlina ifrån en new age sti (dom är 6 växlade) wink

Drullmatte du är välkommen att ställa dina frågor och funderingar på vårat forum www.subaruclub.se/forum där vi har flera duktiga medlemmar som kan hjälpa dig.

Haha! Men bra bilar är det tycker även jag.

Bonzai...Miyagi san.
Har Subaru någonsin gjort en typisk problemmodell? svar: nej.
( förutom då att halva beståndet utav lite äldre subbor försvinner var gång dörrarna till saltförråden öppnas )

4 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#9
Man tackar för alla svaren big_smile

Nu kommer det kasnke stå en Subaru Impreza GT vid garaget wink


Men om det händer att lådan rasar, vad skulle en ny gå på?

Hellre fårga och verka dum än att inte fårga och förbli dum
__________________________________________
Långt ifrån proffs, men jag försöker iallafall

4 822 Inlägg
12 augusti 2012
#10
det beror helt och hållet på vara man köper den samt vem man köper den av då vissa försöker få orimligt mycket för sina gamla orginallådor.
det finns drevsatser att köpa men dom är inte heller direkt billiga.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök