3927
Sök

Ström problem

174 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Tjenare, nu är det så att jag lyckades bränna en bas på GVD träffen i lördags, , det var en SPL Dynamics SPL 15" , Jag driver den i 2 ohm på ett Gas Competition, och så har jag 4 6,5" som drivs av ett Hertz HE4 , När man drar på lite lagom volym så stänger 4 kanal steget av sig och basa basen spelar, det lär ju vara pga av För lite ström, har 2 Optima Yellow top 75 AH, tycker dom borde orka med det bättre än vad det gör, är det batteri problem ? Jorden i bilen är ordentligt gjorde med 2x 50mm3 kablar, har dock inte kollat volten när jag spelar, men det var nyladdade batterier iallafall och dom är ca 1 månad gamla, Någon som vet om det är för klena batterier  eller vad det beror på ? Mvh Alfred

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
du måste ju hört/känt på lukten att basen inte "mådde bra"?

spänningen i batterierna MÅSTE man ALLTID ha koll på.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
jag har 9st steg i min seat varav 3st är ICE 3500 å jag har bara 4st optima 55ah i den.. men så länge man har koll på spänningen å REN signal in i stegen så är de ingen fara.

174 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
du måste ju hört/känt på lukten att basen inte "mådde bra"?

spänningen i batterierna MÅSTE man ALLTID ha koll på.

Det kändes inget alls förrens det började kolla lite rök ur porten , det är det jag tycker är konstigt, ska kika lite med voltmätaren imorrn, har ju funkat kalas innan med andra basar =/

16 197 Inlägg
14 augusti 2012
man får alltid en "förvarning" om när en bas håller på att ge upp..

174 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
man får alltid en "förvarning" om när en bas håller på att ge upp..

Stod ifs jämte bilen när det hände, men det hördes inget förrens det blev lite väl mycket diskant istället

21 761 Inlägg
14 augusti 2012
Yellow Top 75 Ah är kraftiga batterier, de borde orka med tycker jag. Men oavsett hur kraftiga batterier man har så måste spänningen övervakas, håller med Evilaudio till 100%. smile

Frågan är vilken matningsspänning som steget är gjort för, jag googlade lite snabbt och hittade viss info om att matningsspänningen är 12-17,5 V. Om detta stämmer så är det ju egentligen ganska lätt att hamna för lågt när man har 12 V batterier, speciellt med motorn avslagen.

Fast det där fyrkanalssteget ska dock inte stänga av sig ändå, så låg spänning bör det rimligtvis inte bli.

244 Inlägg
14 augusti 2012
Kan de inte vara så att steget bränt då? eller högtalarna?

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

174 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
1 kanal på steget är bränt, men dom 3 andra funkar, och kör 1 högtalare / kanal, visst är det inte det kraftigaste 4 kanal steget, men högtalarna är Zensonic på 50 watt  eller något liknande, och högtalarna är inte brända, Även om bilen är igång så slutar 4 kanalsteget ändå spela, Monoblocket matar ju på, men då ger basen upp istället, iallafall den förra basen, och har inte och vill inte testa nu med den andra basen xD

Sök