4278
Sök

Hur tar man reda på om bilen är helbilsgodkänd eller inte?

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Hur ska man kolla upp detta? Är importerade bilar helbilsgodkända?
Mvh

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 augusti 2012
Har för mig att det står någon kod/beteckning i registreringspapprena smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

103 Inlägg
21 augusti 2012
typ alla bilar från 1998 å framåt är det:(

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2012
nej, redan -95 eller -96 kom det där skiten, men på den tiden, var ju bilarna likadana, så ex, en saab 9000 eller en volvo 850 är inte en HEL helbilsgodtjänd, liksom haha

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
sleepy skrev:

Jo men vilka bilar innan är de då? De kan ju inta vara alla? Och är de sant att om den inte är helbilsgodkänd att man bara kan trimma som fan och bess säger inget?

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Har för mig att det står någon kod/beteckning i registreringspapprena smile

Jo men var fan då? tongue

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
nej, redan -95 eller -96 kom det där skiten, men på den tiden, var ju bilarna likadana, så ex, en saab 9000 eller en volvo 850 är inte en HEL helbilsgodtjänd, liksom haha

Men alla bilar innan 95 är inte helbilsgodkända eller har jag fel? smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 augusti 2012
kannebanne skrev:
sleepy skrev:

Jo men vilka bilar innan är de då? De kan ju inta vara alla? Och är de sant att om den inte är helbilsgodkänd att man bara kan trimma som fan och bess säger inget?

Nja, det får väl skilja 10% eller något sådant på äldre bilar?

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
kannebanne skrev:
sleepy skrev:

Ok men kan man byta till racingstolar och bur om den inte är helbilsgodkänd?

103 Inlägg
21 augusti 2012
jag åkte dit i flygande med min Saab räser...fast jag lyckades se den var gjort i dec 97 var det ändå en helbilsgodkänd bil...fick inte ens ha 2,5" på regbes inte ens större fälgar en 15" den ska vara precis som om den kom fabrik inget fick ha det minsta större dimension... Jag gjorde min iprincip helt standard förutom kopplingen å quafielådan å sprutet...sen körde jag in på reggningen gick galant:)

Fast ganska kul var det när dom skulle koppla på obd läsaren å den gav inget utslag.höhö undra why:P men det slapp jag pga det är bara bilar från 01 som dim läser obd:)

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 augusti 2012
kannebanne skrev:
rickylicious skrev:
kannebanne skrev:

Vet faktiskt inte smile Bur måste man väl regga? Stolar vet jag inte.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2012
haha ja de där med flygande... åkte på det med 9-5an, gick igenom med coilovers, 3" system, steg 3, haha smile

TS: generellt, ett bilmärke som har haft en modell länge utan o ändra något är bilen inte helbilsgjodtjänd på ett äkta sett, en saab 9000 fanns ju från -85 till -98 dvs att den är inte en äkta helbilsgodtjänd då den är typ samma under alla år

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
haha ja de där med flygande... åkte på det med 9-5an, gick igenom med coilovers, 3" system, steg 3, haha smile

TS: generellt, ett bilmärke som har haft en modell länge utan o ändra något är bilen inte helbilsgjodtjänd på ett äkta sett, en saab 9000 fanns ju från -85 till -98 dvs att den är inte en äkta helbilsgodtjänd då den är typ samma under alla år

Då borde de vara samma sak med typ BMW E36 och E34 eller Typ Mercedes W201 eller?

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
kannebanne skrev:
rickylicious skrev:

Vet faktiskt inte smile Bur måste man väl regga? Stolar vet jag inte.

Kanske får ringa till SFRO

2 763 Inlägg
21 augusti 2012
Här märks det att folk gissar hej vilt roll

Helbilsgodkännande började man med 1993 01 01 och det är generalagenten/tillverkaren som bestämmer om bilen ska vara helbilsgodkänd. Det finns bilar efter 93 som inte har helbilsgodkännande, t.ex. så ska tydligen Mitsubishi evo runt 00 inte vara helbilsgodkänd. Man kan kolla upp detta på transportstyrelsens hemsida när där man kollar upp fordon, det står där om just din bil är helbilsgodkänd!

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

3 354 Inlägg
21 augusti 2012
sleepy skrev:
jag åkte dit i flygande med min Saab räser...fast jag lyckades se den var gjort i dec 97 var det ändå en helbilsgodkänd bil...fick inte ens ha 2,5" på regbes inte ens större fälgar en 15" den ska vara precis som om den kom fabrik inget fick ha det minsta större dimension... Jag gjorde min iprincip helt standard förutom kopplingen å quafielådan å sprutet...sen körde jag in på reggningen gick galant:)

Fast ganska kul var det när dom skulle koppla på obd läsaren å den gav inget utslag.höhö undra why:P men det slapp jag pga det är bara bilar från 01 som dim läser obd:)

fast fälgar har ju blivit undantagna från helfordonsgodkännandet så de ska bes ju strunta i gällande storlek

Vad gäller för EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)?
Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning:

- Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h

- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 3B003FD80E
Senast redigerat av Seth (21 augusti 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
BOLIN_ skrev:

Helbilsgodkännande började man med 1993 01 01 och det är generalagenten/tillverkaren som bestämmer om bilen ska vara helbilsgodkänd. Det finns bilar efter 93 som inte har helbilsgodkännande, t.ex. så ska tydligen Mitsubishi evo runt 00 inte vara helbilsgodkänd. Man kan kolla upp detta på transportstyrelsens hemsida när där man kollar upp fordon, det står där om just din bil är helbilsgodkänd!

Mvh Christoffer

Tackar för ditt svar! Men ingen bil innan 93 har helbilsgokännande om jag nu har förstått rätt? Så då får man lov att använda Coilovers säten osv osv?

2 046 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Seth skrev:
sleepy skrev:

fast fälgar har ju blivit undantagna från helfordonsgodkännandet så de ska bes ju strunta i gällande storlek

Vad gäller för EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)?
Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning:

- Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h

- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.

- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 3B003FD80E

Tack för ditt svar!

2 763 Inlägg
21 augusti 2012
kannebanne skrev:
BOLIN_ skrev:

Mvh Christoffer

Tackar för ditt svar! Men ingen bil innan 93 har helbilsgokännande om jag nu har förstått rätt? Så då får man lov att använda Coilovers säten osv osv?

Nej, inga bilar innnan 93 är helbilsgodkända! Ja, de har inte alls lika hårda krav på vad man får byta och inte. smile

Volvo - For Life

157 Inlägg
21 augusti 2012
Det är bara att söka på transportstyrelsen så står det om den är det eller inte! smile

Audi A4 1.8t Quattro

Sök