4338
Sök

Mycket bättre bas med öppen skuff

199 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Hej,
Ja, jag vet att de finns 100 såna här trådar till, ja har sökt i två dagar nu för att slippa starta ytterliggare en tråd, men har inte hittat någon tillfredsställande lösning.

Byggde nyligen en ny låda för 2st 12" basar, lådan är byggd i rätt volym, med 2st 3" portar.
Lådans volym är byggd efter den angivna volymen när man skulle ha portar.

Portarna är i rätt längd och dom har trattar på bägge sidorna.

Nu till problemet, de blir enormt mycket bättre bas när jag öppnar skuffen, de är inte dålig bas med stängd skuff, men känns ju väldigt tråkigt att gå miste om så mycket, när jag vet att de finns mer att ge..

Basarna är riktade bakåt, och alla andra trådar  ja har läst så står de "rikta basarna MOT baksätet", ja visst, de känns ju som en kanon lösning, men de går inte riktigt.
Basportarna går nämligen upp genom hatthyllan och för att få dit dom och kunna silikona dom runt lådan riktigt så måste man smälla dit dom INNAN man monterar in basarna.

Och med lådan vänd mot ryggstödet så är de omöjligt att skruva in basarna.

Då undrar jag, finns de någon mer lösning på problemet? Kanske mer dämpningsull i lådan?
Fylla skuffen med en massa skit?

Ös på med förslag, är inte särskilt rutinerad på de här området wink

Edit: De handlar om en Volvo 940 (limon för att vara mer exakt).
Senast redigerat av MRosenson (21 augusti 2012)

181 Inlägg
21 augusti 2012
Hej.

Man är nyvaken så därför blir svaret inte jättebra tongue(nattjobbare) Men tyvärr så ska ALL bas in i kupén. Och har du basarna monterade "utanpå" lådan och vänd mot bakluckan så får du inte bästa basen.
Sedanbilar kräver ju mer jobb för få bas.
Där är en tråd som beskriver detta bra av Djhedde eller vad han heter nu. Han e grym på ljud och beskrev hur man ska göra.
Annars får du göra en bandpass låda (5 el 6:e ordning) Där är basarna inne i lådan och all ljud kommer via rören.

Mvh Kenta

181 Inlägg
21 augusti 2012
Hittade tråden. Bara hedde var det smile

Läs igenom den vet jag smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

Mvh Kenta

1 400 Inlägg
21 augusti 2012
Du har fel lådvolym för din bil. Du kan inte bara gå efter rekommenderad volym för basarna.
Prova att lägga in några klossar i lådan och se om det blir bättre.

Du kan även leka lite med avstämningen Kortare/Längre  portar.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2 914 Inlägg
21 augusti 2012
brukar vara det att lådan är för liten. när du öppnar skuffen så får den mer luft att andas, då blir det högre tryck, går med lite tur bara ösa in dämpull för att det brukar lura basen att den har en större låda, lycka till, smile

1 400 Inlägg
21 augusti 2012
kalle_kalle skrev:
brukar vara det att lådan är för liten. när du öppnar skuffen så får den mer luft att andas, då blir det högre tryck, går med lite tur bara ösa in dämpull för att det brukar lura basen att den har en större låda, lycka till, smile

Nu har du snurrat i hop det. Lådan är för stor eller för lågt avstämd.
F -3dB  ligger för lågt = For stör låda.
Senast redigerat av micke7406 (21 augusti 2012)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

199 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
micke7406 skrev:
Du har fel lådvolym för din bil. Du kan inte bara gå efter rekommenderad volym för basarna.

Jaha, de va ju taskigt, hehe smile
Ska prova de där med klossar, vore ju fantastiskt om de va en lösning på problemet!

Edit: Hur känsligt är de egentligen? Säg att ja lägger in två stycken 45x45 reglar på 10cm vardera, säg att de minskar lådan med 2 liter, kan de göra sån enorm skillnad? Vore coolt!

Edit 2: Efter en snabb liten uträkning minskar jag lådan med 0,41 liter om jag lägger in en 45x45 regel på 20cm.
De kändes som väldigt lite!
Senast redigerat av MRosenson (21 augusti 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2012
MRosenson skrev:
micke7406 skrev:

Jaha, de va ju taskigt, hehe smile
Ska prova de där med klossar, vore ju fantastiskt om de va en lösning på problemet!

Edit: Hur känsligt är de egentligen? Säg att ja lägger in två stycken 45x45 reglar på 10cm vardera, säg att de minskar lådan med 2 liter, kan de göra sån enorm skillnad? Vore coolt!

Edit 2: Efter en snabb liten uträkning minskar jag lådan med 0,41 liter om jag lägger in en 45x45 regel på 20cm.
De kändes som väldigt lite!

yep, så lite är det.

använd denna www.kalkyleramera.se/geometri/volym-kub-ratblock
smile

766 Inlägg
21 augusti 2012
hade samma problem i en 740 där ja hade basrören upp i hatthyllan och basarna bakåt den lådan spela 10ggr bättre när den bara låg mitt i skuffen, så man ska nog inte ha rören in i cupen om inte basarna får spela in där oxå. men det är ju bara vad ja tror:)

Superhedde
255 Inlägg
22 augusti 2012
Svaret är enkelt. Allt ljud måste in i kupén. Anledningen till att du får mer bas med öppen baklucka är för att du tar bort utsläckningen som uppstår inne i skuffen när ljudvågorna går runt i skuffen och sedan krockar med de vågor som försöker leta sig in i bilen. I din 940 har du gott om plats för att låta allt spela in genom skidluckan. Som sagt läs igenom denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

Mvh Mattias smile

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök