3510
Sök

230FK 16v utan ventiltätningar

Trimmare
129 Inlägg
3 augusti 2012
#21
Hehe fan vad alla klagar på han.....

själv så åker jag 8v också utan ventiltätningar, vrf? jo för att få bättre smörning på ventilskaften bland annat...
Har en pollare som åker 16v utan tätningar också utan problem...


Performance meck
342 Inlägg
3 augusti 2012
#22
hur är ventilsytningarna? är dom fräscha så borde den inte dra så in i helvete med olja!
16v är lite känsligare än 8v men med fräscha styrningar brukar det funka bra!

värst vad folk ska klaga tänk om dom la lika mycket tid på att skruva som att skriva dumma komentarer så skulle dom inte försöka vara så duktiga.

ventiltätningar behövs om man tänkt använda bilen som såkallad bruks bil. annars passar dom bra i sopptunnan.

Mvh Wistfors

TBM NINJA
917 Inlägg
3 augusti 2012
#23
wistfors skrev:
hur är ventilsytningarna? är dom fräscha så borde den inte dra så in i helvete med olja!
16v är lite känsligare än 8v men med fräscha styrningar brukar det funka bra!

värst vad folk ska klaga tänk om dom la lika mycket tid på att skruva som att skriva dumma komentarer så skulle dom inte försöka vara så duktiga.

ventiltätningar behövs om man tänkt använda bilen som såkallad bruks bil. annars passar dom bra i sopptunnan.

Mvh Wistfors

precis min tanke!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

682 Inlägg
3 augusti 2012
#24
Vem behöver smörjning i en volvomotor, oförstörbara.. wink


Truckreparatör
221 Inlägg
3 augusti 2012
#25
borde fungera bra utan om styrningarna är ok.

gamla Volvomotorer som tex b18 hade inga ventiltätningar!!

(satt gummihattar ovanpå ventilfjädern som ett litet paraply bara)


486 Inlägg
4 augusti 2012
#26
I vissa fall, när man t.ex har dubbla ventilfjädrar så kan det hända att man måste köra utan tätningar för att fjädrarna ska få plats. Men om man får plats med tätningarna så är det klart att man ska använda dom.
Men om bilen nu ryker så mycket som du säger och det är mycket bensin i oljan så kan det ju lika gärna vara kolvringarna som tätar dåligt.


Siljeberg skrev:
Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

Det är ju irrelevant för det sitter väl en Audi motor i den? Givetvis skiljer topplockskonstruktionen åt mellan olika tillverkare och motortyper. Det som fungerar bra på en motor kan fungera mindre bra på en annan.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

1 062 Inlägg
6 augusti 2012
#27
På Saabs 8V motor sitter inga tätningar, den har stående ventiler och behöver inga.
På 16V motorn med 45° vinkel mellan ventiler(?) sitter alltid tätningar och de behövs såklart, garanterat samma sak på Volvos 16V motor.
Att ventilera ut olja in i förbränningsrummet sänker väl bara oktantalet på blandningen och ökar risken för spik...



M.V.H.


449 Inlägg
31 augusti 2012
#28
fått ordning på det??? ja tror inte oljan har spätts med bensin pga inga tätningar utan kanske upprepade startförsök??

Full Fart Spar Tid!!!

1 353 Inlägg
3 september 2012
#29
på alla dragracing motorer vi kör/kört med så kör vi också utan ventiltätningar just för att få ordentligt med smörja på ventilskaftet, varit med om att ventiler skurit och fastnat i styrningen, fick då tips att köra utan och ingenting har hänt sen dess smile

There's no replacement for displacement


Sök