4220
Sök

Saab 9-3 Ljud

243 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
Hejsan!

Köpt och beställt lite saker för att kunna få igång någorlunda ljud i bilen till att börja med då det just nu är Saab 9-3 orginal stereo i.
Kollade lite snabbt idag, verkar bara sitta 3,5" högtalare på istrument panelen, och 6,9" på sidorna om hatthyllan, borde alltså vara lilla ljudsystemet AC1 om jag inte tar helt fel? Ny på Saab så ni får gärna även förklara skillnaden.

Finns även högtalar platser i framdörrarna på bilen, men där sitter det bara skydd som är stansat för att kunna tryckas ut och montera 5,25" högtalare då 6,5" verkade lite för stort för att få plats där.
Bakdörrarna verkar det inte finnas någon plats för men det känns ju ganska onödigt att börja montera något där då bakre passagerarna får ljudet från 6,9" vid hatthyllan, verkar även som ljudet från 6,9" passerar väldigt bra i bilens cupe nästan som en konsert scen levererar ljudet ut till publiken smile

Det jag har köpt är följande:

Stereo: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7188.6139/
Snålt jag vet! men jag känner inte att jag behöver mer avancerat då jag iallafall inte nu under höst/vinter kommer kosta på mig några dyra grejer.

Bas: Kenwood KFC-W3013, ganska billig men spelar väldigt bra i bilar som inte är igentäppta från bagaget in till cupen vilket inte 9-3 bagage är smile

Steg till basen: Nu vet jag att ett 4 kanals steg inte är ultimat, att ett mono block är att föredra osv, men detta steg har kört 2st 12" tidigare bryggat, så borde duga att driva min Kenwood bas som är ganska lätt driven smile Dessutom fick jag basen som är helt ny + steget som är använt bara någon månad för 1300kr, dessutom sitter basen i en sprillans ny oportad låda.

Låda till basen: Fabriks byggd universal låda, oportad, vet personligen inte vad skillnaden är bara att basen inte släpper ut luft, någon får gärna ge en kommentar på skillnaden mellan portat och oportat, men låt det inte ta över tråden bara smile

Första veckan/veckorna kommer dessa orginal pappers högtalare få sitta kvar 3,5" där fram, och 6,9" där bak, tills jag hittar något billigt beg, då stereon inte är så kraftig kommer det bli ett par lätt drivna koaxialer för att få lite mer balanserat ljud smile.

Vet någon om det är 3,5" högtalare där fram, och hur passformen är från att te.x köpa kickers 3,5" till att montera där fram, behöver man modifiera om något som i min gamla volvo fick jag knappt dit högtalar skyddet + att det blev inte tätt då hålen där orginalet hade suttit var avlångt och inte runt som högtalaren.

6,9" vet jag kan bli trångt att få i, är det egentligen 6,9" som sitter orginal eller är det 5,7" modellen som är lite mindre men också oval? Kan ju vara bra att veta så man slipper kämpa med att få dit något när det ändå troligtvis finns rätt storlek.

En annan fråga som jag funderat på och hittat olika svar på är, platserna i fram dörrarna för 5,25" högtalare, är det orginal kablar dragna fast det inte sitter högtalare där? Vissa har skrivit att det är, vissa att det inte är. Någon  som har en 9-3 som har kollat och kan verifiera hur det är?

Sedan är jag ny på det där med AC-1 AC-2 AC-3, är det ett steg som sitter mellan stereo och högtalare som pushar på högtalarna? Om så borde det inte gå att köpa AC-3 montera bort det jag har nu, och bara dra kablar till framdörrarna sånt fall?

Nu har jag skrivit så mycket så jag till och med glömt bort vad jag börja med, så tar lite i taget, uppskattar svar, är det något som är oklart av vad jag menar, fråga så försöker jag igen "gör om gör rätt"!

243 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
NEW KENWOOD KAC-6404 där har ni slutsteget med! i all hast glömde jag skriva modellen smile haft 2 kanals modellen tidigare som drev min 2x12" Kicker låda, den med gula detaljer, visserligen är dom kicker basarna väldigt lätt drivna, men var ändå 2st och basen i bilen gjorde så håret darrade. Så detta 500W steg lär klara driva en 12" bas dessutom i en mer öppen bil än min dåvarande 850 som är väldigt igentäppt från bagage till cupen.

926 Inlägg
6 september 2012
3.5" i instrumentbrädan, 6.5" i framdörr, 6x9 i hatthyllan och för att få i stereon så får du kapa bort den plastbiten som sitter emellan stereon och sid displayen.
om du inte har högtalare i framdörrarna så får du dra egna kablar.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

243 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Ok tack för svar, 6,5" kändes lite för stort, höll en 6,5" mot det egentliga hålet i dörre idag och kändes mer som där skulle sitta 5,25".

6 558 Inlägg
7 september 2012
6.5 är det i dörren  svårt att jämnföra strl mot ett galler som e 3 kantigt tongue  å 3.5 på brädan å 6*9 bak  smile  haft saab själv smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

243 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
Okej tack då vet jag smile tog bort gallret när jag jämförde smile så inte ut att passa som sagt, ska nog ta bort bort den stansade plastbiten och försöka montera, passar det blir det nog att dra kablar upp.

Men hur gör jag sånt fall för montering utav nya kablar? Stereon jag beställt har endast 1st rca utgång, kan därför inte införskaffa ett extra steg till dessa utan vill ha på orginal stereon.

Jag har ju garanterat AC eller SS 1 paketet, vad jag förstått sitter det ett inbyggt steg någon stans, kan man byta ut detta steg enkelt mot ett SS / AC 2 steg sånt fall och då ha ingångar/utgångar till dessa främre 6,5" högtalare?

Tacksam för svar! smile kommer upp så mycket skit när man försöker söka, därav denna tråd.

Sök