4159
Sök

Saab 9-3 2,0t T7/Aero snurra, SE Polar edition

243 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har en tråd gällande rökpuffar vid accelerationer, köpte bilen för ett par dagar sedan och motorn är helt genomgången och nybytta rörliga delar. Han som gjort jobbet är väldigt duktig så tror detta är antingen ett misstag han råkat göra, eller att det är något simpelt fel.

En bekant kolla olje sticka idag, var kladdigt, vatten har kommit in till oljan, kört med detta i 2 dagar nu, han jag köpte bilen av gav mig 1 månads garanti då det är en bekants arbetskompis, och han verkar 100% ärlig, trevlig prick!

Topplocks pakningen fick jag veta att det troligtvis är, motorn är ju nybytt sedan ca 2 veckor tillbaks och har inte rullat långt inte.

Kan det vara något mer som gör att det hamnat vatten i oljan?
Tänkte bara så man är lite förbered och kanske kan tipsa han om lite bara för att få problemet åtgärdat så snabbt som möjligt.

Vi bytte backventilen då han trodde det var den som var igen täppt, när det händer finns det möjlighet att det komemr vatten i oljan pg.a det? Kan det vara så som han säger att det kan ta någon vecka för olja osv finns kvar i röret?

Har hittils inte varit över 3000 varv, kört på höga växlar och i lagliga hastigheter för att inte förvärra något förhoppningsvis.

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 september 2012
Har du vatten i oljan så är det ju ett tecken på exempelvis klen topplockspackning.
Vad för färg är det på rökpuffarna? Vita eller blåa eller svarta?

Några andra symptom?
Senast redigerat av Mack (8 september 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

243 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
Vit rök, i början var den tjock och när jag te.x körde om så la sig ett tjockt rök moln bakom bilen det ryker alltså inte konstant. Bilen går i övrigt fint och bra som den ska, rök puffarna har blivit glesare sedan han bytte back ventilen.

Först lyste Check engine lampan, åkte dit med bilen dagen efter, bytte back ventil återställde lampan så den sluta lysa, var släckt i ca 20min sen återkom den att börja lysa.

243 Inlägg
8 september 2012
Trådstartare
Nu är jag osäker på om det heter backventil har för mig han sa något sånt, den sitter på en liten svart gummi slang, till vänster uppe på motorn, till vänster bakom olje locket under skydds plasten om du förstår vart jag menar? big_smile

Sök