3137
Sök

Koppla in egna kablar hastighetsmätare volvo 850

14 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
hej!

jag har gjort ett motorbyte på min 850 GLE -93 från en B5252S till en B5252S -96. den startar och går hur fint som helst men jag har ett problem. hastighetsmätaren funkar inte sad

på kabelhärvan på den nya motorn fanns inte kontakten till hastighetsgivaren vid drivaxeln. farthållaren sade upp sig samtidigt så jag misstänker att farthållaren får signaler av hastighetsgivaren vilken fart den ska hålla.

men nu till min fråga kan jag dra egna kablar från givaren och in i styrboxen? någon som har några idéer?

1 008 Inlägg
7 november 2011
Anledningen att du saknar sladden till hastighetsgivaren är att nyare 850 hämtar hastighetssignalen från ABS-styrdonet istället.

Från hastighetsgivaren / Abs-styrdonet (48-puls från dessa) går kablarna till kombiinstrumentet där det sitter en signalomvandlare till 12-puls, så motorstyrning och farthållare etc får sin signal därifrån.

Så det är mellan kombiinstrumentet och hastighetsgivaren du skall dra kablar.

Har du kvar kablaget från originalmotorn så kan du ju kolla/summra upp vart du skall stifta in de två kablarna mot bilens kablage som du drar till hastighetsgivaren.

14 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Tack för svaret nu vart man lite klokare smile

det var ganska snabbt fixat, följde bara kablarna i min gamla kabelhärva till vilket stift den går in i karossens härva och drog egna kablar från givaren till kontakten i karossen. hastighetsmätare och farthållare funkar fint nu smile

1 Inlägg
14 september 2012
Tja lite sent ute kanske! Men i vintras så hamnade jag över en ner klippt buske efter bilen drogs loss så slutade mätaren att funka så tänkte försöka med att byta kablarna hela vägen också. Men hittar inte riktigt hur jag ska göra detta.
Har provat med att byta både mätarhuset och givare så skulle vara tacksam om du kunde beskriva hur och vart du drog kablarna om du kommer ihåg

VOLVO 850 -95 givaren sitter på lådan

Sök