3758
Sök

Efter byte av bromsar - volvo 740

555 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Nu har jag bytt bromsskivor och bromsklotsar. Men bromsen tar väldigt långt ner tycker jag.. Vad är det som har blivit fel? När gummidamasken på ok hållaren har blivit väldigt rostig inuti så det inte går pressa in den med polygrip, ska man då byta ut den eller? för den ena sidan går  lätt att pressa tillbaka med polygrip.

Senare så har jag fortfarande samma ljud som innan, typ det ekar lite när man bromsar.
Samtidigt som man hör lite metall ljud när jag bromsar som jag antar att det e för att skivan och bromsklotsarna är nya. Men jag hör inget när jag bara kör.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
18 januari 2008
Luftade du systemet då?? roll
Sen om nu nån av broms oken skulle vara kassa så hade bilen svängt åt ett håll när du bromsar hårt.
tippar på att du måste lufta systemet
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (18 januari 2008)

C H E V R O L E T <3

3 235 Inlägg
18 januari 2008
Har man bara bytt klossar och skivor, så skal ju inte systemet behöva luftas.

Fixa det kärvande oket först och främst. Kvarstår problemet, så får du leta vidare.

Monterade du bromsklossarna rätt? Alltså inte med metallsidan mot skivan? (idiotfråga ja, men bara måste...)

555 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Har inte luftat systemet. Bilen svänger inte ett håll heller om man bromsar hårt tror jag. Testade bromsa ganska mycket och kände inte av något. Bara det låter som förr när jag bromsar. Men bromsen fungerar lite bättre.

Menar du att jag ska fixa den kärvande okhållaren?

Jag har monterat bromsklossarna rätt.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 januari 2008
smörj upp bromsarna dvs ta bort klossarna bromsa lite försiktigt så kolvarna kommer ut lite ta jätte fin slip papper å ta bort rosten å smörj kolvarna med lite olja smile sen är det bara att pressa in dom ,pumpa ut dom igen på med lite mer olja å pressa in dom igenå upprepa tills dom går lätt hela vägen in:) hatar å skriva punkt som du kanske ser:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

555 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Tänkte göra det först men hade inget fint papper och vill inte förstöra gummipackningen där. Så slängde in allt direkt. Men jaja ska försöka göra det. Men okhållaren, den kärvar.. där det finns en gummipackning.. måste jag byta ut hela okhålaren eller räcker det med en ny packning?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 januari 2008
antar att du menar glid oket det är bara att smörja upp  packningen förhindrar att skit ska komma in till glid pinnarna smile oftast så går det att smörja upp annars är det bara att köpa nya men tror dom kostar runt 50-70 spänn styck

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

555 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
Bytte bromsar bak också eftersom ena klossen av de fyra var slut. Så ljudet som jag hade som där framme blev fixat (även där var det bara en av fyra klossar som var slut)

Nu har jag fått två nya problem. På höger fram så tar inte ytterklossen något, bara längst ut på skivan (man ser att skivan rostar) men innersidan är blank. Smörjde upp bromsoket ett par gånger och det hjälper inte. Vad kan det vara för fel?

Sen när jag har bytt bakbromsarna så tar de automatiskt ibland när jag backar, får köra fram och trycka lite på bromsen och efter ett tag så släpper det. Vad har jag gjort för fel där?

Tacksam för svar!

3 235 Inlägg
7 februari 2008
Om bromsklossarna inte sitter fritt i oket kan de hamna snett.

Se till att bromsklossarna glider lätt i spåret fram och tillbaka, annars kan de "fastna" och bara bromsa med en liten del av ytan.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 februari 2008
FRAM:   Börja med att slipa/fila upp spåret lite där klossarna ligger i med slippapper elr en kniv elr något så att klossarna inte sitter snett på någe sett   Tror kanske att det kan vara dags att byta oket fram som kärvar =/

Bak:  Smörj upp oken bak med på samma sätt som fram och sen bromsa in beläggen så får vi hoppas på att det blir bättre smile    Sen skulle jag ha passat på att lufta bromsarna runt om med smile Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

555 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Jag slipade upp hörnorna så klossarna kunde gå lätt men kan testa igen. Har smörjt oken där bak, men varför tar bromsarna automatiskt ibland när jag backar? vad kan vara för fel?

1 Inlägg
28 september 2012
Hmm jadu jobbigt läge, hade samma problem med min 740, gl hade bentlix ventilerade göid ok med abs.
Hade samma problem å de va att glidbultarna å hylsan va slut, hoppas inte det är så för dif för en reniveringssats med nya glidbultar, hylsa etc kostar 760kr på mekonomen. Tror inte det är samma oroblem som du har, vad har fu för system? Och abs? Skivan kan bak kan va slut eller skadad?

460 Inlägg
28 september 2012
Killerax skrev:
Hmm jadu jobbigt läge, hade samma problem med min 740, gl hade bentlix ventilerade göid ok med abs.
Hade samma problem å de va att glidbultarna å hylsan va slut, hoppas inte det är så för dif för en reniveringssats med nya glidbultar, hylsa etc kostar 760kr på mekonomen. Tror inte det är samma oroblem som du har, vad har fu för system? Och abs? Skivan kan bak kan va slut eller skadad?

Tror han har löst det.. tråden är nämligen 4 och ett halvt år gammal smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Sök