3957
Sök

Volvo 940 Turbo Drifting, [Bildupdate 2011-04-29]

52 Inlägg
14 mars 2011
#141
Mog1 skrev:
Hej, var ett tag sen sist nu. Blocket kolvarna svänghjul topp osv osv är nu inlämnat för borrning balansering osv..

Nu i helgen dock så vart det ett litet sido projekt på min 740! här har ni film på det!!


http://www.youtube.com/watch?v=0E4wOzkgjvM

Piska min gamla hög lagom nu wink

Malla Mööl!!
Turbodiesel skare va!

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#142
ivab skrev:
Mog1 skrev:
Hej, var ett tag sen sist nu. Blocket kolvarna svänghjul topp osv osv är nu inlämnat för borrning balansering osv..

Nu i helgen dock så vart det ett litet sido projekt på min 740! här har ni film på det!!


http://www.youtube.com/watch?v=0E4wOzkgjvM

Piska min gamla hög lagom nu wink

Haha aah, klart wink  hon går som hon hade ett nytt hjärta! big_smile


548 Inlägg
21 mars 2011
#143
Ser ut att bli en stabil bottendel..  Vart beställde du kolvarna? Törs man fråga om pris? Kan kanske bli aktuellt till 2012 wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#144
Drift-is-the-shit skrev:
Ser ut att bli en stabil bottendel..  Vart beställde du kolvarna? Törs man fråga om pris? Kan kanske bli aktuellt till 2012 wink

Det ska det nog bli ja hehe smile Kolvarna är köpa från sten parner i från allra första början, dock köpte jag dom i andra hand helt nya! Nypris på turbo venolia ligger väl någonstan mellan 7-10 000 kr för 4 st.. stakarna köpte jag på lg.. har en kille som mäter upp dessa och kollar så lager banorna inte är ovala osv smile  bättre att du satsar på parners kitt! han säljer ju kolvar  och stakar till b230 för 8000 kr vilket är jävligt billigt. och killen som mäter mina grejer säger att hans kolvar och stakar håller hög kvalite!


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#145
Säljer nu mitt turbokitt från 740 konverteringen då jag köpt ny vardags bil!

http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … 940_293131
Senast redigerat av Mog1 (27 april 2011)


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#146
Liten update, orkar inte skriva så mycket men har fått tillbaka blocket kolvarna stakarna veven svänghjulet och nya kopplingen nu. så monterade 1an och 4an för att mäta squishen och tråkigt nog blir det att köpa nya stakar som är 155mm långa ist för std 152. lite bilder kommer med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35163/35163-ddd494762412429fb68b7cf6313a44f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35163/35163-73f6f61448f305489914f1e801a9be95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35163/35163-25da140c412c9d031c0907d8ab57eabc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35163/35163-df81e28c20c922a8e7b1dd0673df1bf0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35163/35163-d7a53575eda7be40f56beec2b2b20ab7.jpg

Allt för idag. Mvh morgan
Senast redigerat av Mog1 (29 april 2011)


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#148
ReDoZz skrev:
Du kan plana blocket smile!

Behåller helst så mkt material som möjligt i blocket. har fixat vevstakar som är 155mm långa istället och krängt dom gamla


Industritekniker
433 Inlägg
3 juni 2011
#149
Kul läsning! Jag håller också på att bygga en b230. Hade tänkt mig att plocka ut minst 500hk. Sitter och funderar på om jag ska investera i stakar från lgspeed.se eller om man köra på parners stak/kolvkit. Har hört mig för lite var stans och de finns dom som säger att jag kan köra på avsvarvade orginalkolvar men vette fan om jag vågar chansa.hmm

Såg även att du körde på stumsvetsat svänghjul. Jag bygger på en fb motor så jag fick med ett enkelmassehjul som jag kommer svarva upp till 240mm istället för std. 228mm.

Härnäst ska jag skicka in blocket för horning/borr, toppdeck och oringning.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

YEAH!!!
559 Inlägg
3 juni 2011
#150
undvik att stumsvetsa svänghulet, smartare att svarva om ett djupsvänghjul från tidiga 940

V o L v o

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#151
Magistern skrev:
Kul läsning! Jag håller också på att bygga en b230. Hade tänkt mig att plocka ut minst 500hk. Sitter och funderar på om jag ska investera i stakar från lgspeed.se eller om man köra på parners stak/kolvkit. Har hört mig för lite var stans och de finns dom som säger att jag kan köra på avsvarvade orginalkolvar men vette fan om jag vågar chansa.hmm

Såg även att du körde på stumsvetsat svänghjul. Jag bygger på en fb motor så jag fick med ett enkelmassehjul som jag kommer svarva upp till 240mm istället för std. 228mm.

Härnäst ska jag skicka in blocket för horning/borr, toppdeck och oringning.

Okej trevligt, tror nog parners kitt är mer prisvärt faktiskt! jag har kärngt lg stakarna å kör med parner stakar och venolia kolvar.. 500hk så kan du nog fimpa original kolvarna.. mer än 300 skulle jag nog inte rekomendera att köra med original driftsäkert..  strecket mellan 450 och 500 + är en väldigt stor kostnads skillnad.

Kör inte stumsvetsat jag heller utan har svarvat ett enkelmassigt till 240 och har en sachs 765 platta med bmw sinter.

Oringning tror jag är overkill.. tror det räcker med skärringspackning smile

Lycka till!


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#152
Alle86 skrev:
undvik att stumsvetsa svänghulet, smartare att svarva om ett djupsvänghjul från tidiga 940

Har redan skrotet dubbel hjulet smile


Industritekniker
433 Inlägg
5 juni 2011
#153
Mog1 skrev:
Kör inte stumsvetsat jag heller utan har svarvat ett enkelmassigt till 240 och har en sachs 765 platta med bmw sinter.

Har även funderat på ett sånt där "skelettsvänghjul" men har liksom inte riktigt undersökt saken...
Hur mycket pallar den tryckplattan?

Mog1 skrev:
Oringning tror jag är overkill.. tror det räcker med skärringspackning smile

Ja det där med oringning har jag funderat en del över, antingen skiter man i det och gör som du säger och kör på skärringspackning men det beror ju på hur ofta man lyfter av toppen... Gör man det ofta är det ju mer ekonomiskt med o'ringning. Å andra sidan, så kan man ju ställa sig frågan varför man skulle riva av toppen om man byggt allt så det håller.

Till vem/vilken firma skickade du blocket för toppdeck, horning och balansering? Får man fråga vad det landade på rent prismässigt. Har hört mig för och fått lite olika priser.

Tack // Simon

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

SMR | SM Racing
280 Inlägg
5 juni 2011
#154
"Problemet" med skelettsvänghjul är att du måste ha en tomgång på 1200+ och att den verkligen går skit på låga varv, just för att motorn inte har nått som håller igång den (rörelseenergi och sånt)

Så är du villig att offra lite av att kunna glida fram på låga varv mot en lite mer varvvilligare motor, gör det


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#155
Magistern skrev:
Mog1 skrev:
Kör inte stumsvetsat jag heller utan har svarvat ett enkelmassigt till 240 och har en sachs 765 platta med bmw sinter.

Har även funderat på ett sånt där "skelettsvänghjul" men har liksom inte riktigt undersökt saken...
Hur mycket pallar den tryckplattan?

Mog1 skrev:
Oringning tror jag är overkill.. tror det räcker med skärringspackning smile

Ja det där med oringning har jag funderat en del över, antingen skiter man i det och gör som du säger och kör på skärringspackning men det beror ju på hur ofta man lyfter av toppen... Gör man det ofta är det ju mer ekonomiskt med o'ringning. Å andra sidan, så kan man ju ställa sig frågan varför man skulle riva av toppen om man byggt allt så det håller.

Till vem/vilken firma skickade du blocket för toppdeck, horning och balansering? Får man fråga vad det landade på rent prismässigt. Har hört mig för och fått lite olika priser.

Tack // Simon

Tryckplattan med sinterlamell ska den väl absolut max klara 750-800 nm nästa steg efter det är väl att köra tilton dubbelskivig koppling dom klarar väl runt 1200nm men det blir ju mer modifiering då..

Jag lämnar mina grejer till pmm:http://www.petersmotor.com/2pmm.htm är inte riktigt var han tar hundra ordinarie pris men runt 4000 kr för borrning honing balansering


48 Inlägg
30 september 2012
#156
Mog1 skrev:
Hej, var ett tag sen sist nu. Blocket kolvarna svänghjul topp osv osv är nu inlämnat för borrning balansering osv..

Nu i helgen dock så vart det ett litet sido projekt på min 740! här har ni film på det!!


http://www.youtube.com/watch?v=0E4wOzkgjvM

Hur gick det sen?

(surfar igenom alla 940-trådar för inspiration)

Du verkade vara på god väg, så nu är jag sugen på att veta vad som hände..

Mvh P


Sök