3889
Sök

Su förgasare: Val av kam och topp

46 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
tänkte skaffa en dubbel su förgasare till min 142 spelar det roll vad det är för topp och kam???

ingen aning
687 Inlägg
19 mars 2007
nej det borde det inte göra...

även zebran har sina fläckar

46 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Men ger det mycket efekt?

151 Inlägg
19 mars 2007
volvo_240_tic skrev:

En vassare kam måste han ju ha annars kan det ju kvitta.
/Mats s

46 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
msjoholm skrev:
volvo_240_tic skrev:

En vassare kam måste han ju ha annars kan det ju kvitta.
/Mats s

typ en k-kam elle?

21 761 Inlägg
19 mars 2007
K-kam är väl en populär kam om man inte är ute efter höga varvtal, har för mig att den kammen ger bra vrid vid lite lägre varv. Den kammen i kombination med Weber 36:or ger hyffsat resultat, kör man lugnt och bestyckar Webern rätt så kan motorn även dra aningen mindre soppa än standard. Fast det är ju förstås inte därför man trimmar bilen.

R-kam eller H(?)-kam ger högre varvtal tror jag.
Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2007)

46 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Får nog bli en dubbel su och k-kam,,, har ni andra förslag på trim som inte är så jätte dyrt.

2 230 Inlägg
19 mars 2007
Vet att jag såg nå Extraktor grenrör till 142/140 bilarna som inte var så jätte dyrt på någon sida tror det var sam någonting sidan hette som hadde det. tror dom hadde något mera till 140 bilarna med.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2007
K-kammen ger lite traktoregenskapr till motorn. Ihop med Weber 36/36 så får man en trevlig bruksmotor.

Ska man åt höga varvtal och effekt med SU så ska man ha D-kammen, tror den hette så i alla fall, Som K-kammen, men ger effekt vid högre varvtal istället.

Mer ingående får någon som kan volvo lite bättre förklara.

Enligt en källa jag talat med så ska man ha A-kam om man vill turbomata wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök