Hejsan Jag har en SAAB 9-5 kombi som har ett litet annorlunda problem - tror jag, ingen på SAAB förstår vad det handlar om och jag har fått väldigt mycket hjälp av dom men det verkar inte leda till några resultat.
9-5 2.0t kombi 250hp (original 150)
Hårdvara: Större turbo (Byttes kanske runt 18k-22k mil. Mjukvara: Trimmad av en anställd på SAAB, vet att det låter lite luddigt men förra ägaren känner jag å han skickade ner den till en kamrat på SAAB som trixa in lite mer laddtryck och bränsle
27800+mil
Felet yttrar sig i att när bilen är varmkörd så kan den ibland få fnatt och skrämma bort laddtryck, från 1.2bar till cirkus 0.4-0.5, var med om att det hände en gång när jag tryckte på å bilen inte var helt varm men det brukar aldrig vara några problem då.
Sen är det så att under färd med varmkörd motor så kan laddtrycket återvända och bilen går som ett skott för att kanske en 10sekunder upp mot 10 minuter senare dra ner på trycket till 0.4. När den går som den ska har den inga problem att hålla laddtrycket uppe från 2200rpm upp till varvstoppet men när felet visar sig så känner jag av det redan vid 1300-2200 varv iomed att den blir som tröttare på dom varven också, inte lika alert.
Grejen är dock att man kan svära på att om bilen är varm och jag ställer av den för ca 30minuter å handlar eller whatnot så är laddtrycket "borta". Felet märks vid varje "längre" körning eller vid kort körning och kortare "paus" för motorn.
Varit in på SAAB Carlia bil i Falun och dom står där och rycker på axlarna å har aldrig hört talas om detta, felsökningen gör detsamma. En kille från SAAB var med när jag tog en tur men han verkade inte riktigt förstå vad det var som var fel, vad som saknades. Jag har nu en låne trim box i som jag fick låna från en kille på SAAB med ca 190hp, jag har dock ingen koll på vilket laddtryck en sådan ska ge men tycker det är lite väl lågt med ca 0.5
Jag har också bytt MV till en begagnad.
Jag är inte hundra på vad allt heter i motorutrymmet men jag känner till området
så jag kommer nog vara rätt jobbig att förstå, till exempel, jag har bytt - vad jag antar är en trycksensor, på tryckröret som går från intercoolern till spjällhuset (begagnad dock som sagt) Den sitter precis ovanför återcirkulationsventilen... eller de jag skulle kalla för dumpventil!
Jag tror jag inte glömt nått och vore Jätte tacksam för några som hellst frågor funderingar och svar, ett bollplank kan jag behöva justnu. Känns skittråkigt då jag gillar bilen å har lagt ner en hel del på den för att hålla lack och funktion hel och fin!
Tack på förhand.