3004
Sök

Trimma volvo S40 T4 -98

34 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjenare tongue
Som sagt jag vill trimma min bil volvo S40 T4 1998 http://www.garaget.org/?car=299980
Men jag hade velat ha lite tips om hur o vad jag kan göra för o trimma den mer wink
Det som redan är gjort är steg 3 chip och 3"tums avgasrör från turbon o sportluftfilter

Är tacksam för alla svar och tips smile

det finns mycket på ett spett.

2 763 Inlägg
5 oktober 2012
#2
Lill3man skrev:
Tjenare tongue
Som sagt jag vill trimma min bil volvo S40 T4 1998 http://www.garaget.org/?car=299980
Men jag hade velat ha lite tips om hur o vad jag kan göra för o trimma den mer wink
Det som redan är gjort är steg 3 chip och 3"tums avgasrör från turbon o sportluftfilter

Är tacksam för alla svar och tips smile

Riv ner motorn, i med H-profilstakar, nya lager, porta toppen, nya ventiler, nya ventilfjädrar, annan turbo, andra spridare bl.a. Det är bara lite av allt det som du bör göra för en seriös trimning!

Volvo - For Life

34 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#3
jag tackar för ditt svar Bolin! o hur mycket hästar mellan tumme och pekfinger ska detta ge? smile

det finns mycket på ett spett.

2 763 Inlägg
5 oktober 2012
#4
Lill3man skrev:
jag tackar för ditt svar Bolin! o hur mycket hästar mellan tumme och pekfinger ska detta ge? smile

Allt beror spec på vad de grejer du köper klarar av! smile Behövs ju ny intercooler, nya polybussningar, helst en quaife differential, bättre soppapump, annat tändsystem m.m. Om du ska prata med någon om detta tycker jag att du ska snacka med Torpis här på forumet, han vet det mesta om trimning av X40! smile

Volvo - For Life

354 Inlägg
7 oktober 2012
#5
först å främst ska motorn ur å nya lager o vevstakar ska i!
smartast är att fräsa ur ditt block för vevhusvent. köp en fas2 sugtopp( nu står du dig för 400hk iaf..)

SAXAT FRÅN: x40nordic.com
Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...

Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.

Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!


Kit för 310-340hk

Turbo 18T/19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R till 320hk, +500cc@3.8bar för mer hk.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på det...

Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...


Kit för 340-360hk

Turbo 19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare tex Siemens Deka 630cc@3.8bar eller liknande.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling / Sachs koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på E85...

Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...


Kit för 400hk+

B4194T2 (T4 -00) motor eller äldre t4 motor med uppfräst vevhusventilation
Verdi vevstakar
Större turbo t03/t04 turbo (tex T03/4E/S Steg 5 axel, T04E/S Steg 3 axel, Cosworth avgashus)
Stålomspunna slangar för olja/vatten
T4 eller JE kolvar
Portat Fas2 grenrör
Portning topplock
Autotech kamaxlar (version vassare)
Alu intercooler
3" avgassystem
Modifierat bränslesystem med retur
+700cc@3.8bar Spridare
Värre koppling (850svänghjul med sachs tryckplatta)
Extra bränslepump
Ombyggd Oljeretur?!?
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Sportluftsfilter
Dubbla ventilfjädrar
Justerade ventiler efter ny kam
Eftermarknads sprut tex Nira/Motec/DTA
och en fin mappning på det...


Sedan lite extra för den kräsne:

En diff för att få ner effekten
Sänkning med sportdämpare
Fjäderbenstag
17"-18" fälgar
Bättre bromsar (yellowstuff & stålomspunna bromsslangar eller helst brembo/wilwoodkit)
Diverse mätare (turbo- & oljetryck, avgastemp...)
Motorkuddar & länkarmsbussningar i Polyuretan


Lycka till i jakten på effekt


34 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#6
Jag tackar hemst mycket för ditt svar! gav lite mer klartecken på hur man ska gå till väga! big_smile

det finns mycket på ett spett.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2012
#7
Lill3man skrev:
Jag tackar hemst mycket för ditt svar! gav lite mer klartecken på hur man ska gå till väga! big_smile

Vill man ha över 300hk så bör man också ha ungefär 100.000kr på kontot. Samt vara händig själv.   10st prylar för 10000kr/st blir fort pengar(sprut, install sprut, turbo, grenrör, koppling, diffbroms, mappning, avgasrör etc)

Ju mer man gör själv desto billigare blir det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

34 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Lill3man skrev:
Jag tackar hemst mycket för ditt svar! gav lite mer klartecken på hur man ska gå till väga! big_smile

Vill man ha över 300hk så bör man också ha ungefär 100.000kr på kontot. Samt vara händig själv.   10st prylar för 10000kr/st blir fort pengar(sprut, install sprut, turbo, grenrör, koppling, diffbroms, mappning, avgasrör etc)

Ju mer man gör själv desto billigare blir det.

ja det flyger iväg riktigt fort! men jag har funderat lite på sätta större turbo men inte för stor.. kan du/ni några bra tips?

det finns mycket på ett spett.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2012
#9
Lill3man skrev:
torpis skrev:
Lill3man skrev:
Jag tackar hemst mycket för ditt svar! gav lite mer klartecken på hur man ska gå till väga! big_smile

Vill man ha över 300hk så bör man också ha ungefär 100.000kr på kontot. Samt vara händig själv.   10st prylar för 10000kr/st blir fort pengar(sprut, install sprut, turbo, grenrör, koppling, diffbroms, mappning, avgasrör etc)

Ju mer man gör själv desto billigare blir det.

ja det flyger iväg riktigt fort! men jag har funderat lite på sätta större turbo men inte för stor.. kan du/ni några bra tips?

Du fick ju en lista klistrad här ovan som är bra, sen finns även http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök