först å främst ska motorn ur å nya lager o vevstakar ska i!
smartast är att fräsa ur ditt block för vevhusvent. köp en fas2 sugtopp( nu står du dig för 400hk iaf..)
SAXAT FRÅN: x40nordic.com
Kit för 280-300hk
Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...
Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.
Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!
Kit för 310-340hk
Turbo 18T/19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R till 320hk, +500cc@3.8bar för mer hk.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på det...
Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...
Kit för 340-360hk
Turbo 19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare tex Siemens Deka 630cc@3.8bar eller liknande.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling / Sachs koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på E85...
Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...
Kit för 400hk+
B4194T2 (T4 -00) motor eller äldre t4 motor med uppfräst vevhusventilation
Verdi vevstakar
Större turbo t03/t04 turbo (tex T03/4E/S Steg 5 axel, T04E/S Steg 3 axel, Cosworth avgashus)
Stålomspunna slangar för olja/vatten
T4 eller JE kolvar
Portat Fas2 grenrör
Portning topplock
Autotech kamaxlar (version vassare)
Alu intercooler
3" avgassystem
Modifierat bränslesystem med retur
+700cc@3.8bar Spridare
Värre koppling (850svänghjul med sachs tryckplatta)
Extra bränslepump
Ombyggd Oljeretur?!?
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Sportluftsfilter
Dubbla ventilfjädrar
Justerade ventiler efter ny kam
Eftermarknads sprut tex Nira/Motec/DTA
och en fin mappning på det...
Sedan lite extra för den kräsne:
En diff för att få ner effekten
Sänkning med sportdämpare
Fjäderbenstag
17"-18" fälgar
Bättre bromsar (yellowstuff & stålomspunna bromsslangar eller helst brembo/wilwoodkit)
Diverse mätare (turbo- & oljetryck, avgastemp...)
Motorkuddar & länkarmsbussningar i Polyuretan
Lycka till i jakten på effekt