4291
Sök

Bromsvätska på skiva och belägg, bromsar dåligt.

31 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
som rubriken, finns det något man kan göra? tvätta skivan med sprit? värma beläggen? har ni någon ide som fungerar eller måste jag byta belägg och skiva?  kom bromsvätska när jag bytte slang. sad

2 763 Inlägg
9 oktober 2012
ClackyDuck skrev:
som rubriken, finns det något man kan göra? tvätta skivan med sprit? värma beläggen? har ni någon ide som fungerar eller måste jag byta belägg och skiva?  kom bromsvätska när jag bytte slang. sad

Gör rent skivan ordentligt med avfettningsmedel, gärna starkt, sedan byter du beläggen så ska det nog inte vara några problem! smile

Volvo - For Life

byta beläggen känns lite overkill? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Forummoderator
26 373 Inlägg
9 oktober 2012
RightFront skrev:

Precis.
Går det inte att bromsa bort?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 oktober 2012
Mack skrev:
RightFront skrev:

Precis.
Går det inte att bromsa bort?

Kan gå, men oftast bränner man pajj beläggen rätt snabbt (de blir som glaserade och hårda, skapar dålig friktion) och i värsta fall även skivorna.
Man ska alltid rengöra bromsar när man arbetat med dessa, som en liten påminnelse bara smile

Edit: Man kan rädda beläggen genom att rubba upp dessa med grovt sandpapper/smärjelduk i vissa fall.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (9 oktober 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 763 Inlägg
9 oktober 2012
Nej, jag tycker inte att det är onödigt att byta de, tycker det känns dumsnålt att inte byta klossarna om man fått bromsvätska på de, det är ju trots allt bromsar vi pratar om, det är ju de som stannar bilen...

Volvo - For Life

Ut och testa bromsa hårt utan att hålla i ratten, sen har du svaret på om du behöver byta klossar eller ej smile
(förutsätter att det är en skiva som fått olja på sig, är det t.ex. båda fram så ska du inte ut och testa, då byter man)

Självklart ska det inte vara i Örebro centrum som testet sker smile
Senast redigerat av RightFront (9 oktober 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

31 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Besiktade bilen igår och den gick igenom! tog avfettning och gjorde rent å bromsade hårt på riksvägen ett antal gånger. nu tar det som det ska. byta belägg ska nog inte behövas.

Sök