2740
Sök

Skramlar till vid ojämnheter i vägen höger fram Volvo S70 GLT -97

1 253 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Märkt att det skramlar någonstans höger fram när man kör i ojämnheter i vägen. Tänkte om det fanns något vanligt ställe där det kan skramla smile

Lev livet nu innan det är för sent

Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
opeldrifter skrev:
Märkt att det skramlar någonstans höger fram när man kör i ojämnheter i vägen. Tänkte om det fanns något vanligt ställe där det kan skramla smile

hissa upp bilen och dra lite i hjulet för att se om det glappar eller liknande kan ju vara nån bussning som sett bättre dagar:)
kan ju även vara fjäderbenslagringen:)

847 Inlägg
10 november 2012
Hissa upp höger fram o ryck o känn på stag, hjul, stötddämpare. Sitter nåt löst så har du troligtvis problemet där.

1 253 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Låter rätt tydligt inne i bilen därav ifall det kan vara nåt där. Känns inget glapp i hjul eller liknande

Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
opeldrifter skrev:
Låter rätt tydligt inne i bilen därav ifall det kan vara nåt där. Känns inget glapp i hjul eller liknande

du har inga mynt i askkoppen dom kan skrammla;) skämt och sido:)
tas ett litet brytjärn och bryt vid bussningar och sånt så ser du bättre:)

593 Inlägg
10 november 2012
hissa bilen på en lyft så alla hjulen hänger i luften, sedan tar du tag i krängningshämmaren och drar i den neråt, mot marken så borde du kunna hitta glapp i krängningshämmarstagen som är lite av en förbrukningsvara på dessa bilar...

Hittade en gammal bild från 2010 där jag visade en annan polare hur man känner på detta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/85/84716/84716-3c615727a7ba9001d1270cab70840b58.jpg

Där tog jag tag och drog neråt så kände jag glappet..

//Jerker

309 Inlägg
10 november 2012
Jag hade samma skrammel på min s70 98:a o jag bytte bägge "stabilisatorstagen" o de vart tyst efter de.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
10 november 2012
PETROLHEAD skrev:
Jag hade samma skrammel på min s70 98:a o jag bytte bägge "stabilisatorstagen" o de vart tyst efter de.

Ganska vanlig åkomma på dom där.. smile
Senast redigerat av REG-SKYLTEN (10 november 2012)

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 327 Inlägg
10 november 2012
Kollat om fram fjädern har gått av längst ner?

1 253 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Ska kolla upp det imorgon smile

Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
REG-SKYLTEN skrev:
PETROLHEAD skrev:

blir det värre om man sänker bilen?smile
krängarn blir väll mer i spänn då än vanligt vad ja märkt på 740 iaf:P

309 Inlägg
11 november 2012
REG-SKYLTEN skrev:
PETROLHEAD skrev:

Ja dom stagen är så jäkla veka så funderar på o kolla om det finns grövre o sätta dit
alt bygga egna.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
11 november 2012
PETROLHEAD skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
PETROLHEAD skrev:

Ja dom stagen är så jäkla veka så funderar på o kolla om det finns grövre o sätta dit
alt bygga egna.

det är inget fel på stagens grövhet, utan plasten i kulleden som slits upp.

1 253 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Hissat upp den på lyft idag och dragit i alla leder jag kunde hitta men inget glappa. Hittade att sidospegeln satt lös så skruvade åt den men skramlar likt förbannat någonstans kring dörr/framskärm sad inget farligt ljud men förbannat irriterande och får bilen att låta skrotbil typ i mitt huvud.

Går inte framkalla ljudet heller genom att banka lite lätt på dörr/skärm. Blir som sagt tokig på detta irriterande skrammel
Senast redigerat av opeldrifter (14 november 2012)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 november 2012
opeldrifter skrev:
Hissat upp den på lyft idag och dragit i alla leder jag kunde hitta men inget glappa. Hittade att sidospegeln satt lös så skruvade åt den men skramlar likt förbannat någonstans kring dörr/framskärm sad inget farligt ljud men förbannat irriterande och får bilen att låta skrotbil typ i mitt huvud.

Går inte framkalla ljudet heller genom att banka lite lätt på dörr/skärm. Blir som sagt tokig på detta irriterande skrammel

du kan även kolla om fjädern är hel samt om stötdämparen glappar i lagringen. kan bli ett skramlande ljud då

309 Inlägg
14 november 2012
Alex-s skrev:
PETROLHEAD skrev:
REG-SKYLTEN skrev:

alt bygga egna.

Det är just de jag menar. Om man tar grövre leder typ styrled eller dylikt så borde de gå o få skiten o hålla lite längre än dom med plast.hmm

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 november 2012
PETROLHEAD skrev:
Alex-s skrev:
PETROLHEAD skrev:

alt bygga egna.

Det är just de jag menar. Om man tar grövre leder typ styrled eller dylikt så borde de gå o få skiten o hålla lite längre än dom med plast.hmm

glappar efter ett tag oavsett grovhet på kula/stag etc..

de stag som däremot kan gå 15-20 år utan glapp är dom med gummibussningar! tex volvo 2/7/900, golf 2/3

på äldre leder satt det alltid smörjnipplar som man smorde en gång om året, behövde aldrig bytas!

1 253 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
opeldrifter skrev:

du kan även kolla om fjädern är hel samt om stötdämparen glappar i lagringen. kan bli ett skramlande ljud då

Kollade fjädrar och stötdämpare och jag kan inte känns nåt glappt hmm

Sök