Webrex skrev:
Growe skrev:
tror inte 15k räcker långt
motor+låda hamnar runt dom pengarna utan något mer sen ska man ha tråg oljepickup intercooler rör vattenrör en mängd grejer som till kommer
Motor å låda kostar hälften de nu för tiden.
Motorfästen, rör och 960 tråg ca 1500kr om man hittar de på rätt ställe.
Sen vill man nog ha sprut oxå för att slippa fördelaren, så lägg till 10k. Å då vill man ju ha större turbo coh spridare oxå
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Så säg 35 papp då
![tongue](img/smilies/tongue.png)
De e va de flesta brukar få betala
![tongue](img/smilies/tongue.png)
fast en låda får du inte under 5000kr det är endå rätt billigt visst har jag sätt någon enstaka för 3500kr men dom växer inte på träd.
en motor i bra skick kostar en hel del.
man får inte glömma att kortning kostar motorfästena från 960 passar tex jävligt dåligt och kräver moddning osv osv
Turbon lär man ha orginal annars är man rökt vid reggningen
har varit med och byggt en t5 till 740 och trotts att vi hade en hel bilverkstad till vårat förfogande så drog det iväg pengar
skulle tro att man får budgetera 25-30 och sen kan man komma billigare undan.
allt hänger på kontakter.
Men man kan inte räkna med att det löser sig. jag har tex forftarande inte löst lådfrågan till vättiga pengar.
motorn var ganska lätt då jag köpte en komplett 96:ans t5 för 3000kr som motorn är relativt nybytt till en motorn som gått 15K (jag själv som bytte den)
polaren chansade med motorn och efter en jäkla massa strul ner och upp med tråg osv så var det bara att inse att bottendelen var så sliten så den förbrukade sjuka mängder olja.
den hade gått 26K svensåld och väl servad men det hjälpte ej
inte så roligt att stå och byta motor igen. denna gång blir det en t5 från en v70n och hoppas på bättre lycka.
Motor 3500-7000
låda 3500-6500
tråg+vattenrör 1500-2000kr
kortning av tråg minst 500kr
ny olja in turbo 500kr
ordningställande av elsystem 500kr i bästa fall endast matrialkostnad
intercoolerrör mm 1500kr
nya insuget 1000-1500kr
gasspjäll 960/850glt 300-600kr
adapterplatta insug 150-1000kr
motorfästen lmr 2000kr
ett medel runt 20K för dom grejerna
inte direkt tagit i åt något håll
man kan ta vissa genvägar men det är viktigt att skiten fungerar i längden.
man kan tex inte ha styrboxen sitta i en plastpåse i motorutrymmet
små skarvar och kottar till intercooler slangar
säkert missat en del grejer oxå
kan man svetsa alu så sparar man en del slantar men det är marginellt.