3868
Sök

Lurad på en bil HJÄLP

58 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#1
de var så att de stog i anonsen att de var en 940 turbo. Men de var en vanlig gl 130hk  men de sitter en turbo motor i nu vad ska jag göra kommer de vara problem att bes ?
kan man lämna tillbaka bilen ? vi skrev aldrig något kvitto.

tacksam för all hjälp jag kan få


Jonnymoberg
23 november 2012
#2
enda vettiga du kan göra är att byta grenrör och ta bort turbon vid bes. annars går det tyvärr inte.

97 Inlägg
23 november 2012
#3
Lurad o lurad, klantigt av dig skulle jag sagt.. Sånt är inte så svårt att kolla upp smile Vart hade du ögonen när du skrev på pappret egentligen?
Senast redigerat av MaulinR93 (23 november 2012)


145 Inlägg
23 november 2012
#4
Exakt! Man kollar väll upp vad man köper för något? Du har dig själv att skylla


5 740 Inlägg
23 november 2012
#5
Det står att det är 96kW (131HK) i regbeviset? Eller står det 98kW (134HK)?
Varför jag undrar är att LTT har 134hk och FB har 131hk.

Men det kanske du har koll på?

Annars så får du väl ringa han/hon du köpte bilen av och fråga hur detta problem ska lösas. Om den som sålde bilen visste att den var reggad med sugmotor men inte berättade det för dig så ska det gå att häva köpet om jag förstått lagarna rätt.

Men eftersom ni inte skrev något kvitto finns det inget bevis på att du ens har köpt bilen, det enda beviset i detta fall är ägarpapprena och står bilen på förre ägaren fortfarande är den tekniskt sett hans.

Hamilton skrev:
Vet inte i hur många trådar jag läst att det inte går att häva eller reklamera bilköp mellan 2 privatpersoner.
vad som gäller finns att läsa bla här
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … vatperson/
Tvist med privat säljare
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … t-saljare/

Det viktigaste är nog ändå vad ni har avtalat om
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … rundskydd/


Att bara häva ur sig att köparen kan fara och flyga vilket många gör i sina inlägg är helt fel. Det finns rättigheter och skyldigheter även när man köper av en privatperson

Mvh
Hamilton

Citerar från en annan tråd http://www.garaget.org/forum/post.php?t … id=3486372
Länkarna kan vara av intresse.
Senast redigerat av simlar (23 november 2012)


6 738 Inlägg
24 november 2012
#6
går det inte att reg besiktiga bilen med den motorn i då? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

KHRacing
24 november 2012
#7
simlar skrev:
Men eftersom ni inte skrev något kvitto finns det inget bevis på att du ens har köpt bilen, det enda beviset i detta fall är ägarpapprena och står bilen på förre ägaren fortfarande är den tekniskt sett hans.

Totalt tvärt om gäller enligt svensk lag !

5 740 Inlägg
24 november 2012
#8
KHRacing skrev:
simlar skrev:
Men eftersom ni inte skrev något kvitto finns det inget bevis på att du ens har köpt bilen, det enda beviset i detta fall är ägarpapprena och står bilen på förre ägaren fortfarande är den tekniskt sett hans.

Totalt tvärt om gäller enligt svensk lag !

Jaså? Ja varje dag lär man sig något nytt smile
Hur säger lagen om detta, är det den som håller i andra halvan av ägarbeviset som äger bilen? Med tanke på att den gula delen skickar postar man till transportstyrelsen.


Scrape Addict
128 Inlägg
24 november 2012
#9
Henkix skrev:
går det inte att reg besiktiga bilen med den motorn i då? tongue

Det ska ju gå fint sålänge hela motorn med block osv är byggt med turbo från början. Betydligt krångligare att få en turbokonverterad motor godkänd.
Dock kanske vridmomentet är för högt med turbomotorn.


5 740 Inlägg
24 november 2012
#10
MrStalby skrev:
Henkix skrev:
går det inte att reg besiktiga bilen med den motorn i då? tongue

Det ska ju gå fint sålänge hela motorn med block osv är byggt med turbo från början. Betydligt krångligare att få en turbokonverterad motor godkänd.
Dock kanske vridmomentet är för högt med turbomotorn.

Varför skulle vridmomentet vara för högt med turbomotor? Har för mig att alla 940 har samma bromsar.
Det går inte att registrera med turbokonverterad motor, eller ja det går om man även reggar som amatörbyggt fordon och allt därtill annars är det omöjligt.

Det som går är att ta regnr från en 940-turbo och ange det som bilen alla komponenter kommit ifrån och säga att allt är tagit som ett paket, isf går det att regga in med turbo-motorn (om nu inte besiktningsmannen ser igenom bluffen).
Annars är enda alternativet att köpa en 940-turbo och sedan ta motor, växellåda, motorstyrning och allt som hör till och regga in med (men då kan man lika gärna köpa en äkta 940-turbo då det blir billigare och mindre jobb).

Men är bilen nyare en -94 elr om det var -93 så är jag inte säker på om det ens är möjligt att göra så hmm
Senast redigerat av simlar (24 november 2012)


Scrape Addict
128 Inlägg
24 november 2012
#11
simlar skrev:
MrStalby skrev:
Henkix skrev:
går det inte att reg besiktiga bilen med den motorn i då? tongue

Det ska ju gå fint sålänge hela motorn med block osv är byggt med turbo från början. Betydligt krångligare att få en turbokonverterad motor godkänd.
Dock kanske vridmomentet är för högt med turbomotorn.

Varför skulle vridmomentet vara för högt med turbomotor? Har för mig att alla 940 har samma bromsar.
Det går inte att registrera med turbokonverterad motor, eller ja det går om man även reggar som amatörbyggt fordon och allt därtill annars är det omöjligt.

Det som går är att ta regnr från en 940-turbo och ange det som bilen alla komponenter kommit ifrån och säga att allt är tagit som ett paket, isf går det att regga in med turbo-motorn (om nu inte besiktningsmannen ser igenom bluffen).
Annars är enda alternativet att köpa en 940-turbo och sedan ta motor, växellåda, motorstyrning och allt som hör till och regga in med (men då kan man lika gärna köpa en äkta 940-turbo då det blir billigare och mindre jobb).

Men är bilen nyare en -94 elr om det var -93 så är jag inte säker på om det ens är möjligt att göra så hmm

Det stämmer inte riktigt.. Lagen har ändrats på senare år i-och-med att det blev lagligt att etanolkonvertera motorer. Vid etanolkonvertering (miljövänliga bränslen) så kan turbokonvertering accepteras om man håller sig inom ramen för effekt och vridmoment. Turbon måste dock ha minst 0.2 i laddtryck.
Senast redigerat av MrStalby (24 november 2012)


5 740 Inlägg
24 november 2012
#12
MrStalby skrev:
simlar skrev:
MrStalby skrev:
Det ska ju gå fint sålänge hela motorn med block osv är byggt med turbo från början. Betydligt krångligare att få en turbokonverterad motor godkänd.
Dock kanske vridmomentet är för högt med turbomotorn.

Varför skulle vridmomentet vara för högt med turbomotor? Har för mig att alla 940 har samma bromsar.
Det går inte att registrera med turbokonverterad motor, eller ja det går om man även reggar som amatörbyggt fordon och allt därtill annars är det omöjligt.

Det som går är att ta regnr från en 940-turbo och ange det som bilen alla komponenter kommit ifrån och säga att allt är tagit som ett paket, isf går det att regga in med turbo-motorn (om nu inte besiktningsmannen ser igenom bluffen).
Annars är enda alternativet att köpa en 940-turbo och sedan ta motor, växellåda, motorstyrning och allt som hör till och regga in med (men då kan man lika gärna köpa en äkta 940-turbo då det blir billigare och mindre jobb).

Men är bilen nyare en -94 elr om det var -93 så är jag inte säker på om det ens är möjligt att göra så hmm

Det stämmer inte riktigt.. Lagen har ändrats på senare år i-och-med att det blev lagligt att etanolkonvertera motorer. Vid etanolkonvertering (miljövänliga bränslen) så kan turbokonvertering accepteras om man håller sig inom ramen för effekt och vridmoment. Turbon måste dock ha minst 0.2 i laddtryck.

Ok, det låter fint det, att något blir bättre för oss bilintresserade iaf big_smile
Synd att min 345a endast är godkänd för 140hk/170Nm så redan nu med min B23A överstiger jag maxvridet sad Och sen en turbo på det så är man väl uppe i runt 220-230Nm (har för mig B230FK ligger därikring)
(Sorry för lite OffTopic)
Senast redigerat av simlar (24 november 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
24 november 2012
#13
är det bilen som du har på garaget?
för den har 116hk om det är en Gl inte 131hk

91-92 så är det inga problem att regga den med turbo spis självklart reggar man den med en FK
då skiljer det 4hk och är fullt  reggbart med orginal dämpare och allt
turbo motorn måste du ha turbons stötdämpare och fjädrar.

Kör fort så hinner inget hända...

239 Inlägg
24 november 2012
#14
Polisanmäl han, om han inte sagt något så åker han på det.


58 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
#15
han säger att han bes med motorn de har ja ingen aning om de sitter en lätt trycks klocka på nu så den laddar bara 03 så de borde vara lungt men ändå då ska man regga om den med turbo motorn också.

det är en 91a med stora motorn altså 130hk så de skiljer 4 hk

men det dryga var att han sa att den var ny bes och ny skattad men så var de inte de var ca 300kr kvar på skatten sen var de  2a på något avgasvärde och spindelled katten..  spindeln är fixat nu får se på måndag om den går igenom hmm


5 740 Inlägg
24 november 2012
#16
B00DE skrev:
han säger att han bes med motorn de har ja ingen aning om de sitter en lätt trycks klocka på nu så den laddar bara 03 så de borde vara lungt men ändå då ska man regga om den med turbo motorn också.

det är en 91a med stora motorn altså 130hk så de skiljer 4 hk

men det dryga var att han sa att den var ny bes och ny skattad men så var de inte de var ca 300kr kvar på skatten sen var de  2a på något avgasvärde och spindelled katten..  spindeln är fixat nu får se på måndag om den går igenom hmm

Om du vill besikta utan att felen rapporteras kan du säga att du vill göra en Trafiksäkerhetskontroll när du åker in och besiktar. (Fast vet inte om man kan åka på reg.bes ifall man åker in med turbo på en icke-turbobil)
http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … 440049C301


474 Inlägg
24 november 2012
#17
Kollade du aldrig under huven på den när du va där och kolla?! :-S


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
24 november 2012
#18
B00DE skrev:
men det dryga var att han sa att den var ny bes och ny skattad men så var de inte de var ca 300kr kvar på skatten sen var de  2a på något avgasvärde och spindelled katten..  spindeln är fixat nu får se på måndag om den går igenom hmm

Vilken tur att du kollade besiktningspapprerna.yikes



Sök