2220
Sök

Övertryck/kokande i kylsystemet Golf 3 1,8 -92

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#21
Nybergrobin skrev:
Om du gör såhär då tongue  Du låter bilen kallna helt, fyll på vatten och sedan startar du bilen. Öppna locket direkt och om vattnet stiger/bubblar så river du toppen och köper en sotningssats på biltema (166kr till audi iaf)
Låter som ett förslag, men behöver man inte plana toppen och hållas med massa konstigheter då?

2 397 Inlägg
19 maj 2011
#22
jag fick jävlas ett tag med Audin också men det gav upp med tiden. Oftast funkar det med att öppna locket lite grand då och då när man kör. I värsta fall får du ställa bilen i en mycket brand backe och sedan öppna locket. (Vet inte hur golf är med på audi sitter expansionen lite "för lågt" och därför får man köra i en uppåt-lutande backe) tongue




Edit: Om packningen är dålig är måste du inte plana toppen men det är lika bra att göra det. Oftast är dem jävlarna skeva och packningen går sönder nästan direkt igen
Senast redigerat av Nybergrobin (19 maj 2011)


34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#23
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:
evilaudio skrev:
de kan ju vara så att du har luft i systemet efter du bytt termostat..
Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
så man fyller på vatten samtidigt som den står på tomgång så ska det lösa sig själv? då kommer nästa lilla problem. Den kokar!!sad

16 197 Inlägg
19 maj 2011
#24
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:
evilaudio skrev:
de kan ju vara så att du har luft i systemet efter du bytt termostat..
Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
får man in luft i värmepaketet i bilen så kan de va ett helvete å få ur.


gamla BMW va hopplösa när de gällde de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

552 Inlägg
19 maj 2011
#25
GoldSpeeed skrev:
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:

Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
så man fyller på vatten samtidigt som den står på tomgång så ska det lösa sig själv? då kommer nästa lilla problem. Den kokar!!sad
Kokar den av sig självt samnt att det blir ett övertryck i vätske behållaren och kommer kraftig ånga när man öppnar på locket är det nog dags att ta sig en titt på toppen och dess packning, för vatten pumpen är ju bytt.

552 Inlägg
19 maj 2011
#26
evilaudio skrev:
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:

Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
får man in luft i värmepaketet i bilen så kan de va ett helvete å få ur.


gamla BMW va hopplösa när de gällde de.
Står man ute på gatan och luftar bmw är det nog kört. Men går väldigt smidigt om man har tillgång till lyft och har tålamod :p gäller nog de flesta bmw äldre som nyare tongue

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#27
evilaudio skrev:
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:

Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
får man in luft i värmepaketet i bilen så kan de va ett helvete å få ur.


gamla BMW va hopplösa när de gällde de.
Jag tror jag har det problemet med, allt är problem när det gäller den här bilen sad

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#28
Kibil skrev:
GoldSpeeed skrev:
Kibil skrev:

Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.
så man fyller på vatten samtidigt som den står på tomgång så ska det lösa sig själv? då kommer nästa lilla problem. Den kokar!!sad
Kokar den av sig självt samnt att det blir ett övertryck i vätske behållaren och kommer kraftig ånga när man öppnar på locket är det nog dags att ta sig en titt på toppen och dess packning, för vatten pumpen är ju bytt.
Låter lite som mitt problem, jag ska ta en titt på det imorgon med, får se om jag kommer fram till något vettigt smile

2 397 Inlägg
19 maj 2011
#29
Du ska vara glad för att det är en 1,8 istället för vr6 smile Du bör riva toppen på ett par timmar imorn tongue


Forummoderator
17 911 Inlägg
19 maj 2011
#30
Varför inte "tjuvkoppla" kylfläkten så den går konstant och hålla koll på vätskan sen. Innan du river toppen menar jag. Kanske är mätare/sensor kass. Önsketänkande kanske men har du tur så... kostar ju inget att prova!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Das Auto
455 Inlägg
20 maj 2011
#31
Locket till expansionskärlet smile


26 Inlägg
20 maj 2011
#32
toppen kan vara paj, har varit med om samma sak fick lämna inte den och plana om den.


3 235 Inlägg
20 maj 2011
#33
En fråga bara: blir kylaren varm när den börjar koka?
Om inte går inte vattnet runt, och då kokar det fort i själva blocket.


88 Inlägg
3 december 2012
#34
Jag har lite problem sj. Det kokar från expantionskärlet . Låter motorn gå liten stund. Har locket öppet. Det rinner på fint. Efter en stund börjar det spotta och det börjar svämma över. Startar motorn det händer samma sak igen. Ingen  svart rök ingen rykning. Toppapakning bytt toppen planad. Satt in bilen i en verkstad så den får tinna



Sök