Inför: Mekonomen Vårbys 1års dag 31 mars

Jexpert
2 april 2012 · 169 Inlägg

hall0n skrev:
Japp, stämmer, fick 299 i motorn på min helt stock E46 M3. Så nått galet var det med bänksiffrorna utan tvekan.

Räkna på den procentuella skillnaden på min bil, skiljer ~14,7% från original effekten som är 343hp.

Ta då samma procentuella skillnad och räkna på Frejas motoreffekt så ser det ut som följer:

486hp på veven, +~14,7% = ~557,442hp i motorn smile

Stämmer nog men bör man inte räkna med slitaget på motorn på din orginal m3a, Det skulle låta lite otroligt att den skall ha exakt lika mycket hästar nu som när den kom ut ur fabriken, Vart har dom räknat dessa 343 hästarna? på hjulen eller i motorn? Dock låter det där som en alldeles för stor förlust på hästarna för den korta tiden.

Däremot det var 500 kronor för en bänkning så det ska man inte gnälla över wink

Senast redigerat av Jexpert (2 april 2012)

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------
BMW E91 325 "TouringV2" (2008)
hall0n Krejsy Juwser :D
2 april 2012 · 34 Inlägg

Jexpert skrev:

hall0n skrev:
Japp, stämmer, fick 299 i motorn på min helt stock E46 M3. Så nått galet var det med bänksiffrorna utan tvekan.

Räkna på den procentuella skillnaden på min bil, skiljer ~14,7% från original effekten som är 343hp.

Ta då samma procentuella skillnad och räkna på Frejas motoreffekt så ser det ut som följer:

486hp på veven, +~14,7% = ~557,442hp i motorn smile

Stämmer nog men bör man inte räkna med slitaget på motorn på din orginal m3a, Det skulle låta lite otroligt att den skall ha exakt lika mycket hästar nu som när den kom ut ur fabriken, Samt är det säkert att dom räknat dessa 343 hästarna på hjulen?

Däremot det var 500 kronor för en bänkning så det ska man inte gnälla över wink

Jo, visst, räkna visst slitage på maskinen då, säg att det blir 10-12% skillnad istället då, bara för att ta en siffra ur luften.

Man hamnar ju i rätt effektområde på dessa siffror isåfall, både på min och Frejas bil.

Originaleffekten är räknad i motorn, inte på hjulen.

Senast redigerat av hall0n (2 april 2012)

BMW E46 M3 "Bruksholken" (2001)
BMW E30 327 Turbo "Huddinge Kustoms" (1987)
Freja84
2 april 2012 · 147 Inlägg

Jexpert skrev:

hall0n skrev:
Japp, stämmer, fick 299 i motorn på min helt stock E46 M3. Så nått galet var det med bänksiffrorna utan tvekan.

Räkna på den procentuella skillnaden på min bil, skiljer ~14,7% från original effekten som är 343hp.

Ta då samma procentuella skillnad och räkna på Frejas motoreffekt så ser det ut som följer:

486hp på veven, +~14,7% = ~557,442hp i motorn smile

Stämmer nog men bör man inte räkna med slitaget på motorn på din orginal m3a, Det skulle låta lite otroligt att den skall ha exakt lika mycket hästar nu som när den kom ut ur fabriken, Vart har dom räknat dessa 343 hästarna? på hjulen eller i motorn? Dock låter det där som en alldeles för stor förlust på hästarna för den korta tiden.

Däremot det var 500 kronor för en bänkning så det ska man inte gnälla över wink

gnäll? du ställde en fråga ang det jag svara : /

BMW M3 E92 "Hulkan2" (2009)
RR-Power NO SHAME RACING-CREW
2 april 2012 · 118 Inlägg

Nu ser jag mycket diskution kring bänkningen så jag lägger mig i och säger fel värden! Det va min Rx-8 som ska lämna ut ca 230whp och endast lämnade 176whp på deras bänk, jag gjorde det för skoj skull oxå! för när jag kom hem och rotade i hög papper bunten då hittade jag bänkningen från king wankel power i England som visar 234whp och det gjordes en vecka innan jag köpte bilen där och sedan körde jag bara ner bilen till Sthlm så det va inte många mil sedan den vässades! En orginal Rx-8 med 230 hp i motorn skall lämna runt 190whp om inte jag ut och cyklar nu så hur fan lyckades den bänken att dämpa så många hästar?!

NSR-Crew
TreborD
3 april 2012 · 10 Inlägg

Har ingen erfarenhet av bänkning eller så, och tvivlar inte på vad ni har räknat ut att ere bilar ska ge original eller med diverse options. Tror inte heller den där bänking visar helt hundra som många andra.

Men.
Hela den här diskusionen började pga. att en bekant med en Volvo 945 B230FK med 16t turbo och original spridare och något chip som jag inte kommer ihåg vilket hävdar att han ska ha ca 300hk(på hjulen) medans jag och bl.a Jexpert m.m. hävdar att detta inte är rimligt. Denna bil fick då 231hk i motorn och 201hk(om jag nu kommer ihåg rätt) på hjulen på bänkningen i helgen. Detta hävdar vi är rimligt men ägaren håller inte med oss.

Kan det inte vara så att bänkningen ibland helt och hållet blev fel men ibland rätt.

En original M3 E46 med 299hk i motorn och då mindre på hjulen låter ju knappast rimligt. Medans mitt föregående exempel enligt mig låter rimligt.

stuntman Bilinspektör
3 april 2012 · 47 Inlägg

Fick också lite fel... 317.4 på första sen ca 200 på andra försöket

Bilinspektör
TreborD
3 april 2012 · 10 Inlägg

Stuntman det är din volvo vi(jag) pratar om.

Jexpert
3 april 2012 · 169 Inlägg

stuntman skrev:
Fick också lite fel... 317.4 på första sen ca 200 på andra försöket

Det är väll din volvo vi skriver om?

Först var det 317hk, då sa han att det var något fel och ställde in bänken, Sedan så bänka de igen och fick ett någolunda trovärdigt resultat, 200 hk.

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------
BMW E91 325 "TouringV2" (2008)
Freja84
3 april 2012 · 147 Inlägg

TreborD skrev:
Har ingen erfarenhet av bänkning eller så, och tvivlar inte på vad ni har räknat ut att ere bilar ska ge original eller med diverse options. Tror inte heller den där bänking visar helt hundra som många andra.

Men.
Hela den här diskusionen började pga. att en bekant med en Volvo 945 B230FK med 16t turbo och original spridare och något chip som jag inte kommer ihåg vilket hävdar att han ska ha ca 300hk(på hjulen) medans jag och bl.a Jexpert m.m. hävdar att detta inte är rimligt. Denna bil fick då 231hk i motorn och 201hk(om jag nu kommer ihåg rätt) på hjulen på bänkningen i helgen. Detta hävdar vi är rimligt men ägaren håller inte med oss.

Kan det inte vara så att bänkningen ibland helt och hållet blev fel men ibland rätt.

En original M3 E46 med 299hk i motorn och då mindre på hjulen låter ju knappast rimligt. Medans mitt föregående exempel enligt mig låter rimligt.

så kan d mkt väl vara! kan bara prata för mig själv och original M3an och på oss två va det lång procent skillnad när jag sedan gör ett rototest ska jag visa va de korrekta var men var fortfarande en rolig grej att göra är inte besviken eller irriterad för detta alls smile ville bara påpeka hur fel den va på våra bilar smile

BMW M3 E92 "Hulkan2" (2009)
Spiike
3 april 2012 · 1 196 Inlägg

Jag fick 360 hk på första och 305 på andra försöket...

kobra
3 april 2012 · 98 Inlägg

Första är på motor, andra är på hjulen

Pojkar kör turbo män kör V8
Spiike
3 april 2012 · 1 196 Inlägg

kobra skrev:
Första är på motor, andra är på hjulen

Det va inte så han sa att han fick göra om för att det blev fel, förstår inte hur han kan mäta fram fel effekt

Dop3Dawg
4 april 2012 · 62 Inlägg

Inte för att jag var där länge, men jag fick med mig en video iaf.
http://www.garaget.org/video/119831

Det man inte har i huvudet, får man ha någon annan stans.
KungKimmo
22 april 2012 · 96 Inlägg

http://vimeo.com/40011440 Film från driftinguppvisningen. PGA blåsten blev det lite musikvideo smile

Filmade ett par bänkningar under dagen, filmklipp kan skickas via PM till er som bänkade era bilar!

Enjoy!

kobra
22 april 2012 · 98 Inlägg

ja tack:-)

Pojkar kör turbo män kör V8
Maiz
2 maj 2012 · 60 Inlägg

KungKimmo: nice filmat/klippt!

Behandla andra som du själv vill bli behandlad =D
BMW 330Ci M "M-sport 2" (2001)
BMW 525IM (1993)
cevil90
14 december 2012 · 113 Inlägg

Gammal tråd som fan jag vet!

Det är många faktorer man ska tänka på vid bänkning.
om en bil ger orginal 200hk på hjulen vid en bänkning och sen slänger man på större fälgar så blir ju siffrorna olika.
motorslitage, färsk/oilka soppa kvaliteter, luftfuktighet, m.m

Har själv jobbat hos maxe bil & marin ab och jag vet att bänken kalibrerades ofta och noggrant.
Jag hade en volvo 945 förut med uppställt laddtryck (0,9) alu ic, chippade boxar och öppet filter.
Tippade på 200 hk i motorn innan bänkning och den gav 214hk
Vi va nere i GBG och bänkade på TPC och då rullade det upp en volvo 240 med exakt samma grejer som jag hade fast med 3" rör hela vägen och den visade på 229hk.

Och om vi vill bänka bilen igen under rätt förhållanden så kontakta maxe bil & marin ab igen! big_smile

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/
BMW E36 M3 3.2 "Neroracing på facebook" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang