Zazze skrev:
Hela grejen är ju att jag ska lära mig något. Köper jag en färdig motor så har jag inte lärt mig något. Målet är att jag ska renovera och trimma den motorn jag har och få den att gå bra och stabilt med mycket kräm.
Målet är som sagt:
Supra MK3, 2JZ-GTE, V160 (MK4 bakaxel?)
Supra MK2, 7m-GTE, R154 (MK3 bakaxel?)
Hoppar helt enkelt upp lite i båda modellerna.
Motorn ska inte renoveras över en natt och jag är mer än högst medveten på att de kommer bli dyrt. När motorn är renoverad och trimmad så kommer jag börja med lite motorbyten. Kan renovera med de garaget jag har just nu men hålla på och byta motorer o grejer så kommer jag behöva större plats än jag har just nu. Ska försöka bli klar med motorn tills sommaren 2014 och under vintern så ska jag göra ett eller snarare sagt 2 motorbyten om allt går som planerat.
Har läst mycket och pratat med folk som gjort det jag ska göra. Så kommer få erfaren hjälp och massor av tips. Men vet inte riktigt hur jag ska göra med den kommande växellådan och bakaxel. Vet inte hur mycket kräm originalbakaxeln på min tål om man kanske ska byta till MK4ans? Vet inte heller om jag ska köra med V160 eller R154 i motorbytet. Blir förmodligen MK4 bakaxel och en V160 låda och kanske ZF eller R154 med MK3 bakaxel på andra bygget.
Målet är i första hand att fixa MK3an. MK2an kom till eftersom de kostar hyffsat lite och när jag ända tänkt trimma och renovera så känna det dumt att sälja direkt så tänkte att man kunde bygga nått kul av de som "blir över".
Känns som en kul grej att göra innan man dör :-)