2744
Sök

Problem med radion efter xenonkonvertering

542 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Konverterade hel och halvljus i Passaten(02) nu i veckan. Halvljuset fungerar kanon men radion har börjat brusa när jag slår igång helljusen, brusar ända tills dom är helt tända. Lyssnar jag på ipoden så kan den helt stanna och jag måste dra ur den ur usb:n och trycka in den för att den ska hoppa igång igen.
Blir det så för att xenonen drar mycket ström i upptändningen och att jag har en eftermarknadsstereo?

681 Inlägg
10 november 2012
Det där verkar vara ett rätt vanligt fel, har hört flera fall där xenonen stör radion. Vet ej vad det beror på, men ganska vanligt

5 119 Inlägg
10 november 2012
har samma problem jag med att xenonet stör ut radion. läste någon stans att man kan linda in boxarna till xenonet i alufolie men vet ej om detta funkar:p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

326 Inlägg
10 november 2012
Hade samma problem med en Cittra där jag xenonkonverterade extraljusen. Kollade med oscilloscope på matningen till ballasterna. Det såg för jävligt ut! Otroliga störningar som letade sig bakåt ut från ballasterna och störde ut främst radion.
Läste till och med om en kille som rökt datorn till växellådan genom såna här störningar och strömspikar.
Jag byggde då ett filter med en 50A diod och lite kondingar. Det blev kanonbra och inget skräp letade sig igenom det bakåt i resten av elsystemet. inga mer störningar och svårigheter att tända alla tre extraljusen samtidigt, vilket jag också hade.

Jag har konverterat min nuvarande bil, som råkar vara en precis likadan som den förra jag konverterade,  med annat fabrikat på ballaster och den här gången har jag inga som helst störningar. Det verkar alltså bero på ballasterna.

542 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Peter_5565 skrev:
Hade samma problem med en Cittra där jag xenonkonverterade extraljusen. Kollade med oscilloscope på matningen till ballasterna. Det såg för jävligt ut! Otroliga störningar som letade sig bakåt ut från ballasterna och störde ut främst radion.
Läste till och med om en kille som rökt datorn till växellådan genom såna här störningar och strömspikar.
Jag byggde då ett filter med en 50A diod och lite kondingar. Det blev kanonbra och inget skräp letade sig igenom det bakåt i resten av elsystemet. inga mer störningar och svårigheter att tända alla tre extraljusen samtidigt, vilket jag också hade.

Jag har konverterat min nuvarande bil, som råkar vara en precis likadan som den förra jag konverterade,  med annat fabrikat på ballaster och den här gången har jag inga som helst störningar. Det verkar alltså bero på ballasterna.

Tack för hjälpen.
Har du ett elschema över det filtret?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 november 2012

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

542 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Sanks

542 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Hur vet man vilken man ska välja?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 november 2012
Ta den andra jag länkade från xenonkungen, samma som humanhabits men billigare hos XK.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

126 Inlägg
12 november 2012
samma i min v70 -02 med zenonkungens ballaster. Ska prova med ett par andra som jag har från humanhabit. Ändå så är det koppplat med ett separat relä som bara tar signal ifrån x-ljus originalkabelstam.

542 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Monterat avstörningsfilter idag, inte hunnit testa ännu men hoppas på bättring...

1 749 Inlägg
24 november 2012
lmoberg skrev:
Monterat avstörningsfilter idag, inte hunnit testa ännu men hoppas på bättring...

Men ut och testa nu då smile och vilket filter monterade du dit?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

542 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
www.xenonkungen.com/se/art/emc-avstorningsfilter.php

Det blev bättre men inte helt bra med radion. Ingen skillnad på ipoden... :-(

785 Inlägg
24 november 2012
Jag kopplade bort antennförstärkaren på min Caddy när jag hade detta problem. (Råkade gå sönder om jag ska vara ärlig)
Fick nämligen inte in många kanaler och det brusade alltid.

Funkade kanon efter detta.. Fattar dock inte varför.

Its not the fart that kills, its the smell...

542 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
lmoberg skrev:
www.xenonkungen.com/se/art/emc-avstorningsfilter.php

Det blev bättre men inte helt bra med radion. Ingen skillnad på ipoden... :-(

Har testat ett tag nu och det är mycket bättre än tidigare.... Så nu funkar det faktiskt..smile

Sök