Utan att tillföra så mycket så kan man ju ändå säga att med rätt basar (utseendemässigt då alltså..) så kan det ju åtminstone bli riktigt snyggt när det är åt fel håll...nåja...hm...tycker jag alltså..
I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.' Min sida på www.fotosidan.se
Sharky säger ju att du ska fasvända vilket gör att vanliga lådan fortfarande blir "lådan" om du för står hur ja menar. men skulle du inte fasvända blir det som du säger!
Ja det va det jag satte mina ?? för. fattar heller inte varför hela bilen skulle bli låda om man nu ska fasvända?
okej... förklara begreppet fasvända??
För att göra BMW 750 nöjd..jag för spaken på steget åt höger så blir det fasvänt.
Jag tror inte det blir skillnad i db utan kanske mer ljudmässigt
CoSmoZ skrev:
Kul tråd... jag har provat båda sorterna & inte märkt någon direkt skillnad i dB´n direkt! fast jag kan säga att jag sätter oftast basarna på vanligt sätt om plats finnes! När jag körde med korgen ut! så borrade jag hål i korgen just för luftströmmen.. tror inte det gjorde så mye men det kändes bättre! & så fasvände jag basen så klart!..
Vore ju rena idiotin och vända en så snygg bas på "Rätt" håll.... Dessuton skyddas ju basen på ett ypperligt sätt av korgen. Men smaken är ju som baken. PS. Jaa den spelar bra som fan så
Om basen bara ska spela lågbas så borde det inte spela någon roll om den är vänd bak eller fram.Däremot om den ska spela högre än kanske 200 hz så hörs dessa frekvenser mindre eftersom magneten"skymmer".
Enkel logik säger att det inte spelar någon roll på vilken sida baffeln som magneten sitter, om man bortser från lådvolymen då förstås. Membranet rör sig lika mycket åt båda hållen och lådan fungerar på samma sätt oavsett hur du vänder magneten eller kablarna (att låda och kupé skulle byta plats var en kul teori annars). Anledningen till att fasvända är ju att man ska få fasen rätt gentemot andra membran i systemet.
Hmm... förstår inte riktigt hur du menar? Det spelar ingen roll om du har sluten eller basreflexlåda, du kan sätta med magneten utåt om du känner för det.