3431
Sök

bak och fram vänd bas..

2 644 Inlägg
19 oktober 2005
Trådstartare
heej.. de e en liten sak ja inte fattar.. ja ser att en del när dom satt in sina högtalare så sitter dom bakofram tongue var kommer ljudet då ? då måste ju ljudet komma inne i lådan ? aja ja fattar de inte iaf..

Johan Lindgren

Hewi
571 Inlägg
19 oktober 2005
Ljudet kommer från vibrationerna i luften som konen sätter fart på.Dvs det blir samma effekt hur man änn vänder elementet men det blir bäst med korg+magnet i lådan så som elementen är konstruerade för.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
19 oktober 2005
Vad är låda, vad är kupe? I princip kan man sätta sig inne i lådan och lyssna och kalla kupen för låda.
Det spelar ingen roll åt vilket håll du vänder basen. Det enda man behöver tänka på är att fasa dom "åt andra hållet" , dvs + mot -

--------------- överkurs ---------------------

Vissa gånger tar man två element och sätter mot varandra. Pss får man större linjärt område (snyggare bas) men tappar tryck. Med moderna basar är detta dock ytterst sällsynt sätt att bygga.

------------------------------------

Mvh
Göran

Lindgren_ skrev:
heej.. de e en liten sak ja inte fattar.. ja ser att en del när dom satt in sina högtalare så sitter dom bakofram tongue var kommer ljudet då ? då måste ju ljudet komma inne i lådan ? aja ja fattar de inte iaf..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hewi
571 Inlägg
19 oktober 2005
Sharky: Micke på PM-shopen sade så till mig när jag frågade och han har "lite" erfarenhet , du har ju faktiskt korgen och magneten ivägen för en stor del av membranet om du vänt elementet , skulle du göra samma sak med ett mellanregister?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

136 Inlägg
19 oktober 2005
+ att det ser puckat ut med basen åt fel håll.... smile

Hewi
571 Inlägg
19 oktober 2005
Jag tycker iofs att en fet bas med snygg korg och stor magnet ser ganska häftigt ut , funderade på att mont så själv tills Micke Jervemyr avrådde.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
19 oktober 2005
Aldrig med något annat än basar. Jag har åkt stora PA riggar (Electrovoice) där man haft 4x18" kabinett med bakvända basar och dom har aldrig spelat dåligt....

Micke har säkert bra anledningar att säga nej. Jag kan säkert ha missat något då jag inte kan kalla mig expert på högtalardesign,

Mvh
Göran

pwilhelm skrev:
Sharky: Micke på PM-shopen sade så till mig när jag frågade och han har "lite" erfarenhet , du har ju faktiskt korgen och magneten ivägen för en stor del av membranet om du vänt elementet , skulle du göra samma sak med ett mellanregister?

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
19 oktober 2005
Jag vill inte gnälla på att nån har rätt eller fel. Men man kan inte jämföra PA med bil basar.
Det finns ju vissa skillnader mellan PA och bil/"hifi" basar.

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
Jodå, visst finns det konstruktionstekniska skillnader, men målet med båda är att dom skall spela så bra som möjligt. Och akustiska och övriga fysikaliska lagar är domsamma.

Och tänk på att skillnad mellan total kraft mellan fram och baksidan av ett konelement måste vara noll, ty annars skulle konen flytta på sig mer och mer ju längre man spelade.

/Göran

Tiaz skrev:
Jag vill inte gnälla på att nån har rätt eller fel. Men man kan inte jämföra PA med bil basar.
Det finns ju vissa skillnader mellan PA och bil/"hifi" basar.

(Groucho Marx).

Hewi
571 Inlägg
20 oktober 2005
Jag tror att i PA anläggningar gör man så för att talspolen får bättre kylning med "felvänt" element. Har stått brevid en sådan rigg och man kunde värma händerna på strålningsvärmen från magneten wink

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
Då har man i så fall exakt samma problem med kylningen i bilar om man matar in 1000W.
Fast man spelar inte hela tvåtimmarskonserter i bilar så ofta.

/Göran

pwilhelm skrev:
Jag tror att i PA anläggningar gör man så för att talspolen får bättre kylning med "felvänt" element. Har stått brevid en sådan rigg och man kunde värma händerna på strålningsvärmen från magneten wink

(Groucho Marx).

Hewi
571 Inlägg
20 oktober 2005
Nu var det inte värme problem tråden gällde men visst kan man ha dom problemen i en bil men oftast inte , BMW750 bara för att man vänder basen så börjar väl inte den använda kupén som baslåda istället för baslådan den e mont i/på , man skall ju fasvända basen om man mont med magneten uttåt. Det du tänker på låter som open air montage.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

6 851 Inlägg
20 oktober 2005
bmw750 skrev:
att basen spelar bakåt, eller framåt gör inget särsklild skillnad, då du trots allt i det stora hela skall flytta luft.. istället för att använda låda andvänder du hela skuffen som låda... inga problem, om du har basar som klarar av att verka i stora stora utrymmen..

??

719 Inlägg
20 oktober 2005
bmw750 skrev:
Tiaz skrev:
bmw750 skrev:
att basen spelar bakåt, eller framåt gör inget särsklild skillnad, då du trots allt i det stora hela skall flytta luft.. istället för att använda låda andvänder du hela skuffen som låda... inga problem, om du har basar som klarar av att verka i stora stora utrymmen..

??

ja ja, om du vänder så att den spelar med korgen utåt då då... om ni inte förstod innan...

spelar basen/basarna med korgen utåt så tar du luft bakifrån, då kontentan ifrån skuffen.. sorry om jag förvilla lite, skrev kupe´om jag inte missminner mig...

Sharky säger ju att du ska fasvända vilket gör att vanliga lådan fortfarande blir "lådan" om du för står hur ja menar. men skulle du inte fasvända blir det som du säger!

live free, die young.

6 851 Inlägg
20 oktober 2005
Scratch skrev:
bmw750 skrev:
Tiaz skrev:

??

ja ja, om du vänder så att den spelar med korgen utåt då då... om ni inte förstod innan...

spelar basen/basarna med korgen utåt så tar du luft bakifrån, då kontentan ifrån skuffen.. sorry om jag förvilla lite, skrev kupe´om jag inte missminner mig...

Sharky säger ju att du ska fasvända vilket gör att vanliga lådan fortfarande blir "lådan" om du för står hur ja menar. men skulle du inte fasvända blir det som du säger!

Ja det va det jag satte mina ?? för. fattar heller inte varför hela bilen skulle bli låda om man nu ska fasvända?

Team Tondöv
649 Inlägg
20 oktober 2005
Man sätter högtalarkabelns + på högtalarens - och vice versa.
Innebär att högtalarkonen jobbar "baklänges".
Borde man inte känna till det om man ska bygga en ljudbil i världsklass, eller vad det nu var..  wink

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
Också tar alla ett djupt andetag och försöker föra tråden framåt, inte starta ett krig.

Tänk på att jag har stort radergummi och sur gammal gubbe som jag är så kan jag helt plötsligt börja radera inlägg....av misstag sådär...

Göran
Moderator

(Groucho Marx).

75 Inlägg
20 oktober 2005
Men på sätt o vis är det ju mer praktiskt att ha korgen utåt, korgen skyddar ju membranet och upphängningen samt att korg och magnet stjäl lådvolym, typ 3L?

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
I vissa applikationer ja. Annars kan man ju fastna på skiten om den sticker ut. Skulle bara vara kul att höra vad han Micke har för erfarenhet för han har ju onekligen mera erfarenhet än mig av , i alla fall, bilstereoinstallationer.

/Göran

RobinalginGolf2 skrev:
Men på sätt o vis är det ju mer praktiskt att ha korgen utåt, korgen skyddar ju membranet och upphängningen samt att korg och magnet stjäl lådvolym, typ 3L?

(Groucho Marx).

2lateuloose
543 Inlägg
21 oktober 2005
Kul tråd... jag har provat båda sorterna & inte märkt någon direkt skillnad i dB´n direkt!
fast jag kan säga att jag sätter oftast basarna på vanligt sätt om plats finnes!
När jag körde med korgen ut! så borrade jag hål i korgen just för luftströmmen.. tror inte det gjorde så mye men det kändes bättre! & så fasvände jag basen så klart!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök