4356
Sök

Volvo 945 M46 overdriven har slutat fungera efter växellådan togs ner

47 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag en Volvo 945 tdic med en m46 låda.

Jag lossade alla kablar till växellådan och tog ner växellådan för att lösa ett problem med kopplingscylindern.

Sedan satte jag i växellådan igen och kopplade i alla sladdar. Sen dess har den ej fungerat. har testat att koppla de två sladdar till solonoiden annorlunda men inget händer. inte ens utlag på instrumentpanelen.

min fråga är då; finns det någon mer säkring eller ett relä någonstans som har flippat ur och hur hade ni löst problemet?

tacksam för svar!

mvh Mämpel

1 008 Inlägg
5 januari 2013
Har du kopplat in sladden till givaren på lådans lock då ??  dvs den givare som känner av när 4:ans växel är ilagd och då jordar OD:relät ??
Givaren sitter på lådans högra sida, det är rätt vanligt att dessa går sönder o blir glappa också vilket innebär helt död OD.

Om det är OK så skulle jag tittat på kontaktstyckena vid växelväljaren om något sådant har halkat isär när du vart där o bokat å haft dej, eller om det är kabelbrott i närheten av vxlspaksdamasken på kabeln som går in i spaken.

47 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Ja jag ska kolla upp det senare, alla sladdar satte jag i som dom ska sitta, och inga tecken på skavda sladdar någonstans, men ska kolla de du tipsade om, tack för svar

Sök