3055
Sök

[AKUT] Skoda Fabia bytt kylvätsketempgivare, ingen värme i bilen

90 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#1
Gokväll folket!
Har ett akut problem på morsans Fabia 1.4 16V 75hk -2004.
Har haft felkod på givaren till kylarvätsketempen & bytade den idag. (Klassiskt Skoda problem)
Det slank väl ur knappt en halvliter kylarvätska också men är fortfarande ovanför MIN sträcket så jag väntade med att fylla på och tog en provrunda efter att ha släckt felkoden och samtidigt slocka ju då motorlampan.
Dock piper det fortfarande högljutt tre gånger när man startar bilen var gång & jag har ingen aning om vad det antyder?

Bilen går bättre & jämnare än innan samt med lite mer ös när man står på.
MEN!  Nu kommer det ingen värme i bilen... Tempmätaren går klockrent rakt upp till kl 12 och håller sig där på nån kilometer.  Provade både med och utan ACn på och emellanåt vid lägre hastigheter kommer där lite lite ljummen luft men den tar snabbt slut. Efter ca 15 minuters körning med några ordentliga ax ställde jag mig här hemma igen på tomgång & då kom det lite värme igen när motorn inte kyls av fartvinden men det är knappt märkbart.

Kan det bero på luft i systemet måntro & hur får man bort det?  Hittar ju inte en sprängskiss eller beskrivning eller nåt till Skoda på nätet.

Tacksam för snabba svar eftersom morsan hade tänkt använda bilen om knappt två timmar.

MVH
Spigget

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#2
Spigget skrev:
Gokväll folket!
Har ett akut problem på morsans Fabia 1.4 16V 75hk -2004.
Har haft felkod på givaren till kylarvätsketempen & bytade den idag. (Klassiskt Skoda problem)
Det slank väl ur knappt en halvliter kylarvätska också men är fortfarande ovanför MIN sträcket så jag väntade med att fylla på och tog en provrunda efter att ha släckt felkoden och samtidigt slocka ju då motorlampan.
Dock piper det fortfarande högljutt tre gånger när man startar bilen var gång & jag har ingen aning om vad det antyder?

Bilen går bättre & jämnare än innan samt med lite mer ös när man står på.
MEN!  Nu kommer det ingen värme i bilen... Tempmätaren går klockrent rakt upp till kl 12 och håller sig där på nån kilometer.  Provade både med och utan ACn på och emellanåt vid lägre hastigheter kommer där lite lite ljummen luft men den tar snabbt slut. Efter ca 15 minuters körning med några ordentliga ax ställde jag mig här hemma igen på tomgång & då kom det lite värme igen när motorn inte kyls av fartvinden men det är knappt märkbart.

Kan det bero på luft i systemet måntro & hur får man bort det?  Hittar ju inte en sprängskiss eller beskrivning eller nåt till Skoda på nätet.

Tacksam för snabba svar eftersom morsan hade tänkt använda bilen om knappt två timmar.

MVH
Spigget

Mest troligt luft i systemet


Gällande pipen...är det något som kommit "nyss"? Inte så att den varnar för att det är mindre än ~4c ute?

- - Edit - -

Kom att tänka på pipen, dock osäker på om det var 3 eller 4. ABS Pump-sensorn på "vissa" Fabior har en förmåga att ge upp, och den lämnar någon pipsignal, och nej, den behöver inte dyka upp vid felkodsläsningen (tyvärr). Men jag ska inte svära på antalet där utan det var mest något som slog mig nu
Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

90 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#3
Ska ut & leta efter nån luftning. Annars fick jag tipset av en kompis att man kunde ut på en grusväg o dra på lite så med lite tur flyttar luften på sig och hittar själv ut.
Pipet för "mindre än 4c ute " kommer när man börjat köra kanske 20 meter oftast och är bara ett enskilt lite svagare pip så det fungerar som det ska.

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

90 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#4
Men det borde väl gå att kontrollera enkelt genom att nita bromsen & kontrollera så ABSen går in som den ska?

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#5
Spigget skrev:
Men det borde väl gå att kontrollera enkelt genom att nita bromsen & kontrollera så ABSen går in som den ska?

Det vågar jag iofs inte lova, men ja rent spontant så (iofs, har bl.a. att min abs lyser emellanåt, där har det att göra med bromsljuskontakten, och abs:en fungerar som det ska)


Ja, ett annat är att leta upp en "brant" uppförsbacke och stå i den med lite varv "en stund"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

90 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#6
Ställde mig i den branta garageinfarten & öppnade locket på expansionskärlet varpå det bubblade till lite lite grann iaf. Klämde lite på kylarslangarna också sen ut & rastade bilen duktigt i 20 minuter till & helt plötsligt strömmade det ut underbar värme i bilen big_smile
Körde lugnt sista sträckan och öppnade locket igen när jag va hemma o kände på kylarlslangarna som var varma & mjuka iaf så får hoppas den håller värmen nu iaf även vid låga varv & hastigheter.

Tackar för tipsen folket!
Om någon vet om var eller om det ens finns någon luftningsnippel till kylarsystemet så berätta gärna smile
för jag hittar då jävlar i de ingen! Ha en go fredagkväll på er!

Tre Ord Som Knäcker Alla Män: Är Den Inne?


Sök