3819
Sök

Köpa Volvo 740 GLT 16v -89 med trasig växellåda? Frågor!!

1 677 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.

Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?

Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?

Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?

Tack på förhand! smile

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 januari 2013
#2
gromitSWE skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.

Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?

Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?

Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?

Tack på förhand! smile

nej de är skit lätt att byta låda smile sitter med 8-9 bult har ja för mig.
de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!

Annars duger de ju med m47.

byt även koppling när lådan är borta wink

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 677 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
jh-hindersson skrev:
gromitSWE skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.

Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?

Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?

Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?

Tack på förhand! smile

nej de är skit lätt att byta låda smile sitter med 8-9 bult har ja för mig.
de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!

Annars duger de ju med m47.

byt även koppling när lådan är borta wink

Okej, Tack för svar! smile

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 januari 2013
#4
gromitSWE skrev:
jh-hindersson skrev:
gromitSWE skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.

Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?

Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?

Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?

Tack på förhand! smile

nej de är skit lätt att byta låda smile sitter med 8-9 bult har ja för mig.
de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!

Annars duger de ju med m47.

byt även koppling när lådan är borta wink

Okej, Tack för svar! smile

Vsg smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 677 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#5
Förresten, behöver man några specialverktyg om man ska byta M47:an ?
Senast redigerat av gromitSWE (25 januari 2013)

OVERBOOSTED
852 Inlägg
26 januari 2013
#6
gromitSWE skrev:
Förresten, behöver man några specialverktyg om man ska byta M47:an ?

ne de behöver man inte smile några fasta nycklar o spärskafft


men om du ska byta kopplingen så måste du sentrera den (så att den kommer i mitten av svänghjulet) går bra med en stål pinne eller nått, som e lika tjock som axlen på v-lådan.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

83 Inlägg
26 januari 2013
#7
glöm inte att byta uttrampningslagret med smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
26 januari 2013
#8
m90 heter svaret fungerar fin fint i 16v körde det på min 745:a

enda som blev mindre bra var att välja m90 ihop med 940turbo bakaxel
den gjorde 215km/h på 4:an och 190 på 5:an

men det fungerade det oxå varvade inget i normal motorvägs fart smile

antingen kör du på orginal svänghjul och tryckplatta och diesellamell (d24tic med m90) då kommer det fungera mycket bra och länge. förutsatt att din tryckplatta är i bra skick

eller så hänger du upp 940:ins svänghjul+koppling+tryckplatta.

du behöver spakstället och kardan oxå annars passar allt som redan sitter
gjorde ett sånt byte på 3-4timmar inkl fjäderbensbyte när vi bytte på min.
detta var på garagegolvet med lyft tar det högst 1timme

Kör fort så hinner inget hända...

1 677 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#9
jh-hindersson skrev:
gromitSWE skrev:
Förresten, behöver man några specialverktyg om man ska byta M47:an ?

ne de behöver man inte smile några fasta nycklar o spärskafft


men om du ska byta kopplingen så måste du sentrera den (så att den kommer i mitten av svänghjulet) går bra med en stål pinne eller nått, som e lika tjock som axlen på v-lådan.

Okej smile

JanZonz skrev:
glöm inte att byta uttrampningslagret med smile

Nope det är lugnt smile

Growe skrev:
m90 heter svaret fungerar fin fint i 16v körde det på min 745:a

enda som blev mindre bra var att välja m90 ihop med 940turbo bakaxel
den gjorde 215km/h på 4:an och 190 på 5:an

men det fungerade det oxå varvade inget i normal motorvägs fart smile

antingen kör du på orginal svänghjul och tryckplatta och diesellamell (d24tic med m90) då kommer det fungera mycket bra och länge. förutsatt att din tryckplatta är i bra skick

eller så hänger du upp 940:ins svänghjul+koppling+tryckplatta.

du behöver spakstället och kardan oxå annars passar allt som redan sitter
gjorde ett sånt byte på 3-4timmar inkl fjäderbensbyte när vi bytte på min.
detta var på garagegolvet med lyft tar det högst 1timme

Plånboken räcker tyvärr inte till en M90 sad men jag ska nog sätta i en senare smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
26 januari 2013
#10
blir inte alltid så dyrt. tror att jag la ner 1500kr på låda+kardan till min 16v
men visst man ska ha lite tur

Kör fort så hinner inget hända...


Sök