2928
Sök

Signal fel? knäpper i högtalarna?

105 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
Tjena, nu är det som så att jag har hållit på med att koppla ljud sen 16.00 i bilen men det vill inte funka som det ska!

Jag har då köpt en ny bas och ett nytt steg (bättre begagnat), MDS Torque T3 och basen är en MDS ZR12, inkopplat, spelar och funkar klockrent.

Driver mitt framsystem och 6x9orna med ett MDS Torque T4, drev också min gamla bas på det steget tidigare innan jag köpte det här, då funkade allt hur bra som helst, hade den setupen i över ett år.
Men nu hur som helst så har detta steg av någon konstig anledning börjat strula (tror att det är steget).

Kopplade ihop allt, drog lågnivån från stereon till T3an och sedan ännu en lågnivå från T3an till T4an, sätter på en låt och hör att ljudet är ovanligt högt och att det slår igenom något lite, hör även att det knäpper lite i högtalarna när man höjer och sänker men låter mest när man sänker från 1 till 0. Jag har inte skruvat på steget alls, det var exakt som det var innan och då var det superb!

Testat alla tänkbara saker, så som flyttat jorden 3 ggr, testat annan lågnivå, testat med en annan stereo, testat att dra bara T4a steget separat till stereon och flyttat kablaget till andra kanaler även lågnivån. Det knäpper oavsett, är steget paj? Någon som kan ha en teori kring det hela?

Tack för du tog dig tid att läsa! // Mikiver
Senast redigerat av Mikiver (25 januari 2013)

682 Inlägg
26 januari 2013
Kopplade du in Jorden först och sist ut när du kopplade runt Jorden?

DLS
1 147 Inlägg
26 januari 2013
Sänk gainen nästan max och spela på 75% av stereons volym, knäpper de fortfarande? Knäppet är troligtvis distad signal, eller så är högtalarna paj.

105 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Kopplade du in Jorden först och sist ut när du kopplade runt Jorden?

Har varit noga med att alltid tabort plusen framme på batteriet innan jag gjorde något bak

105 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
Sänk gainen nästan max och spela på 75% av stereons volym, knäpper de fortfarande? Knäppet är troligtvis distad signal, eller så är högtalarna paj.

Ska testa det, vad innebär distad signal då?
(edit) det knäpper inte när man spelar utan bara när man sänker från 1 till 0 på volymen, och även man startar huvudenheten eller byter från aux>usb>cd>radio
Senast redigerat av Mikiver (26 januari 2013)

682 Inlägg
29 januari 2013
Har inte varit inne på gorg ett tag smile

Vad har du för HU?

Gamla trasiga hemmaförstärkare här hemma har betett sig likadant innan dom pajkade ihop helt, då sprakade det utav helvete när man vred upp ljudet. Har du en "Noname" hu är nog det svaret! Testa dra lågnivån direkt till din iphone istället för till HU'n (ha dock stereon på, annars får inte stegen ström via remote)  Knäpper det inte nu är det runt stereon problemet ligger!

105 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
ingen aning vad som var fel faktiskt, men det har fixat sig nu haha, skruvade lite på steget sen var det som vanligt tongue

DLS
1 147 Inlägg
30 januari 2013
Iphone till steget kan även de dista, speciellt om telefonen har dåligt batteri. Urusel signalkälla för övrigt.

682 Inlägg
30 januari 2013
Isåfall har du haft otur med din iphone / haft equalizer felställd på telefon. Min distar då inte. Ingen antydan till bas, men verkligen inte distad signal. 

Mikiver: Jag antar att du vred ner gainen på steget? Vrid volym till typ 75% på HU och sen skruvar du upp gain tills det låter illa, backar lite och sen där har du "dragläget" i ljudsammanhang.

105 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Isåfall har du haft otur med din iphone / haft equalizer felställd på telefon. Min distar då inte. Ingen antydan till bas, men verkligen inte distad signal. 

Mikiver: Jag antar att du vred ner gainen på steget? Vrid volym till typ 75% på HU och sen skruvar du upp gain tills det låter illa, backar lite och sen där har du "dragläget" i ljudsammanhang.

Just precis, funkade kalas! Nu har man ont i öronen varje gång man åkt en bit big_smile Får bli lite värre fram system här framöver så blire nog riktigt bra, skit nöjd med nya basen och steget! smile

DLS
1 147 Inlägg
30 januari 2013
DanneSundin skrev:

Jag har ingen iphone, men jag vet en som skrev till mig och han hade mätt signalen från mobiltelefoner, det är skitsignal man skickar till sina steg. Detta var mätt med oscilloskop så det stämmer säkert. Och mobilen är en skitkälla, skickar urusel signal i vilket fall.

Sök