3265
Sök

Lh 2.2 tändningen flyttar sig.

143 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej behöver lite hjälp med ett problem jag har.
Har byggt en 2,5liters b230 som sitter i en 245a med lh 2,2 använder tändningen därifrån och kör dellorto 48or.
Nu till problemet.
Tändningen ställer om sig efter att jag ställt in den.
Fördelaren sitter alltså i blocket. Och gnistan styrs av en hallgivare.
Kamremmen är inte slak remhjulet sitter fast på agregataxeln.
Fördelaren är inga konstiga glapp i.
Och tändningen ställer ner sig varje gång den ändrar på sig.
Nån som har några idéer???
Mvh chrisse

143 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#2
Nej den är fast åtdragen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
28 januari 2013
#3
eftersom den får lastsignal från sprutet så borde det inte vara så konstigt

borde vara lättare att montera en vanlig brytarlös fördelare istället för att ens orka lägga ner 2sec felsökning på det där

Kör fort så hinner inget hända...

914 Inlägg
28 januari 2013
#4
Håller med föregående talare,inget att hållas med.Ta ett annat brytarlöst system tex från b23e.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
28 januari 2013
#5
Aronson skrev:
Håller med föregående talare,inget att hållas med.Ta ett annat brytarlöst system tex från b23e.

jepp  följande fungerar

B21E
b23e
b230e (240)
b230a (240)

sen kommer det sluta jävlas med dig

Kör fort så hinner inget hända...

143 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#6
okej tack för hjälpen så det går alltså inte att köra separat tändning från ett lh 2.2?

379 Inlägg
1 februari 2013
#7
cj_chrisse skrev:
okej tack för hjälpen så det går alltså inte att köra separat tändning från ett lh 2.2?

Inte utan lastsignal ifrån bränsleboxen, å de innebär Luftmängdsmätare

Avstängd
1 418 Inlägg
1 februari 2013
#8
Growe skrev:
Aronson skrev:
Håller med föregående talare,inget att hållas med.Ta ett annat brytarlöst system tex från b23e.

jepp  följande fungerar

B21E
b23e
b230e (240)
b230a (240)

sen kommer det sluta jävlas med dig

b230a från 740 har väll oxå fördelarn i blocket om jag inte minns helt fel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 februari 2013
#9
Johan85 skrev:
Growe skrev:
Aronson skrev:
Håller med föregående talare,inget att hållas med.Ta ett annat brytarlöst system tex från b23e.

jepp  följande fungerar

B21E
b23e
b230e (240)
b230a (240)

sen kommer det sluta jävlas med dig

b230a från 740 har väll oxå fördelarn i blocket om jag inte minns helt fel?

stämmer fel av mig smile

hade det på min 86:a
dock monterade jag en brytar tändning efter jag blev galen på att den fuckade upp tändsteget några gånger smile

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
1 februari 2013
#10
Growe skrev:
Johan85 skrev:
Growe skrev:

jepp  följande fungerar

B21E
b23e
b230e (240)
b230a (240)

sen kommer det sluta jävlas med dig

b230a från 740 har väll oxå fördelarn i blocket om jag inte minns helt fel?

stämmer fel av mig smile

hade det på min 86:a
dock monterade jag en brytar tändning efter jag blev galen på att den fuckade upp tändsteget några gånger smile

hade en 85a 740gl för många år sen och den hade den på blocket men man vet ju inte om motorn varit bytt eller inte tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 februari 2013
#11
Johan85 skrev:
Growe skrev:
Johan85 skrev:

b230a från 740 har väll oxå fördelarn i blocket om jag inte minns helt fel?

stämmer fel av mig smile

hade det på min 86:a
dock monterade jag en brytar tändning efter jag blev galen på att den fuckade upp tändsteget några gånger smile

hade en 85a 740gl för många år sen och den hade den på blocket men man vet ju inte om motorn varit bytt eller inte tongue

nej då b230A har fördelaren i blocket även på 740
var jag som hade otur när jag tänkte bara smile

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
1 februari 2013
#12
Growe skrev:
Johan85 skrev:
Growe skrev:

stämmer fel av mig smile

hade det på min 86:a
dock monterade jag en brytar tändning efter jag blev galen på att den fuckade upp tändsteget några gånger smile

hade en 85a 740gl för många år sen och den hade den på blocket men man vet ju inte om motorn varit bytt eller inte tongue

nej då b230A har fördelaren i blocket även på 740
var jag som hade otur när jag tänkte bara smile

dum fråga som är helt OT men vet du om det sitter box till den tändningen och vart den sitter i så fall?
tänkte nämligen hämta ett själv från endra 240 eller 740 på skroten

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 februari 2013
#13
är bara tändsteget som sitter på kabelsatsen på 740 sitter den skruvad på innerskärmen

Kör fort så hinner inget hända...

143 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#14
Webrex skrev:
cj_chrisse skrev:
okej tack för hjälpen så det går alltså inte att köra separat tändning från ett lh 2.2?

Inte utan lastsignal ifrån bränsleboxen, å de innebär Luftmängdsmätare

Ok så det räcker att ha den hängandes löst i motorrummet då?

Avstängd
1 418 Inlägg
5 februari 2013
#15
cj_chrisse skrev:
Webrex skrev:
cj_chrisse skrev:
okej tack för hjälpen så det går alltså inte att köra separat tändning från ett lh 2.2?

Inte utan lastsignal ifrån bränsleboxen, å de innebär Luftmängdsmätare

Ok så det räcker att ha den hängandes löst i motorrummet då?

självklart inte hur ska den då få rätt värden?

143 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#16
Men jag använder ju inte sprutet:p

379 Inlägg
6 februari 2013
#17
cj_chrisse skrev:
Webrex skrev:
cj_chrisse skrev:
okej tack för hjälpen så det går alltså inte att köra separat tändning från ett lh 2.2?

Inte utan lastsignal ifrån bränsleboxen, å de innebär Luftmängdsmätare

Ok så det räcker att ha den hängandes löst i motorrummet då?

Nej tyvärr, Tändboxen från en lastsignal ifrån bränsleboxen. Bränsleboxen i sin tur får ju värden ifrån LMM med mera. Så nej du kan inte köra med urdragen Lmm, eller ej inkopplad.

914 Inlägg
7 februari 2013
#18
Jag förmodar att det är tändslutsteget  som Chrisse menar,det ska skruvas fast i karossen så det får kylning.

143 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#19
sitter inget tändslutsteg på detta systemet men jag satte i knacksensor och spjällläges givare igår och stack ut och körde en bra stund och nu verkar det funka men får väll se om det börjar strula igen:P

2 Inlägg
11 februari 2013
#20
HEJ
Innan man gör en burnout är det lämpligt att veta att växeln ligger inne..........
Det vill säga , man måste veta vad man talar om , annars blir det fel redan från början...
Metoden att kasta bort saker som "jävlas" , pga att man inte förstår hur de fungerar , ger ingen insättning på
kunskaps-kontot ....

LH 2.2 , tillsamman med det tändsysystem , som Du har (chrysler) , styr ingen tändning.....
Chrysler tändsystem triggas av en hallgivare i fördelaren och har en vaccumdosa som sköter delgaständningen.....
Dessutom har den en säkerhetsfunktion mot knack , som styrs av en knackgivare som är monterad på blocket
För att kunna indikera knack , måste givaren leverera en signal , som visar motorns normala slammernivå........
Om systemet inte får denna signal , antas att givaren är sönder och inte kan skydda motorn.......
Systemet beslutar då , för säkerhets skull att sänka tändningen med 15 dgr......
Trottelswitchen ger en aktuell signal , både till tänd och bränsle-system , om trotteln är stängd ...öppen ...eller
fullt öppen.
Stängd innebär för tändsystemet att vaccumdosan kopplas bort , dvs endast varvtalet styr tändningen......
I praktiken som en fördelare med vaccum-slangen bortkopplad
Öppen eller fullt öppen kopplar in dosan , inget annat.....
Utan vaccumslang och trottelswitch  funkar alltså systemet som en vanlig centrifugal-fördelare , där grund-tändningen ställs genom att vrida fördelaren på vanligt sätt...
Switchen påverkar alltså inte Ditt problem...
Oraken var att Du "glömde" att flytta med knack-givaren från org-motorn.
Den erfarenheten är nu inlagd i Din kunskapsbank....
Den har legat i min i 40 år.........

mvh sneck


Sök