2948
Sök

Ska insprutning risker att förbjudas inom dragracingen?

10 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#1
Risken finns med nya reglerna att tolkning kan ske åt alla håll och kanter.
Risken finns även att vissa bilar får använda vissa funktioner för att de är orginalmonterade, medans äldre fordon blir förpassade till förgasare.

SBF:s regler för ET-reglmentet uppdaterades nyligen till:
ET 1.4.1 Insprutningssystem
Tillåtet.
Fordon med original utrustat elektroniskt bränsleinsprutningssystem är tillåtet. Elektroniskt bränsleinsprutningssystem får endast styra motorfunktioner.
Styrning av fordonets prestanda, hjulhastighet, drivaxelhastighet, fordonets acceleration, etc. genom bränsleinsprutningssystemet är förbjudet.


Jag föreslår enkelt och bra:
ET 1.4.1 Insprutningssystem
Tillåtet.

Skrivunder.com - Underskrifter - Förändring av ET-reglementet 1.4.1

Skriv under med förnamn / Efternamn och startnummer ( efter efternamnet) Är du inte förare kan du skriva publik efter ditt efternamn.

Med vänlig hälsning
Stefan


10 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#2
Skrev detta på Savarturbo forumet om där en kille frågade om det inte bara gällde TC (Traction controllers)

"Styrning av fordonets prestanda, hjulhastighet, drivaxelhastighet, fordonets acceleration, etc. genom bränsleinsprutningssystemet är förbjudet."

Man styr alltid hjulhastighet, drivaxelhastighet mm med motorns styrsystem. Detta gör man genom att tillåta den öka i varvtal. Enbart genom att låta bilen stå still så påverkar det inte.

Däremot kan man ta in data från hjulhastighet, drivaxelhastighet, fordonets acceleration mm och använda det till att begränsa tex effekt i tändsystemet genom olika tändningsbackningar...

Det är stor skillnad.

Det som står är:

"ET 1.4.1 Insprutningssystem
Tillåtet.
Fordon med original utrustat elektroniskt bränsleinsprutningssystem är tillåtet."

Manuellt insprutning är tillåten på alla fordon.
Elektrisk bränsleinsprutning endast tillåten om den är orginalutrustad med det.

Stor påverkan för alla som vill bygga om sin bil med förgasare eller K-jetronic, använda ett piggyback eller montera in eftermarknadssystem.

Mitt förslag förordar att det ska va fritt att använda EFI och dess funktioner helt och hållet i det överliggande reglementet, så kan alla ändra i sina klassreglementen om man vill regel-stifta bort det.

Med vänlig hälsning
Stefan


10 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#3
Missa inte detta tillfälle att se till att dragracingen förblir tillfgänglig och rättvis för alla. Skriv på om du samtycker.


Saabifierad
2 031 Inlägg
13 februari 2013
#4
Gillar inte denna tråd då det bara är copy+paste-inlägg som verkar höra ihop med en annan tråd så man förstår inte särskilt mycket.
Vad är problemet?
Vad håller på att hända?
När riskerar det att hända?
Varför får det inte hända?
Vad är lösningen?
Varför ska man skriva på?
Vad skriver man på för?
Vad händer med ens påskrift?
Senast redigerat av Slash (13 februari 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 086 Inlägg
13 februari 2013
#5
Topfuel (åtminstone) har ju slirkoppling, är den helt mekanisk?

10 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#6
Slash. Är du förare inom dragracing så vet du om att reglementet som lades fram nyss riskerar att begränsa EFI användandet på ett sådant sätt att det uteblir helt med bilar som har EFI i svensk dragracing.

Nu hoppas jag att det inte blir så, men följderna skulle mycket väl kunna bli så om det inte fått det genomslag som det nu fått.

Idag var det livesändning på www.nitroz.se i deras Soffa. Repris kommer upp imorgon.

Mitt förslag är att säkra upp så EFI och dess kringfunktioner tillåts framöver i Svensk dragracing inom ET-reglementets olika klasser.



Sök