2354
Sök

Aktier

11 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om det finns några aktie-intresserade människor här på Garaget?
Själv är jag väldigt intresserad av aktier trots min unga ålder och jag ägnar åtskilda timmar varje dag åt att anlysera olika bolag.

Om det nu finns några intresserade här skulle det vara kul att byta lite tankar kring bolag,portföljer, händelser & etc.
Hur ser er portfölj ut?

Min ser ut som följande:

-Diadrom Holding, diagnostik bolag med sammarbetspartner som bla Volvo och Scania. Skuldfritt med väldigt bra direkavkastning, en vinnare på lång sikt!
-Eurocon Consulting, Teknikkonsulter som erbjuder tjänster för industriella anläggningar, sammarbetare med Holmen, SCA bla.
-Kopparbergs Bryggeri, Tillverkar cider, öl, läsk mm. Mitt största och starkaste innehav som jag nått en avkastning på över 100% i dagsläget.

Jag fokuserar endast på små tillväxt-bolag som ständigt visar vinst. Alltså inga förhoppningsbolag. Och det har gått väldigt bra hittills. Jag är även långsiktig och gillar bolag med bra utdelning, direktavkastning.

Vad jag funderar på härnäst är att investera en del kapital i Hakon Invest som numera har köpt resterande 60% av ICA och som senare kommer byta namn till ICA-gruppen. Känns som en rätt stabil investering med bra direktavkastning på några års sikt.

Som sagt, är det någon intresserad härinne så är det bara skriva vad ni har, tycker och tänker så kanske man kan få igång en diskussion här på garaget. Vem vet, någon kanske blir miljonär wink

Mvh

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
18 februari 2013
Jag har funderat och är sugen, men väldigt dåligt insatt. Var dealer du? Courtage (stavning?) osv? Hur mycket investerar du ungefär? Det är ju inte lönt att köpa för några hundringar eller allt för få tusingar?
Hur ofta säljer/byter du?

/Mattias

11 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Jag har funderat och är sugen, men väldigt dåligt insatt. Var dealer du? Courtage (stavning?) osv? Hur mycket investerar du ungefär? Det är ju inte lönt att köpa för några hundringar eller allt för få tusingar?

Banken jag använder mig av nu heter Nordnet. Den banken tillsammans med Avanza är de mest vanliga bankerna bland småsparare. Exakt, courtage, alltså avgiften per köp/sälj varier från olika listor. Men på nordnet har jag 39kr per affär på de stora listorna och på de mindre 59kr.
Som du skriver så är det inte lönt att investera hundralappar utan man bör, enligt mig, ligga runt spannet 5k-10k per investering. Idag har jag cirka 4 innehav, 10k i varje, för att få ut en rimlig avkastning på lång sikt. Man bör alltså sprida sina risker och inte lägga allt i samma korg.
Jag är ju som sagt långsiktigt och köper säljer kanske var 3:e månad beroende på hur kursen går.
Säg till om du har fler frågor!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
18 februari 2013
Det är nog lika bra om bättre än att pensionspara i alla fall smile

2 stora bluffarna i Sverige
Digital TV och Pensionssystemet

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

618 Inlägg
18 februari 2013
Jag äger aktier i Eurocine, de utvecklar nasala mediciner och bromsmediciner mot ex. HIV. Jag köpte efter de sjönk från 49 kr till 26kr. Det stod still där ganska länge för att sjunka lägre till 6kr, köpte på mig några mer och nu är de på väg upp igen. Får hoppas de får genom avtalet...haha..
Senast redigerat av Kollan (18 februari 2013)

2 978 Inlägg
19 februari 2013
valle22 skrev:
Det är nog lika bra om bättre än att pensionspara i alla fall smile

2 stora bluffarna i Sverige
Digital TV och Pensionssystemet

Fast privat pensionssparande i en fond hos banken är ju långt ifrån pensionssystemet i övrigt... och troligen ganska vettigt att pyssla med, just med tanke på hur övrig pension kommer att se ut när det är dags för oss...

/Mattias

2 978 Inlägg
19 februari 2013
Mullsson skrev:
matteeee skrev:

Banken jag använder mig av nu heter Nordnet. Den banken tillsammans med Avanza är de mest vanliga bankerna bland småsparare. Exakt, courtage, alltså avgiften per köp/sälj varier från olika listor. Men på nordnet har jag 39kr per affär på de stora listorna och på de mindre 59kr.
Som du skriver så är det inte lönt att investera hundralappar utan man bör, enligt mig, ligga runt spannet 5k-10k per investering. Idag har jag cirka 4 innehav, 10k i varje, för att få ut en rimlig avkastning på lång sikt. Man bör alltså sprida sina risker och inte lägga allt i samma korg.
Jag är ju som sagt långsiktigt och köper säljer kanske var 3:e månad beroende på hur kursen går.
Säg till om du har fler frågor!

Tack för bra info! Får kanske se till att börja istället för att bara fundera på det då smile Men man måste ju ha tid..... tycker det är svårt att sätta sig in i vad företagen pysslar med och värdera risken/chansen..
Är Nordnet eller Avanza billigare/mer prisvärda alternativ (sett till courtage och evt andra avgifter)?

/Mattias

618 Inlägg
19 februari 2013
Jag har på Avanza, kapitalförsäkring. Courtage 39kr, väldigt låg skatt på avkastnkng och inga andra avgifter. smile

2 978 Inlägg
19 februari 2013
Kollan skrev:
Jag har på Avanza, kapitalförsäkring. Courtage 39kr, väldigt låg skatt på avkastnkng och inga andra avgifter. smile

Är skatten på avkastningen förhandlingsbar eller hur kan dom ha lägre? Baserat i annat land? Eller vaddå? smile

/Mattias

618 Inlägg
19 februari 2013
matteeee skrev:
Kollan skrev:

Är skatten på avkastningen förhandlingsbar eller hur kan dom ha lägre? Baserat i annat land? Eller vaddå? smile

Skatten ändras nästan varje år, 2013 är avkastningsskatten 0,447%. Sen 30% på det värdet.

Om du har hundra kronor.

t.ex (100x0,0447)= 4,47kr
4,47x0,30= 1,34kr

Tror det är så dom räknar, men inte säker!!
Senast redigerat av Kollan (19 februari 2013)

7 Inlägg
19 februari 2013
Allt i samma hink i princip big_smile
nästan 1000st Volvo B

11 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Kollan skrev:
matteeee skrev:
Kollan skrev:

Skatten ändras nästan varje år, 2013 är avkastningsskatten 0,447%. Sen 30% på det värdet.

Om du har hundra kronor.

4,47x0,30= 1,34kr

Har för mig att efter man deklarerat sina vinster-(minus)förluster så får man skatta 30% av den eventuella vinsten. Säg att du har en förlust om 2000kr men en vinst på 6000kr, då blir din totalsumma +4000kr och du får därför betala 30% i skatt när du deklarerat. Dvs 4000*0,3= 1200.. kvar får du (4000-1200)= 2800kr.

11 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Ridg3 skrev:
nästan 1000st Volvo B

Haha okej kanske lite risky-business trots att börsen för tillfället går väldigt starkt för tillfället men kommer det en dipp och eventuell lågkonjuktur så skulle jag nog inte känna mig helt safe wink
Jag hoppas du vet att du inte investerar i Volvo personbilar när du köper volvo aktien på börsen. Utan vad volvo som är noterat gör är: lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygmotorer.
Vet många som bara tänker;Oh volvo dom gör ju fina bilar och går bra, dom köper vi! lol

618 Inlägg
19 februari 2013
Mullsson skrev:
Kollan skrev:
matteeee skrev:

Om du har hundra kronor.

4,47x0,30= 1,34kr

Har för mig att efter man deklarerat sina vinster-(minus)förluster så får man skatta 30% av den eventuella vinsten. Säg att du har en förlust om 2000kr men en vinst på 6000kr, då blir din totalsumma +4000kr och du får därför betala 30% i skatt när du deklarerat. Dvs 4000*0,3= 1200.. kvar får du (4000-1200)= 2800kr.

Nej, så mycket skatt betalar man inte smile
Edit: inte jag iallafall..

Edit igen: Du har säkert fått något mail från din bank ang avkastningsskatt om du har KAPITALFÖRSÄKRING(jag pratar om kapitalförsäkring, inget annat) där det står avkastningssatsen för 2013. Den ligger på 0,447% 2013.

Finns lite och läsa på Skatteverket om kapitalförsäkring också
Senast redigerat av Kollan (19 februari 2013)

7 Inlägg
19 februari 2013
Mullsson skrev:
Ridg3 skrev:
nästan 1000st Volvo B

Haha okej kanske lite risky-business trots att börsen för tillfället går väldigt starkt för tillfället men kommer det en dipp och eventuell lågkonjuktur så skulle jag nog inte känna mig helt safe wink
Jag hoppas du vet att du inte investerar i Volvo personbilar när du köper volvo aktien på börsen. Utan vad volvo som är noterat gör är: lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygmotorer.
Vet många som bara tänker;Oh volvo dom gör ju fina bilar och går bra, dom köper vi! lol

Planerar inte att sälja och en konkurs känns långt borta, så oroar mig inte allt för mycket för konjunkturcyklerna smile
Har man aktier för nästan 100k så vet man vad det handlar om wink

Volvo PV hade jag då inte satsat i (inte för att det går men), en alldeles för ostabil bransch

11 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Kollan skrev:
Mullsson skrev:
Kollan skrev:

Om du har hundra kronor.

4,47x0,30= 1,34kr

Nej, så mycket skatt betalar man inte smile
Edit: inte jag iallafall..

Edit igen: Du har säkert fått något mail från din bank ang avkastningsskatt om du har KAPITALFÖRSÄKRING(jag pratar om kapitalförsäkring, inget annat) där det står avkastningssatsen för 2013. Den ligger på 0,447% 2013.

Finns lite och läsa på Skatteverket om kapitalförsäkring också

Okej missade att det var Kapitalförsäkring vi pratade om, då hänger jag med! wink

11 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Ridg3 skrev:
Mullsson skrev:
Ridg3 skrev:
nästan 1000st Volvo B

Planerar inte att sälja och en konkurs känns långt borta, så oroar mig inte allt för mycket för konjunkturcyklerna smile
Har man aktier för nästan 100k så vet man vad det handlar om wink

Volvo PV hade jag då inte satsat i (inte för att det går men), en alldeles för ostabil bransch

Okej, nej konkurs är nästan obefintligt tänkte mest att om det nu skulle komma en liten rekyl och vi får någon slags "eurokris" igen kanske det kan vara lite risky att sitta med så mycket kapital i Volvo. Men det låter som att du vet vad du håller på med och när man investerar 100k i något bolag bör man veta vad man gör wink

Har du ägt andra bolag tidigare och/eller planerar du införskaffa något nytt?

Sök