3099
Sök

Hjälp med att uppskatta vikt på en nästan tom BMW E28

Montör
664 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Tja! Jag behöver hjälp med att uppskatta den nuvarande vikten på min BMW E28.

Tjänstevikt är 1290kg med 1.8 4cyl motor.

Följande är bortmonterat: Motor, växellåda, front/lampor/grillar/framskärmar/motorhuv, framvagn, bakvagn, bensintank, avgassystem, kardan.
Alltså i princip allt utom inredning, elsystem, dörrar, baklucka, och baklampor.

Bilen står nu på pallbockar och jag kan utan problem ta tag i fronten på den och tippa bilen bakåt. Har inte testat att lyfta där bak.

Nån som har någon koll på vad vikten kan ha ramlat ner på? Skall nämligen bygga vagnar att rulla omkring karossen i garaget på, så jag behöver veta lite ungefärlig vikt bara så jag köper rätt hjul osv.

Tack på förhand!

EDIT: Jag hittade detta hjul på Biltema: http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank … jul-41125/. Om man kör med 4st sådana fram och 4st bak, så kommer man upp i en maxvikt på 1080kg. Det måste väl funka?
Senast redigerat av berthelsen (6 mars 2013)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

BMW entusiast
579 Inlägg
6 mars 2013
Varför inte bara bygga efter 1290kg så har du lite tillgodo? Jag hade aldrig byggt något sådant om jag visste att det är precis på gränsen utan hade nog hellre byggt för 2 ton.

Aldrig att jag hade vågat bygga nått som håller för max 1080kg.

Köp dom här eller nått. http://www.jula.se/hjuldolly-2-pack-601025
Senast redigerat av dfine (6 mars 2013)

10 Inlägg
6 mars 2013
Hej, jag rekommenderar att du köper plast hjul eller stålhjul, luft gummihjul funkar inte bra, har du ett plant golv funkar det med många hjul men ju mer ojämnt golvet är desto förre hjul, då är tre bäst, men fyra är att föredra. Lycka till.

Rotary Power...

Montör
664 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Tack för svaren. Julas dollys där tänkte jag på först, men tänkte att jag har ju varken fram eller bakvagn på bilen... Insåg nu dock att jag kan ju köpa 4st sådana och bygga tvärgående balkar mellan bara att ställa bilen på.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök