Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar. Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.
Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal. Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.
Komponent nr 30 och nr35 på denna bild är svänghjulsgivaren (verkar finns två olika):
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar. Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.
Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal. Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.
Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar. Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.
Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal. Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.
Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad
Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen
Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump. Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar. Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.
Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal. Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.
Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad
Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen
Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump. Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.
Ja:D
Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt
Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad
Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen
Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump. Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.
Ja:D
Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt
Vad är det för några stift du har? Hur stort är gnistgapet?
Är det några skit-stift så skulle jag inte bli förvånad om dem är dåliga.
Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump. Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.
Ja:D
Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt
Vad är det för några stift du har? Hur stort är gnistgapet?
Är det några skit-stift så skulle jag inte bli förvånad om dem är dåliga.
Brukar inte vara snål av mig men nu var jag det eftersom det "bara" Är en 740 så köpte stift på biltema Också för att visste ju inte om de va felet :p har ju de gamla ngk kvar får trycka i dom o se, dom är fortfarande fräscha
Ja då är det verkligen att rekommendera att prova NGK-stiften då jag har hört dåliga saker om biltema stiften (vet inte om det stämmer men jag har alltid kört NGK på alla de maskiner man haft under årens gång.
Funkar det med gamm-stiften så vet du iaf vilka stift du inte ska köpa nästa gång
Ja haha skulle aldrig kört på biltemas om ja viste från början om de skulle varit stiften xD Okej, men den dör även ibland när ja gasar så får vänta lite sen kan ja varva igen typ. Tycker även pumpen under förarstolen surrar väldigt högt :s
Kolla om pumpen i tanken fungerar, pumpen under bilen brukar låta mycket om tankpumpen inte fungerar... Kan även hjälpa med mer bensin i tanken så att självtrycket blir bättre...
Kolla om pumpen i tanken fungerar, pumpen under bilen brukar låta mycket om tankpumpen inte fungerar... Kan även hjälpa med mer bensin i tanken så att självtrycket blir bättre...
Okej benne finns det ^^ fick dock felkod nu 3-1-1 hastighetsmätarsignal fel Läst att det kan få Bilen att gå konstigt.. Eller är de bara skitsnack..!
Okej nu är jag tillbaka ! Efter att ha bytt ut iprincip allt så hittade jag att tankarmaturen var helt sönder rostad och 2 slangar hängde löst från den ... Trött man blir. Men i allafal jag fixade en ny tankarmatur och pump o de till tanken men det finns ingen ström till sockerbiten ovanför hjulhuset som man kopplar i pumpen till. NOTERA : ALLA säkringar är hela. Det finns ström i 2 av uttagen där bränslerelät ska sitta. Bränslerelät är HELT nytt. Alltså från rälet går väl strömmen direkt bak dit? Någonstans på vägen är De fel men va kan det vara ... Jag letade efter kabelbrott men inget hittat..