3697
Sök

Vw touran -10 tdi startar inte

4 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#1
har en vw touran -10 tdi som under en tid har bråkat lite på mornarna innan den "tänder" sen är det inga problem, provade ladda batteriet, blev en aning bättre, nu är den helt stendöd men batteriet funkar ff

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 april 2013
#2
Prova Glödstiften..

4 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#3
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 april 2013
#4
Det bör man kunna byta själv, dock är dom nog inte helt gratis.

5 129 Inlägg
4 april 2013
#5
du kan läsa ut felkoder och få reda på om det är glödstiften som bråkar och troligtvis vilket. har vart med om att relät bråkat på någon. vw. jag skulle helt klart åka till en vw och kolla. är det en sen 10a så bör du väl nästan kunna ha garanti kvar om du har 3år eller kanske går att söka godwill på det. skulle helt klart kolla felkoder så slipper du eventuellt onödiga kostnader och de skadar ju inte att kolla av felminnet på allt annat med smile
tror dom är lätta att byta om dom sitter synliga framifrån. sitter i toppen och det går en svart grov gummikabel i mellan dom. går att mäta fom annars om man rycker kabeln och mätter Ohm mellan minus polen eller jord samt toppen på stiftet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 072 Inlägg
4 april 2013
#6
familjefar skrev:
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?

jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ?
är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv..
troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..

Sandzoo i da house

Forummoderator
18 117 Inlägg
4 april 2013
#7
sandzoo skrev:
familjefar skrev:
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?

jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ?
är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv..
troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..

Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 072 Inlägg
4 april 2013
#8
Dieselsmurfen skrev:
sandzoo skrev:
familjefar skrev:
är det nåt en händig kille kan byta själv eller är det verkstad som gäller å vad kan det kosta?

jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ?
är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv..
troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..

Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.

ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst..
(jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..

Sandzoo i da house

5 129 Inlägg
4 april 2013
#9
sandzoo skrev:
Dieselsmurfen skrev:
sandzoo skrev:

jag skulle köra in på vw o kolla upp koder först och som inlägget innan bör du ha nån garanti ?
är det samma system som på audi.. är det ett helvete o byta stiften själv..
troligtvis är det nått elfel eller relä för den ska starta utan glödning..

Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.

ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst..
(jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..

tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel wink både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 072 Inlägg
4 april 2013
#10
mb_pucken skrev:
sandzoo skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Håller med. Folk tror att dagens dieslar är helt beroende av sina glödstift. Helt fel. Fast de knackar gott om man inte glöder på vintern... Jag brukar inte glöda mina dieslar.

ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst..
(jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..

tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel wink både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf smile

klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift tongue

Sandzoo i da house

Forummoderator
18 117 Inlägg
4 april 2013
#11
sandzoo skrev:
mb_pucken skrev:
sandzoo skrev:
ja precis.. har testat på många dieslar att ej glöda och starta.. startar hur lätt som helst..
(jag glöder alltid på min w211 även på sommarn) som många inte gör..

tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel wink både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf smile

klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift tongue

En diesel av idag (läs: TDi, SDi, D5 osv) har glödstift för att den ska sparka igång vid -20 grader eller så. Annars fyller de ingen funktion. Fast visst går de lugnare om man glöder först. I övrigt har inte stiften inte NÅGON funktion alls! Så tror nog att TS halv-nya VW har andra problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 174 Inlägg
4 april 2013
#12
Bilen ska starta på kompression efter 10 sekunder ändå så inte glöd fel.

Är det ingen garanti på bilen ???!

Är inte ens 3 år gammal detta låter jävligt illa !


5 129 Inlägg
4 april 2013
#13
Dieselsmurfen skrev:
sandzoo skrev:
mb_pucken skrev:

tycker vag dieslarna är skitsega vid någon minusgrad om dom ej glöds. men man ska alltid glöda en diesel wink både kolvar och stakar tar stryk om man kallstartar en diesel utan att glöda då diesel är svårt att komprimera jämfört med luft. sägs det iaf smile

klart man ska glöda.. annars hade en dieselbil inte haft glödstift tongue

En diesel av idag (läs: TDi, SDi, D5 osv) har glödstift för att den ska sparka igång vid -20 grader eller så. Annars fyller de ingen funktion. Fast visst går de lugnare om man glöder först. I övrigt har inte stiften inte NÅGON funktion alls! Så tror nog att TS halv-nya VW har andra problem.

felsökte en 140tdi som inte starta vid -10 pga av kast relä ock den gick inte att nöta igång :p komp prov gjordes och var klockrent smile gått 2500 mil. vags dieslar är sega som fan vid kyla utan glödning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök