3854
Sök

Saab 9000 2.0LTT Fulltrycksturbo

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2013
#21
og9-3 Aero har både "EcoPower"-motorn och TD04HL-15T, och det verkar inte ta i någonstans där smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 april 2013
#22
Echonator skrev:
kwansa skrev:
Vad ska han köra med för programvara till 2,0l och 15t? inte orginal hoppas jag =/

jag skulle köpa en t25!

2.0 liters anpassad för 15T är väl en inte alltför okvalificerad gissning? wink

joo, men då till kommer det ännu mer utgifter och ännu mer lite jobb?

eftersom det inte finns något Saab orginal T5 program som är till 2,0l och 15t =/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2013
#23
Här har du en begagnad T25, men som sagt, det kan bli dyrt att köpa billigt:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=340670


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
16 april 2013
#24
kwansa skrev:
Echonator skrev:
kwansa skrev:
Vad ska han köra med för programvara till 2,0l och 15t? inte orginal hoppas jag =/

jag skulle köpa en t25!

2.0 liters anpassad för 15T är väl en inte alltför okvalificerad gissning? wink

joo, men då till kommer det ännu mer utgifter och ännu mer lite jobb?

eftersom det inte finns något Saab orginal T5 program som är till 2,0l och 15t =/

Öh, bara se till att få med olje och vattenrör för en TD04 och sedan hitta en person med T5suite. Att anpassa mjukvaran för en 15T är inte direkt rocket science.

Jag brukar bara ta några hundralappar för ett sådant jobb, och det är garanterat värt det!


11 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#25
http://www.speeding.nu/product.php?prod … 3smfitq2k6

Vad tycker ni om den här? Jag tänkte beställa en sånt imorgon

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2013
#26
Du lär ju som sagt ha oljerör och vattenrör också om du ska ha en TD04, det räcker inte med bara agget. Har de ingen T25 på sidan, den passar ju i alla fall rakt av. Sen ska ju TD04:an få ett program som passar den också.


11 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#27
Ja ja det vet jag. Men kommer det vara stor problem om jag inte har program till den?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
16 april 2013
#28
adam1305 skrev:
Ja ja det vet jag. Men kommer det vara stor problem om jag inte har program till den?

Händer inte speciellt mycket, men det är lite som att kasta pärlor åt svin. Med rätt mjukvara så kan du ju tillgodogöra dig fördelarna med 15T kontra T25.

Utan anpassad mjukvara så blir det lite som att stoppa i en V8 i en liten Hyundai Atos men köra med originaleffekt


11 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#29
Hur mycket kan kosta att anpassa sånt mjukvara?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
17 april 2013
#30
Beror helt på var du gör det.

På firma kostar det nog några tusenlappar, och om någon privatperson med T5suite gör jobbet så kostar det nog några hundralappar


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2013
#31
På en og9-3 185 hk 00-02 skulle det varit vettigt att byta till ett TD04 även om man inte vill utnyttja effekten då originalturbon till den bilen inte håller.
Men T25 är en bra turbo, finns ingen anledning att köpa en TD04 om du inte vill ha den extra effekt du kan plocka ut med rätt program för turbon. Det blir ju bara dyrare eftersom du även måste ha vatten- och oljerör som du slipper om du köper en ny T25 istället.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
17 april 2013
#32
Andromeda skrev:
På en og9-3 185 hk 00-02 skulle det varit vettigt att byta till ett TD04 även om man inte vill utnyttja effekten då originalturbon till den bilen inte håller.
Men T25 är en bra turbo, finns ingen anledning att köpa en TD04 om du inte vill ha den extra effekt du kan plocka ut med rätt program för turbon. Det blir ju bara dyrare eftersom du även måste ha vatten- och oljerör som du slipper om du köper en ny T25 istället.

Jo visst är en T25 hållbar och stryktålig, men ska man ändå byta så kan man ju lika gärna skaffa ordentliga saker. Vill man köra snikbudgetvarianten så tar man en begagnad T25, budgetvarianten en TD04, och ska man ändå köpa ny/renoverad så kostar det mycket oavsett vilken man väljer. Ska man ändå punga ut 5-6 lakan så kan man lika gärna ta en TD04 just för att man får en trevligare motorkaraktär (sett ur mina ögon) och den lilla merkostnaden är inte alls stor i sammanhanget.


Jag hade bytt till en TD04 i alla fall (ska faktiskt byta imorrn, men då kör jag skapligt trimmat och vill ha en turbo som inte storknar efter 3000 rpm)


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2013
#33
Echonator skrev:
Andromeda skrev:
På en og9-3 185 hk 00-02 skulle det varit vettigt att byta till ett TD04 även om man inte vill utnyttja effekten då originalturbon till den bilen inte håller.
Men T25 är en bra turbo, finns ingen anledning att köpa en TD04 om du inte vill ha den extra effekt du kan plocka ut med rätt program för turbon. Det blir ju bara dyrare eftersom du även måste ha vatten- och oljerör som du slipper om du köper en ny T25 istället.

Jo visst är en T25 hållbar och stryktålig, men ska man ändå byta så kan man ju lika gärna skaffa ordentliga saker. Vill man köra snikbudgetvarianten så tar man en begagnad T25, budgetvarianten en TD04, och ska man ändå köpa ny/renoverad så kostar det mycket oavsett vilken man väljer. Ska man ändå punga ut 5-6 lakan så kan man lika gärna ta en TD04 just för att man får en trevligare motorkaraktär (sett ur mina ögon) och den lilla merkostnaden är inte alls stor i sammanhanget.


Jag hade bytt till en TD04 i alla fall (ska faktiskt byta imorrn, men då kör jag skapligt trimmat och vill ha en turbo som inte storknar efter 3000 rpm)

Men nu verkar det ju vara snikbudget som gäller, känns dumt att välja TD04 då, för det blir ju ett par tusen i extra delar och nytt program.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
17 april 2013
#34
Andromeda skrev:
Echonator skrev:
Andromeda skrev:
På en og9-3 185 hk 00-02 skulle det varit vettigt att byta till ett TD04 även om man inte vill utnyttja effekten då originalturbon till den bilen inte håller.
Men T25 är en bra turbo, finns ingen anledning att köpa en TD04 om du inte vill ha den extra effekt du kan plocka ut med rätt program för turbon. Det blir ju bara dyrare eftersom du även måste ha vatten- och oljerör som du slipper om du köper en ny T25 istället.

Jo visst är en T25 hållbar och stryktålig, men ska man ändå byta så kan man ju lika gärna skaffa ordentliga saker. Vill man köra snikbudgetvarianten så tar man en begagnad T25, budgetvarianten en TD04, och ska man ändå köpa ny/renoverad så kostar det mycket oavsett vilken man väljer. Ska man ändå punga ut 5-6 lakan så kan man lika gärna ta en TD04 just för att man får en trevligare motorkaraktär (sett ur mina ögon) och den lilla merkostnaden är inte alls stor i sammanhanget.


Jag hade bytt till en TD04 i alla fall (ska faktiskt byta imorrn, men då kör jag skapligt trimmat och vill ha en turbo som inte storknar efter 3000 rpm)

Men nu verkar det ju vara snikbudget som gäller, känns dumt att välja TD04 då, för det blir ju ett par tusen i extra delar och nytt program.

Vad får du "ett par tusen i extra delar" ifrån? Köper man en begagnad TD04 så är det ju bara se till att rören följer med, och sen en anpassning av mjukvaran kanske 300-400kr? För min TD04-15T pröjsade jag 2000kr ink rör och då är den tokfräsch. En begagnad T25 i samma skick lär väl kosta 1500kr iaf


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2013
#35
Echonator skrev:
Andromeda skrev:
Echonator skrev:

Jo visst är en T25 hållbar och stryktålig, men ska man ändå byta så kan man ju lika gärna skaffa ordentliga saker. Vill man köra snikbudgetvarianten så tar man en begagnad T25, budgetvarianten en TD04, och ska man ändå köpa ny/renoverad så kostar det mycket oavsett vilken man väljer. Ska man ändå punga ut 5-6 lakan så kan man lika gärna ta en TD04 just för att man får en trevligare motorkaraktär (sett ur mina ögon) och den lilla merkostnaden är inte alls stor i sammanhanget.


Jag hade bytt till en TD04 i alla fall (ska faktiskt byta imorrn, men då kör jag skapligt trimmat och vill ha en turbo som inte storknar efter 3000 rpm)

Men nu verkar det ju vara snikbudget som gäller, känns dumt att välja TD04 då, för det blir ju ett par tusen i extra delar och nytt program.

Vad får du "ett par tusen i extra delar" ifrån? Köper man en begagnad TD04 så är det ju bara se till att rören följer med, och sen en anpassning av mjukvaran kanske 300-400kr? För min TD04-15T pröjsade jag 2000kr ink rör och då är den tokfräsch. En begagnad T25 i samma skick lär väl kosta 1500kr iaf

Det är väl bättre att köpa en ny turbo, du vet ju aldrig vad du får annars.


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
17 april 2013
#36
Andromeda skrev:
Det är väl bättre att köpa en ny turbo, du vet ju aldrig vad du får annars.

Då är det inte budget längre....



Sök