4197
Sök

Frågor om: Köpa och sälja billigare och begagnade bilar med f-skatt

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 april 2013
#21
piano skrev:
Tack ska ni ha för svaren! Mycket bra svar! Det är ju helt sjukt vilka rättigheter en köpare har när det handlar om en bil för 20.000kr, inom 6 månader är det upp till mig att bevisa att felet inte fanns, hur ska det gå till? tänker på slirande icke växlande automatlådor och skurna motorer etc, etc... En normal människa hinner ju med 500-1000mil på 6 månader... vad som helst kan ju hända på den sträckan om bilen rullat 20-30.000mil innan.

Så min enda chans att slippa bekymmer och minusaffärer är att sälja allt som GDS om jag har minsta tvivel på att bilen kommer rulla problemfritt i ett halvår?(även fast den är okej för stunden)? (Och givetvis sätta priset där efter)

Mvh

Alla bilar du säljer över 15000:- har 6 mån. garanti. Oavsett vad du skriver på kvittot. KPL går inte att avtala bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

212 Inlägg
17 april 2013
#22
piano skrev:
Tack ska ni ha för svaren! Mycket bra svar! Det är ju helt sjukt vilka rättigheter en köpare har när det handlar om en bil för 20.000kr, inom 6 månader är det upp till mig att bevisa att felet inte fanns, hur ska det gå till? tänker på slirande icke växlande automatlådor och skurna motorer etc, etc... En normal människa hinner ju med 500-1000mil på 6 månader... vad som helst kan ju hända på den sträckan om bilen rullat 20-30.000mil innan.

Så min enda chans att slippa bekymmer och minusaffärer är att sälja allt som GDS om jag har minsta tvivel på att bilen kommer rulla problemfritt i ett halvår?(även fast den är okej för stunden)? (Och givetvis sätta priset där efter)

Mvh

Lite OT men
Tyvärr, tjejens syrra köpte och sålde hästar förut, var ett helvete.
Folk kunde komma tillbaka efter ett halvår ett år och säga att hästen är halt och det ena eller andra.
Då var ändå hästarna veterinärbesiktigade vid köpet.
Hästen kunde ju för sjutton ha straffarbetat i en gruva i ett halvår men bevisbördan låg helt och hållet på hon som sålde hästarna.

Vad jag försöker säga är att man ska inte göra affärer med privatpersoner wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2013
#23
piano skrev:
Tack ska ni ha för svaren! Mycket bra svar! Det är ju helt sjukt vilka rättigheter en köpare har när det handlar om en bil för 20.000kr, inom 6 månader är det upp till mig att bevisa att felet inte fanns, hur ska det gå till? tänker på slirande icke växlande automatlådor och skurna motorer etc, etc... En normal människa hinner ju med 500-1000mil på 6 månader... vad som helst kan ju hända på den sträckan om bilen rullat 20-30.000mil innan.

Så min enda chans att slippa bekymmer och minusaffärer är att sälja allt som GDS om jag har minsta tvivel på att bilen kommer rulla problemfritt i ett halvår?(även fast den är okej för stunden)? (Och givetvis sätta priset där efter)

Mvh

Just detaljen med att du har ansvaret för att bevisa att felet inte fanns vid köpet behöver inte vara så besvärligt egentligen. Som du ser på Konsumentverkets hemsida är allt slutligen en fråga om huruvida felet är normalt eller inte med tanke på mil, skick och ålder. 
Att en motor går sönder på en bil som rullat 30 000 mil betraktas sannolikt inte som särskilt onormalt, men har bilen gått 12 000 mil är det klart onormalt osv.
Ananrs skulle ingen kunna sälja begagnade bilar.

Sen har säkert en del fått igenom diverse återköp och kostsamma reparationer på bilfirmans bekostnad ändå, liksom andra fått ta smällen själva fastän de egentligen inte skulle. Lagar och regler är ju inte så välkända, så det blir säkert fel åt båda hållen ibland om inte parterna är klara över vad lagen säger, eller orkar strida.
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2013)



Sök